AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Uff, nå sitter jeg her og er skikkelig demotivert og lei. Jeg er en jente på 26 som sliter med ca. 5 kg ukledelig overvekt, som har snikt seg på ved hjelp av usunt kosthold og lite mosjon. Jeg har et par ganger tidligere besmtemt meg for slanking og gått ned til idealvekten, og det har gått raskt! Men dette har ikke holdt mer enn noen måneder. Det jeg da har gjort, er å spise lite og gå masse. Men denne typen slanking gjorde meg ganske sliten og irritabel. I august bestemte jeg meg for å ta ansvar og trene ordentlig for første gang i mitt liv, og meldte meg inn i SATS. Og jeg har trent 3-4 ganger i uka i august, september og oktober. Jeg har variert mellom gruppetimer som powerstep og shapepulse, spinning og egen styrketrening. I tillegg har jeg spist normalt og sunt, og holdt meg unna søtsaker osv. Problemet er at treningen overhodet ikke viser seg på kroppen Sideflesket er der som før og lager stygge håndtak over buksa, rumpa er like feit, jeg har ikke gått ned et gram i vekt, og ellers ser jeg lite forskjell. Den eneste kroppsdelen jeg merker forskjell på, er armene, de har blitt mer markerte, og jeg har faktisk muskler der nå (tidligere var de ikke-eksisterende). Selv om jeg vet at det er sunt for kroppen å trene, er det veldig demotiverende å fortsette når jeg ikke merken noen forskjell på kroppen. Hva er det jeg gjør galt? Hvordan kan jeg trene for å bli kvitt det forhatte mageflesket?
Spøkelse Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Hallo? du skriver jo at du har hatt gode resultater på armene! Ikke gi opp, så skal du se resten av kroppen kommer etter. Med mindre du er kjendis som har tilgang på personlig trener, eller en ekstrem selvbeherskelse, så er ikke 2,5 mnd veldig lenge for å forvandle en hel kropp. Det du gjør er riktig, ikke gi deg enda! På min kropp er det magefettet som går først, hos deg er det på armene. Alt annet enn mesteparten av magen må jeg slite mye mer for. Det er ofte lett å ta for lett på det man spiser. Alt teller. For damer er det også vanlig at man spiser for lite innimellom når man prøver å gå ned i vekt.
Wiggins Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg har et par ganger tidligere besmtemt meg for slanking og gått ned til idealvekten, og det har gått raskt! Men dette har ikke holdt mer enn noen måneder. Det jeg da har gjort, er å spise lite og gå masse. Men denne typen slanking gjorde meg ganske sliten og irritabel. Det er godt du innser at dette hverken er noen god eller varig metode. Trenger du å gå ned i vekt da? Hva er din nåværende høyde og vekt? Det er selvsagt mye vanskeligere å gå ned 4-5 kg hvis du egentlig er normalvektig enn om du hadde 20 kg for mye. En annen ting er at det også er helt unødvendig å gå ned i vekt hvis man er normalvektig. I august bestemte jeg meg for å ta ansvar og trene ordentlig for første gang i mitt liv, og meldte meg inn i SATS. Og jeg har trent 3-4 ganger i uka i august, september og oktober. Jeg har variert mellom gruppetimer som powerstep og shapepulse, spinning og egen styrketrening. I tillegg har jeg spist normalt og sunt, og holdt meg unna søtsaker osv. Jeg vet jo ikke hvor høy intensitet du holder på disse treningene. Hvis du hadde moderat dårlig kondisjon til å begynne med, så tipper jeg at du kanskje yter et sted mellom 100 og 150 watt i snitt. Hvis en trening er 55 minutter så blir ikke det all verdens ekstra forbrenning. Hvis du i tillegg mer eller mindre ubevisst spiser litt mer fordi du føler deg mer sulten etter trening, så går vinninga lett opp i spinninga. Det er stor forskjell på om du trener jogging eller spinning. Jogging forbrenner mye mer per tid enn sykling/spinning. For vektas skyld er det viktigere å få litt mosjon hver dag enn å trene på studio 2-3 ganger i uka. Det beste er selvsagt å gjøre begge deler. Den eneste kroppsdelen jeg merker forskjell på, er armene, de har blitt mer markerte, og jeg har faktisk muskler der nå (tidligere var de ikke-eksisterende). Med andre ord har du fått litt mer muskelmasse, og muskler veier som kjent mer enn fett. Selv om jeg vet at det er sunt for kroppen å trene, er det veldig demotiverende å fortsette når jeg ikke merken noen forskjell på kroppen. Hva er det jeg gjør galt? Hvordan kan jeg trene for å bli kvitt det forhatte mageflesket? En ting du gjør galt er å være ytre motivert for trening. Hvis du trener primært for å bli slankere så er det stor sjanse for at du ikke gidder å opprettholde treningsregimet. Du bør heller finne deg en treningsform du synes er gøy, det er ikke så farlig hva det er så lenge du får opp pulsen. Når treningen blir lystbetont går det som regel mye lettere.
Gjest Rastl0s Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 Er ikke nødvendigvis bare maten... Om du er vant til å spise mye (mye over kcal forbruk) og du føler du spiser lite så kan du fortsatt spise mer enn du trenger... Finn noen til å hjelpe deg med en kostholdsplan. Spis ofte og variert.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Tusen takk for gode svar! Setter pris på kommentarene deres. Trenger du å gå ned i vekt da? Hva er din nåværende høyde og vekt? Det er selvsagt mye vanskeligere å gå ned 4-5 kg hvis du egentlig er normalvektig enn om du hadde 20 kg for mye. En annen ting er at det også er helt unødvendig å gå ned i vekt hvis man er normalvektig. Jeg er 1,67 høy og veier nå ca. 64 kilo, og jeg hadde vært mest fornøyd med å ligge på 59-60, som jeg har gjort før. Men hovedproblemet er egentlig ikke vekten, men mage og rumpe som ikke ser bra ut. Jeg vil virkelig jobbe for å slippe håndtak og få den faste rumpa. Jeg vet jo ikke hvor høy intensitet du holder på disse treningene. Hvis du hadde moderat dårlig kondisjon til å begynne med, så tipper jeg at du kanskje yter et sted mellom 100 og 150 watt i snitt. Hvis en trening er 55 minutter så blir ikke det all verdens ekstra forbrenning. Hvis du i tillegg mer eller mindre ubevisst spiser litt mer fordi du føler deg mer sulten etter trening, så går vinninga lett opp i spinninga. Det er stor forskjell på om du trener jogging eller spinning. Jogging forbrenner mye mer per tid enn sykling/spinning. Takk for denne kommentaren, den gir meg litt å tenke på. Jeg skjønner hva du sier med den ekstra forbrenningen, og jeg skal virkelig legge meg i selen for å spise riktigere. Når det er sagt, trener jeg hardt når jeg trener. Svetten renner, og jeg er ofte helt ødelagt dagen etterpå. Jeg tar poenget ditt i jogging versus spinning. Problemet er at jogging er en treningsform jeg virkelig misliker. Jeg klarer ikke å motivere meg selv når jeg er alene på tredemølla. Men jeg gleder meg til snøen kommer, og jeg kan gå masse på ski. For vektas skyld er det viktigere å få litt mosjon hver dag enn å trene på studio 2-3 ganger i uka. Det beste er selvsagt å gjøre begge deler. Jeg skal bli flinkere til å mosjonere mer i hverdagen! Det blir jo dessverre slik at hverdagen sluker tiden, og jeg er avhengig av bil til jobb, trening osv, slik at jeg ikke får noe "gratis" trening. Når det gjelder dette med ytre motivasjon skjønner jeg hva du mener, men det er nå en gang slik at drømmen om den fine kroppen blir overordnet alt annet... Jeg håper virkelig jeg ser resultater snart!
charlott Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg vet ikke hva du gjør galt, men kostholdet har vel så mye å si som trening når det gjelde vekttap. Ofte opplever man også økt matlyst ved økt fysisk aktivitet.
strandlaken Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg aner jo ikke hva du spiser, eller hvor mye du spiser. Men mitt råd til deg er iallefall å få i deg nok mat, riktig mat og spis gjerne 5-6 ganger inkl. mellommåltider. Da setter du forbrenninga i gang!
