Gå til innhold

Når man får flere jobbtilbud etter å ha skrevet kontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt nedbemannet i min jobb pga økonomiske forhold i bedriften. Nå søker jeg på veldig mange jobber og det er ikke alt som er like interessant, men jeg er avhengig av å ha jobb. Hva gjør man da dersom man havnr i den situasjonen at man får tilbud fra flere (mer spennende) steder etter at man har nettopp takket ja et annet sted? Dette må jo være en vanlig problemstilling, men er det legitimt å først skrive kontrakt og så si opp hvis man får jobb et annet sted? Blir det brudd på kontrakt eller hvis man ikke har startet på det nye stedet kan de kanskje gi tilbudet videre til nestemann på søkerlista?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først ber du om betenkningstid før du signerer, du har lov til å vurdere andre muligheter, selv om arbeidsgiver selvfølgelig ønsker en signert kontrakt så snart som mulig.

Når du først har signert bør du være mentalt forberedt på å ta denne jobben. Det er kontraktsbrudd å si ja til en annen jobb i stedet, arbeidsgiver du har signert med har rett til at du kommer inn og jobber oppsigelsestiden selv dersom du velger å si opp før du begynner.

Dette sagt, man har normalt tre ukers oppsigelse i prøvetiden. Ytterste konsekvens av å si opp før du begynner er at du må inn og jobbe disse tre ukene, de færreste arbeidsgivere vil kreve dette da det kun medfører kostnader for dem. Det å ringe å si at du ikke ønsker jobben likevel er derfor en mulighet du har. Men du bør da være forberedt på at man virkelig brenner bruer, og kan få et dårlig rykte, dersom man velger å spille spillet på denne måten for å sikre seg selv en best mulig jobb.

Skrevet

Hva om de ikke godtar betenkningstid? Hva om de sier at hvis man ikke kan si ja der og da så vil de ikke ha deg lenger, for da vil du ikke være der nok?

Skrevet

Hva om de ikke godtar betenkningstid? Hva om de sier at hvis man ikke kan si ja der og da så vil de ikke ha deg lenger, for da vil du ikke være der nok?

Da må du jo rett og slett bare velge hva du gjør da...

Ellers er det jo bare å si opp - vanligvis med 14 dagers frist ved prøvetid - men du må nok regne med at de ikke er helt fornøyde med det. Spiller imidlertid liten rolle når du allerede har på plass en ny jobb du vil ha.

Gjest bazibaz
Skrevet

Spiller imidlertid liten rolle når du allerede har på plass en ny jobb du vil ha.

Gjør det vel. Spørs vel kanskje på hvilken bransje det er snakk om, men stort sett er det greit å unngå å brenne broer.

Skrevet

Jeg har vært i den situasjonen to ganger. Som andre sier så har du vanlig oppsigelsestid, men de fleste arbeidsgivere lar deg gå med en gang i slike situasjoner.

I det ene tilfellet var jeg klar helt fra starten av at dette var en midlertidig jobb frem til jeg fant noe bedre. Jeg var den tredje vikaren de prøvde å leie inn, da de to andre hadde sagt opp dagen før eller samme dag som de skulle starte. Der valgte jeg å jobbe mine to uker, for jeg skjønte at det var krise, og de var veldig hyggelige med det.

I det andre tilfellet sa jeg opp ca to uker før oppdraget skulle starte, så jeg ville uansett ikke trengt å jobbe der. De ble skikkelig sure og skuffet og hadde "aldri opplevd noe lignende".

Skrevet

Men dette er ikke et vikaroppdrag, det er snakk om faste stillinger. Vikaroppdrag er jo ikke noe problem å takke nei til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...