Gå til innhold

Er høy intelligens arvelig

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Noen som vet om høy intelligens er arvelig?

Fek. Dersom far har høy intelligens er sansynligheten stor for at datteren også vil ha høy intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er vanlig men ting kan kje.

jeg tror at ting har mer sammen heng med miljø og troen på vem du er.

med miljø snaker jeg ikke på positivt og negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fek. Dersom far har høy intelligens er sansynligheten stor for at datteren også vil ha høy intelligens.

Høy intelligens er i høyeste grad arvelig. Det er særlig de såkalte kjønnsforskerne som mener at oppvekstmiljøet er mye viktigere enn medfødte egenskaper. Det er etterhvert mye som tyder på at de tar feil.

I boka "Freakonomics" ser forfatterne blant annet på biologiske barn av ressurssterke og intelligente foreldre versus adoptivbarn som blir oppdratt av ressurssterke og intelligente foreldre. Det viser seg at selv om adoptivbarna blir stimulert under oppveksten like mye som biologiske barn, så blir ikke skoleresultatene deretter. Adoptivbarna blir i liten grad skoletapere, men de blir også i liten grad skolelys.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy intelligens er i høyeste grad arvelig. Det er særlig de såkalte kjønnsforskerne som mener at oppvekstmiljøet er mye viktigere enn medfødte egenskaper. Det er etterhvert mye som tyder på at de tar feil.

I boka "Freakonomics" ser forfatterne blant annet på biologiske barn av ressurssterke og intelligente foreldre versus adoptivbarn som blir oppdratt av ressurssterke og intelligente foreldre. Det viser seg at selv om adoptivbarna blir stimulert under oppveksten like mye som biologiske barn, så blir ikke skoleresultatene deretter. Adoptivbarna blir i liten grad skoletapere, men de blir også i liten grad skolelys.

jeg stole ikke helt på den underaøkelsen det vikker så de får det svar dem SØKER

som har undersøk det.

noe som gøre meg skeptisk

jeg tror det kan gå bege veier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart. Arvelighetsestimater på 0,5 til 0,8 hos voksne, tilsier at rundt 50% eller mer av variasjonen man ser i IQ, kan attribueres til genene man har arvet. En normalt god oppvekst skulle derfor tilsi at et barn som voksen vil ha IQ i omtrent samme sjiktet som sine foreldre.

Samtidig er sunt kosthold (omega 3 blant annet), og også en oppvekst hvor barnet blir mentalt stimulert viktig (lek, puslespill, lesing, problemløsing). De siste to faktorene er altså med på å forklare noe av variasjonen som ikke er forklart av genene. Men det finnes selvsagt unntak.

Viktig å huske på at intelligens slik det vanligvis er definert, handler om evne til å lære, og evne til logisk tenkning/resonnering/problemløsing. Selv om høyere intelligens helt klart regnes som positivt i dagens samfunn, er det andre ting som er like viktige. Det finnes svært mange som ikke har så høy IQ, men som innehar masse kunnskap, fantastiske sosiale ferdigheter og "street smarts". Tommy Sharif har for eksempel 74 i IQ, noe som er langt under normalen. IQ er altså ikke alt, selv om det unektelig er en fin ting å ha litt ekstra av. :)

Endret av Cerasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg stole ikke helt på den underaøkelsen det vikker så de får det svar dem SØKER

som har undersøk det.

noe som gøre meg skeptisk

jeg tror det kan gå bege veier

Hvordan kan du si at de får det svaret de søker? Utifra det som sto i boka så hadde de ikke noen hypotese den ene eller den andre veien før de begynte. Resultatene er utvetydige: Adoptivbarn av intelligente foreldre blir i mye mindre skolelys enn biologiske barn av intelligente foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan du si at de får det svaret de søker? Utifra det som sto i boka så hadde de ikke noen hypotese den ene eller den andre veien før de begynte. Resultatene er utvetydige: Adoptivbarn av intelligente foreldre blir i mye mindre skolelys enn biologiske barn av intelligente foreldre.

får de

under søkesen går på antal som gjør det tåplig.

det er nesten som å spøre vem er smartes blondiner eller bruneter svare kan forandre seg til neste år.

Adoptivbarn kan være smarter, likke smart og mindre smart en sine biologisk barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får de

under søkesen går på antal som gjør det tåplig.

det er nesten som å spøre vem er smartes blondiner eller bruneter svare kan forandre seg til neste år.