Gjest *Maja* Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Husk også at klarer du ikke å brenne overskuddsfettet rett trening og kosthold så vil musklene fremdeles komme UNDER fettet. Da kan du fort føle deg større enn det du egentlig er. Mitt råd er; Tross at du hater å jogge; Begynn med det! Det er helt supert for fettforbrenningen. Jeg startet selv med powerwalking med joggeintervaller og økte joggingen etterhvert som formen ble bedre. Har aldri kommet så raskt i bikiniform ved noen andre treningsformer. Ja; det suger i starten, men den dagen joggingen går av seg selv kommer du til å elske det Ville også skrevet opp det du spiser i løpet av en dag. Det er MYE skjulte kalorier i mat og drikke en gjerne ikke tenker over. Få iallefall i deg masse proteiner som kylling og fisk(det metter godt) og sunt fett fra solsikkeolje, avocado og mandler/valnøtter. Husk at du gjennomgår en livsstilsendring; Det tar gjerne litt mer tid en "raske løsninger" men til gjengjelde vil belønningen være en fast frisk kropp resten av livet
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #10 Skrevet 28. oktober 2011 Anbefaler deg faktisk å telle kalorier. Det har vært det eneste nyttige for meg når det gjelder vektnedgang. Å spise "mindre og sunnere" er veldig relativt og man får ofte i seg mye mer kcal enn man tror! Før oversikt på www.vektklubben.no Gratis og enkelt.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #11 Skrevet 28. oktober 2011 Takk for svar igjen! Mange gode og hjelpsomme kommentarer her Først: Når det kommer til spinning vs jogging, er det virkelig så stor forskjell? Jeg bruker pulsklokke under spinning, og ligger alltid nesten under makspuls under mye av spinningen. Sliter meg godt ut, og blir mye svettere enn når jeg jogger på tredemølla. På mølla går heller aldri pulsen særlig mye høyere enn 170 (Makspuls 205). Hva betyr det at det er bedre trening med jogging enn spinning? Når det kommer til kalloritelling, skal jeg prøve og hive meg på det kjøret igjen. Jeg har en ganske bra ipad-app hvor man skriver opp alt man spiser, og jeg brukte den i nesten hele september. Men til slutt ble jeg litt lei av å bruke tid på å skrive ned alt jeg spiste, når resultatene ikke viste seg. Lå stort sett på 1400-1500 kallorier om dagen i september. Ellers tror jeg poenget om at musklene legger seg under fettet er veldig godt!! Det er slik jeg føler det også, klærne blir strammere snarere enn løsere. Vil det hjelpe om jeg kun fokuserer på løping/spinning/pulstrening i noen uker, og dropper styrketreninga? Takk for svar, forresten, setter stor pris på hjelpen!!
Cheesy Skrevet 28. oktober 2011 #12 Skrevet 28. oktober 2011 Loggfør Alt du spiser i løpet av 14 dager.. diett.no er veldig bra og kan anbefales.. Tren hardere og tren styrke..
