AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Noen som har lest boka av Ernest Hemingway? Har litt lyst til å lese den, men hva handler den egentlig om? På wikipedia står det bare at det er en gjeng briter og amerikanere som reiser fra Paris til Pamplona for San fermin festivalen. Men er det en spennende bok? Drama? Hva handler den egentlig om? Og er den tung og lese? Og til slutt; hva menes med "the sun also rises" har hørt det noen ganger i det siste i forbindelse med andre ting. Betyr det noe som at en ny sol står opp? Skjønner ikke the sun also rises? Kan noen forklare please? Eller noen som har lest boka; hva hadde tittelen med innholdet å gjøre?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Henger meg på denne fordi jeg må skrive en 2500 ord stil om den. Jeg skal lese den, men det hadde vært fint å høre fra andre som har gjort det alle rede.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Til deg over: Fant denne definisjonen på nettet: moral collapse of expatriots Altså definisjonen av "the sun also rises" - utrykket eller hva man skal kalle det. Høres litt merkelig ut, men fant en annen definisjon også: The sun also rises -- The sun rises and the sun sets, and hurries back to where it rises. Den siste virket mest logisk for meg. Og hvordan tittelen kan kobles med innholdet i boken så fant jeg dette: Well yeah, the title does come from the Bible but the real meaning behind it is that everything is a cycle. Just like the sun rising is a constant cycle, so is the lifestyle of Robert and Brett. For Lady Brett, much of her cycle is her constant hook-ups with men (wooing, acceptance, and eventual rejection). Rituals are very important to the characters in The Sun Also Rises. Robert's love for bullfighting is that it too is a cycle -- unlike war. There will ALWAYS be a winner. And of course, one of the most important aspects of the book that points out the importance of cycles is that of Romero and Belmonte. The cycle of life... Once a great bullfighter, now nothing. "No longer had his greatest moments in the bull- ring. He was not sure that there were any great moments Skjønner fortsatt ikke hva "also" har der og gjøre, virker ulogisk for meg, de burde heller bare sagt "the sun rises" når de sier "the sun also rises" får de det til å høres ut som så mye mer enn hva det er.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 Takk for tips, det skal jeg ta en titt nærmere på. Til TS. Jeg fant ut at jeg må lese denne boken til mandag, noe som var litt tidligere enn planlagt. Så jeg kan svare spørsmålet ditt da hehe.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Til TS. Jeg er AB som skrev at jeg måtte lese denne boken til mandag. Nå har jeg gjort det. Jeg vet ikke om du fremdeles er interessert i å høre om denne boken, men jeg kan like så godt skrive hva jeg syns om den. Ja, det handler om en gruppe mennesker som drar til Pamplona i lag, men det er ikke før et stykke inn i boken. Hoved personen er Jake, som er en amerikansk journalist i Paris. Jake og vennene hans har alle opplevd første verdenskrig og er en del av "The Lost Generation", bortsett fra Cohn som er en rik amerikansk jøde. Jeg følte at boken for det meste handlet om forholdet mellom disse vennene, og at de sliter med å finne ambisjoner i livet. Hverdagen handler egentlig bare om alkohol og sex. Boken var godt skrevet og jeg likte at jeg fikk blir ordentlig kjent med karakterene, men når det er sagt syns jeg at selve historien var kjedelig. Jeg vet at det er mange som elsker denne boken og syns den er fantastisk. Jeg syns den er gøy å diskutere med de som har lest den, men å faktisk lese var litt kjedelig. Jeg syns den var verdt å lese, men samtidig grep den ikke helt fatt i meg hviod du skjønner hva jeg mener.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Takk for tips, det skal jeg ta en titt nærmere på. Til TS. Jeg fant ut at jeg må lese denne boken til mandag, noe som var litt tidligere enn planlagt. Så jeg kan svare spørsmålet ditt da hehe. Fuck så nå at det ikke var tips til meg, men til ts. Oh well. Jeg syns det var nyttig uansett.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #7 Skrevet 6. november 2011 Til TS. Jeg er AB som skrev at jeg måtte lese denne boken til mandag. Nå har jeg gjort det. Jeg vet ikke om du fremdeles er interessert i å høre om denne boken, men jeg kan like så godt skrive hva jeg syns om den. Ja, det handler om en gruppe mennesker som drar til Pamplona i lag, men det er ikke før et stykke inn i boken. Hoved personen er Jake, som er en amerikansk journalist i Paris. Jake og vennene hans har alle opplevd første verdenskrig og er en del av "The Lost Generation", bortsett fra Cohn som er en rik amerikansk jøde. Jeg følte at boken for det meste handlet om forholdet mellom disse vennene, og at de sliter med å finne ambisjoner i livet. Hverdagen handler egentlig bare om alkohol og sex. Boken var godt skrevet og jeg likte at jeg fikk blir ordentlig kjent med karakterene, men når det er sagt syns jeg at selve historien var kjedelig. Jeg vet at det er mange som elsker denne boken og syns den er fantastisk. Jeg syns den er gøy å diskutere med de som har lest den, men å faktisk lese var litt kjedelig. Jeg syns den var verdt å lese, men samtidig grep den ikke helt fatt i meg hviod du skjønner hva jeg mener. Takk for godt svar Boken er sikkert bra, vet mange som liker den, men som du sier, tenkte jeg den var litt kjedelig. Tittelen høres mystisk og spennende ut, men boken virker litt mer dyster og tja... kjedelig. Skal lese den someday. Var forresten jeg som skrev definisjonene jeg fant på nettet, og sitatet på engelsk, glemte og skrive ts. Ts
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. november 2011 #8 Skrevet 6. november 2011 Hemmingway er alt annet en dyster. Jeg leste alle hans bøker i tenårene og slukte de. Lettleste og nesten litt naivt språk. "Og solen går sin gang", som den heter på norsk, er rett og slett hverdagen til en gjeng med litt etterkrigsbohemske folk. Eller kanskje datidens it-folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå