Gå til innhold

Hesten sparka meg! nedom magen, ved underlivet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke, jeg skulle bare ha han med ut, skulle ut og ri, han sto inne i padocken med de andre hestene, de bruker alltid og stikke av når folk kommer, fordi de forstår at de skal bli ridd på.

Dette skjedde denne gangen og, han begynte og stikke av, uheldighvis, så havnet jeg bak rompa hans, jeg så ingenting sola blennet meg.. jeg så ikke at han skulle til og sparka

og BAM, der sparket han meg i underlivet! heldighvis sto jeg ikke så nerme at han traff hardt, men fikk et blåmerke nesten formet som hesteskoen. Var hesteskomerke av gjørme på buksa mi...

Jeg fikk sjokk, han har aldri gjort dette mot meg før, jeg bare tok med meg en annen hest, dette er sikkert feil. men jeg ble redd han!

Han er 18 år, vallak. islandshest..

Hva skal jeg gjøre nå? jeg er livredd for og prøve og få tak i han igjen, itilfelle han husker det... :(

:tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle hester kan finne på å sparke. En må tåle et spark eller ti når en driver på med hest.

• Liker 3
Skrevet

Ja det er sant, alle kan sparke. Og om han merker at du er redd han så gjør det saken bare verre.

Dersom jeg skal hente inn en vanskelige hest pleier jeg som regel å lokke den til meg med godbit eller ei bøtte med fòr som jeg rasler med. Da blir man iallefall ikke sparket.

Lykke til med å overkomme skrekken ... jeg tror nok vi alle en eller annen gang har følt på samme redsel :klemmer:

Skrevet

Jeg har opplevd det samme, ble sparken av en hest og ble livredd, ville aldri ri igjen! (Gikk på rideskole) De på rideskolen fikset det slik at jeg bare fikk ri de hestene jeg stolte på etter det, alle de jeg var bittelitt utrygge på etter den hendelsen slapp jeg å ha noe med å gjøre. Dette hjalp meg så utrolig, den dag i dag er jeg ikke redd for hester i det heletatt! Så jeg synes det var veldig riktig av deg å heller ta en annen hest, slik at du ikke nå er utrygg på ALLE hester. Er naturlig at du blir utrygg på denne etter et slikt tilfelle.

Når du føler deg klar for det kan du jo ta med deg en person som kan hjelpe deg å hente den hesten som sparket deg slik at du kanskje føler deg litt tryggere.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Huff, håper det går bra med deg :klemmer:

Jeg har unghest, og det merkes, for å si det slik. Har fått meg utallige spark ila. de siste to årene. Hester sender ut spark nå og da, å si at man har en hest som "aldri sparker" hjelper ikke helt mener jeg, for alle hester kan reagere på noe og sparke. Hesten husker neppe at han sparket deg, og iallefall tror jeg nok ikke at han rusler rundt og planlegger noe lignende mot deg en gang til.

Ta med deg en person, og ta inn hesten sammen?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble sparka så hardt en gang at jeg ble kastet opp i lufta og endte på legevakta. Det følger med en del risiko å drive med hest, men man må børste av seg støvet. Jeg hadde en hest som var et mareritt å ta inn fra luftegård/beite. Han forbant innhenting med ridning og ubehag, fordi tidligere eiere hadde brukt utstyr som ikke passet, og han fikk over tid vondt. Så hver gang jeg tok han inn måtte jeg sørge for å gjøre det til en god opplevelse, og gjorde ting forskjellig hver gang. Noen ganger leide vi tur, andre ganger slapp jeg han ut igjen med en gang, andre ganger fikk han mat, andre ganger rei vi koseturer (med utstyr som passet).

Det tok tid og tålmodighet, men enden på visa var at han kom av seg selv i luftegården. Stakk han så var det for å leke.