Gjest Tigress Skrevet 28. oktober 2011 #13 Skrevet 28. oktober 2011 Har du fått resultat på armane etter berre to-tre månader?! Det er jo fantastisk! Keep up the good work! Det var IKKJE ironi. Eg skjøner ikkje heilt det med pulsnivåa dine på spinning. Er 205 makspulsen din på sykling eller springing? Har du testa deg skikkeleg, eller er det berre estimert? Det er vanleg å ha 5-10 slag høgare makspuls på løp enn på sykkel, nemleg. Når du ligg tett opptil makspuls på spinning, korleis kjenner du deg då? Køyrer du intervallar, då? Litt brutalt trur eg det er fair å seie at om du ligg tett opptil makspuls gjennom ein heil spinningtime på 45min, så er makspulsen din sett for lågt... At du ikkje kjem så høgt på mølle kan skyldes at tredemølle er eit satans verk som øydelegg all treningsgledje, ELLER at du har vanskelegare for å presse deg opp i puls på løp. Om du er urutinert på løp er ikkje det så rart, altså. Det kan nok vere at du et litt meir når du trener meir. Eg kjenner alltid at eg kunne slukt ein hest etter kvar økt, men ein kanin ville nok gjort nytta, så ein må passe litt på.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #14 Skrevet 28. oktober 2011 Har du fått resultat på armane etter berre to-tre månader?! Det er jo fantastisk! Keep up the good work! Det var IKKJE ironi. Eg skjøner ikkje heilt det med pulsnivåa dine på spinning. Er 205 makspulsen din på sykling eller springing? Har du testa deg skikkeleg, eller er det berre estimert? Det er vanleg å ha 5-10 slag høgare makspuls på løp enn på sykkel, nemleg. Når du ligg tett opptil makspuls på spinning, korleis kjenner du deg då? Køyrer du intervallar, då? Litt brutalt trur eg det er fair å seie at om du ligg tett opptil makspuls gjennom ein heil spinningtime på 45min, så er makspulsen din sett for lågt... At du ikkje kjem så høgt på mølle kan skyldes at tredemølle er eit satans verk som øydelegg all treningsgledje, ELLER at du har vanskelegare for å presse deg opp i puls på løp. Om du er urutinert på løp er ikkje det så rart, altså. Det kan nok vere at du et litt meir når du trener meir. Eg kjenner alltid at eg kunne slukt ein hest etter kvar økt, men ein kanin ville nok gjort nytta, så ein må passe litt på. Takk for svar! Ja, akkurat det at styrketreningen fungerer på armene er litt komisk. Jeg har faktisk fått tynne strekkmerker nedover overarmene, noe som ikke er særlig lekkert. Så tror nesten jeg skal roe ned armtreningen litt... Nå skal det sies at jeg ikke har trent noe armer før, så tror det skulle lite til å få resultater! Hehe, jeg skjønner også at jeg er ganske grønn på dette med makspuls. Jeg har testet dette på spinning, fordi det er her jeg får høyest puls, og jeg trodde makspuls var makspuls uansett øvelse. Det høyeste jeg har målt under intervallsykling er 205. Men det betyr at makspulsen på løpingen kan være en annen? Jeg er virkelig ikke glad i tredemølla, nei. Og akkurat nå er det lite fristende å løpe ute, iskaldt, regn og glatte veier er vel ikke det beste utgangspunktet for å bli glad i jogging
Gjest Daenerys Skrevet 28. oktober 2011 #15 Skrevet 28. oktober 2011 Du trener spinning med nesten makspuls? Man forbrenner fett ved å ligge på lavere intensitet, ca 60-70 prosent av maks. Du spinner alt for hardt. Da tror jeg jogging er mye bedre for deg! Prøv å ligge på 140-150 i puls, da går det på fettet i stedet for karboreservene, og kjør heller lange rolige økter.