Adoptivbarn kan være smarter, likke smart og mindre smart en sine biologisk barn

Ja, adoptivbarn kan være mindre intelligente, like intelligente, eller mer intelligente enn adoptivforeldrenes biologiske barn. Og det er fordi de har ulik genetisk utrustning - barna har ulike foreldre. Foreldrene fører altså sin IQ videre til sine barn, uavhengig av om de barna adopteres bort eller ikke. Det er et faktum at IQ i ganske stor grad er arvelig. Men som sagt før, gener er ikke alt! :) Endret av Cerasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om intelligens er arvelig så skal jeg fine meg en dum mann få unger med får finne ut min enklige intligens som slokna

nei det gjør jeg ikke men det hade vært intresankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om intelligens er arvelig så skal jeg fine meg en dum mann få unger med får finne ut min enklige intligens som slokna

nei det gjør jeg ikke men det hade vært intresankt.

Om du skulle være nysgjerrig på et omtrentlig estimat av egen IQ, er Mensas nettest en av få tester på nettet som faktisk ikke er på jordet. Den er litt morsom å ta også. Du finner den i så fall her. :)

Endret av Cerasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er arvelig, adopterte barn har ofte samme intelligens som de biologiske foreldrene, ikke adoptiforeldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at sånt må forskes på en gang... Med det man vet om gener og sånt idag, er det en selvfølge at intelligens er arvelig.

Det eneste som kan påvirkes av miljø, er personligheten din, og sirka alt annet er gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. ikke hvis bare en av de er smarte :gjeiper: det er jeg et eksempel på :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke at sånt må forskes på en gang... Med det man vet om gener og sånt idag, er det en selvfølge at intelligens er arvelig.

Det eneste som kan påvirkes av miljø, er personligheten din, og sirka alt annet er gener.

Flere sider ved personligheten er også arvelig i bortimot nesten lik grad som intelligens. De "fem store" personlighetstrekkene (ekstroversjon, medmenneskelighet, kontroll/orden, nevrotisisme/emosjonalitet, intellekt/åpenhet for erfaring) viser jevnt over middels høy arvelighet. Men det betyr ikke at alt er forutbestemt når man blir født, miljøet har også svært mye å si. :)

Endret av Cerasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at intelligens kan påvirkes av miljø, dette er det også blir forsket på. Gir man barnet de aller beste forutsetingene og tidlig og riktig stilmulering vil barnet nå det maksimale av sin medfødte intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at intelligens kan påvirkes av miljø, dette er det også blir forsket på. Gir man barnet de aller beste forutsetingene og tidlig og riktig stilmulering vil barnet nå det maksimale av sin medfødte intelligens.

Man må stimulere deler av hjernen for at de skal utvikle seg, så det blir vel mer riktig å si at potensialet er arvelig da.

Det har jo hendt at mennesker har vokst opp med ulver og andre dyr, og de blir jo ikke like smarte som mennesker generelt sett er.

Deler av hjernen som ikke brukes like mye, blir nedprioritert for å bygge andre deler som blir mer brukt... Musikalske mennesker vil ha fysiske forskjeller i hjernen enn mennesker som ikke er det, fordi hjernen prioriterer de delene som brukes når de lager musikken sin, og nedprioriterer deler som ikke er like mye i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp. :) Men det er i større grad forskjeller i hvilke deler av hjernen som er aktivert og hvor mye (kan se det på fMRI), enn markante fysiske forskjeller.

Endret av Cerasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. :) Men det er i større grad forskjeller i hvilke deler av hjernen som er aktivert og hvor mye (kan se det på fMRI), enn markante fysiske forskjeller.

Joda, men det vil bli fysiske forskjeller også, selv om de er små. Til og med bare det å lære nye ting, forandrer hjernen til en viss grad... Man kan nesten se på det som at den må vokse for å gjøre plass, selv om det ikke er akkurat sånn det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må stimulere deler av hjernen for at de skal utvikle seg, så det blir vel mer riktig å si at potensialet er arvelig da.

Det har jo hendt at mennesker har vokst opp med ulver og andre dyr, og de blir jo ikke like smarte som mennesker generelt sett er.

Deler av hjernen som ikke brukes like mye, blir nedprioritert for å bygge andre deler som blir mer brukt... Musikalske mennesker vil ha fysiske forskjeller i hjernen enn mennesker som ikke er det, fordi hjernen prioriterer de delene som brukes når de lager musikken sin, og nedprioriterer deler som ikke er like mye i bruk.

Ja det var det jeg ville fram til, potensialet! Tror også det virker motsatt, hvis en potensielt intelligent nyfødt unge blir understimulert kan det motsatte skje. De når ikke sitt fulle potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det jeg ville fram til, potensialet! Tror også det virker motsatt, hvis en potensielt intelligent nyfødt unge blir understimulert kan det motsatte skje. De når ikke sitt fulle potensiale.

Ja, det var derfor jeg nevnte det med barn som har vokst opp med dyr. De er ikke like smarte som andre mennesker... Derimot har de mye bedre luktesans og diverse andre ting, som har vært viktigere for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...