Poenget mitt er at hester har sine egne måter å si ifra på, også er det opp til mennesket å prøve å forstå hva hesten kommuniserer. Hester sparker ikke uten grunn.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Har fått min andel sprak selv gitt... men aldri av onskap. Bare ren og skjær utenksomhet fra hestens side. Og derfor lært min siste unghest at man IKKE går i lufta før man er flere meter unna mennesker. Hun fikk rett og slett en sint stemme fra meg, om hun så mye som tenkte på å sprette til værs når jeg slapp henne løs.

Dessverre var ikke den ene føllet jeg leide, like klar over sin egen benlengde og ga med ribbensbrudd og fine hovmerker i magen :fnise:

Skrevet

Slapp av, han husker det nok ikke til neste gang. Men jeg ville ikke ridd på han hver gang jeg hentet han om jeg var deg. Det er tydelig at han ikke gleder seg til det siden han(og de andre da) stikker hver gang det kommer noen. Hva med å ta han inn bare for litt kos og mat innimellom? Jeg hadde ikke blitt glad for å se en person hvis jeg måtte jobbe tungt hver bidige gang denne personen kom. Var hvertfall noe jeg var veldig bevisst på da jeg hadde hest, og han ble villig med hver gang jeg hentet han :)

• Liker 1
Skrevet

Huff, håper det går bra med deg :klemmer:

Jeg har unghest, og det merkes, for å si det slik. Har fått meg utallige spark ila. de siste to årene. Hester sender ut spark nå og da, å si at man har en hest som "aldri sparker" hjelper ikke helt mener jeg, for alle hester kan reagere på noe og sparke. Hesten husker neppe at han sparket deg, og iallefall tror jeg nok ikke at han rusler rundt og planlegger noe lignende mot deg en gang til.

Ta med deg en person, og ta inn hesten sammen?

Hehehe :fnise:

Enig i at du bør ta med deg en til når du skal hente denne hesten. Etterhvert vil du sikkert bli mer trygg på den :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Dette skjedde meg en gang også, med en eldre islandsherre som også er kastrert. Han er verdens snilleste, men jeg tror rett og slett han feilberegnet avstanden, også var jeg dum som var der jeg var.

Som andre sier her så tror jeg dere bør jobbe litt med å få tak i disse hestene, og jobbe med å gjøre det til en positiv opplevelse, så de blir lettere å få tak i. Det blir jo lettere å få et spark når alle hestene snur ryggen til deg og løper når du skal hente de. Trist men sant!

Håper du kan få hjelp av noen andre slik at du kan komme inn i det igjen, for det er utrolig dumt hvis dette skal ødelegge forholdet ditt til det som sikkert egentlig er en flott hest!

Skrevet

Forferdelige uoppdragne hester. Og det er tydelig at dem ikke trives.

Er det ikke dine hester, er det jo ikke noe du kan gjøre med det.

Vi fikk en hest for noen år siden som sparket ned folk på beite og stakk av når noen skulle ri.

Vi gav han mer tørrhøy og kraftfor, bygg osv.. Han sluttet med det etter to måneder hos oss...

Skrevet

Det er ikke mine hester, jeg rir hos en mann rundt 50 åra. han har 6 islandshester.

Hesten som sparket meg var/er "ynglingen" min.

Kanskje han feilberegnet avstanden, kanskje ikke. Jeg vet ikke, har ikke vært borti han på 2 uker nå. Jeg har tenkt og kanskje prøve og ta han med imorgen.

Det er ingen som er der og kan bli med meg inn, han jeg rir hos har mye og gjøre så derfor hjelper jeg til med og trene hestene hans.

Noen tips til hvordan jeg skal forholde meg?

Skal jeg lokke han med mat? hva skal jeg gjøre?

de kommer alltid når de hører jeg har med en bøtte med noe neddi.

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke... Har drevet aktivt med hest i over 16 år, og den eneste gangen jeg har blitt sparket er når jeg var 7 år og hadde min aller første ponni. Har 16 hester på stallen nå og har aldri blitt sparket siden den første var misfornøyd med måten jeg tilnærmet meg. Kanskje den ikke er lykkelig hos mannen? At han forbinder innhenting med noe negativt? Ikke har det helt greit når du ikke ser på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...