Gjest Bond Skrevet 31. oktober 2011 #16 Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Du trener spinning med nesten makspuls? Man forbrenner fett ved å ligge på lavere intensitet, ca 60-70 prosent av maks. Du spinner alt for hardt. Da tror jeg jogging er mye bedre for deg! Prøv å ligge på 140-150 i puls, da går det på fettet i stedet for karboreservene, og kjør heller lange rolige økter. Ikke helt riktig. Prosentmessig brenner man mer fett med lavere intensitet, men siden man brenner generelt mye mer av alt hvis man trener hardere, har det lite å si. Dessverre Endret 31. oktober 2011 av Bond
Wiggins Skrevet 31. oktober 2011 #17 Skrevet 31. oktober 2011 Takk for svar igjen! Mange gode og hjelpsomme kommentarer her Først: Når det kommer til spinning vs jogging, er det virkelig så stor forskjell? Jeg bruker pulsklokke under spinning, og ligger alltid nesten under makspuls under mye av spinningen. Det er helt feil måte å trene på. Hvis du trener langkjøring så skal pulsen ligge godt under syreterskel, hvis du trener intervaller så skal pulsen ligge på 85-95% av makspuls så lenge intervallet varer, dvs. ikke mer enn noen minutter. Så skal du roe ned sånn at pulsen kommer under syreterskel. Sliter meg godt ut, og blir mye svettere enn når jeg jogger på tredemølla. På mølla går heller aldri pulsen særlig mye høyere enn 170 (Makspuls 205). Hva betyr det at det er bedre trening med jogging enn spinning? Jogging er ikke en bedre treningsform enn spinning, men den gir høyere treningseffekt og forbrenning per tid. Du må holde på lenger med spinning/sykling for å få samme treningseffekt og forbrenne like mye som én times jogging. Vil det hjelpe om jeg kun fokuserer på løping/spinning/pulstrening i noen uker, og dropper styrketreninga? Da vil nok muskelmassen reduseres litt når den ikke blir stimulert. Om du vil si at det er "å hjelpe" så hjelper det.
Wiggins Skrevet 31. oktober 2011 #18 Skrevet 31. oktober 2011 Ikke helt riktig. Prosentmessig brenner man mer fett med lavere intensitet, men siden man brenner generelt mye mer av alt hvis man trener hardere, har det lite å si. Dessverre Du glemmer her at det er forskjell på om man trener en spesifikk distanse eller en spesifikk tid. Hvis man jogger 5 km vil man forbrenne like mye enten man jogger moderat eller fort, med en liten forskjell på grunn av forskjell i gangelag. Hvis man derimot trener 55 minutter så forbrenner man selvsagt mer av både fett og karbohydrater om man holder høy intensitet enn om man holder lav intensitet.
I Grosny Skrevet 31. oktober 2011 #19 Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Takk for svar igjen! Mange gode og hjelpsomme kommentarer her Først: Når det kommer til spinning vs jogging, er det virkelig så stor forskjell? Jeg bruker pulsklokke under spinning, og ligger alltid nesten under makspuls under mye av spinningen. Sliter meg godt ut, og blir mye svettere enn når jeg jogger på tredemølla. På mølla går heller aldri pulsen særlig mye høyere enn 170 (Makspuls 205). Hva betyr det at det er bedre trening med jogging enn spinning? Når det kommer til kalloritelling, skal jeg prøve og hive meg på det kjøret igjen. Jeg har en ganske bra ipad-app hvor man skriver opp alt man spiser, og jeg brukte den i nesten hele september. Men til slutt ble jeg litt lei av å bruke tid på å skrive ned alt jeg spiste, når resultatene ikke viste seg. Lå stort sett på 1400-1500 kallorier om dagen i september. Ellers tror jeg poenget om at musklene legger seg under fettet er veldig godt!! Det er slik jeg føler det også, klærne blir strammere snarere enn løsere. Vil det hjelpe om jeg kun fokuserer på løping/spinning/pulstrening i noen uker, og dropper styrketreninga? Takk for svar, forresten, setter stor pris på hjelpen!! En kommentar om spinning mot jogging. Hvis spinning er morsommere, så er det bedre fordi det er morsommere. Jogging på asfalt er uheldig slitasje på knær og mye rart, mens jogging i skog er fine greier. Jeg liker Lance sine innlegg Endret 31. oktober 2011 av I Grosny
Gjest Bond Skrevet 31. oktober 2011 #20 Skrevet 31. oktober 2011 Du glemmer her at det er forskjell på om man trener en spesifikk distanse eller en spesifikk tid. Hvis man jogger 5 km vil man forbrenne like mye enten man jogger moderat eller fort, med en liten forskjell på grunn av forskjell i gangelag. Hvis man derimot trener 55 minutter så forbrenner man selvsagt mer av både fett og karbohydrater om man holder høy intensitet enn om man holder lav intensitet. Antok det var snakk om samme tidsintervall. Har dessverre sett nok av folk som absolutt ikke skal ha puls som skal stige siden "man da ikke lenger forbrenner fett".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå