Gå til innhold

Når ta med hund til dyrlege?

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Har en hund som er snart ti år. Frisk og sprek, elsker turer, å leke ++ men de siste dagene har den hatt tydelig vondt i en fot, og halter. Dette skjer kun når den har ligget stille litt, f.eks. om morgenen, etter den har hvilt litt.. Foten er ikke hoven eller varm, og jeg kan ikke finne sår.

Bør jeg ta den med til dyrlege i morgen? Hunden spiser, drikker, er i godt humør og er ikke slapp eller noe, men haltingen bekymrer meg...

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Kan virke som at den kanskje har begynnende hd, stivhet eller lignende. Typisk for eldre hunder.

Man sier at dersom man ser at hunden halter litt så har det vondt, for normalt vil ikke hunder vise tegn på svakhet.

Tas den med til dyrlege så er det nok en generell undersøkelse pluss røngten som gjelder.

Videre så kan den bli satt på rimadyl e.l. som er smertestillende.

Selv har jeg jobbet med en dyrlege som driver med akupunktur og gullimplantat og sett mange hunder bli kjempefine etter noen behandlinger. Kan være verdt å ha det i bakhodet dersom hunden lider.

Personlig ville beg ventet litt og sett. Pass på at han har et varmt sted å ligge på, at han ikke må gå mye i trapper eller hoppe mye som f.eks inn og ut av bil.

Gjest Consensio
Skrevet

Og du kan selv lese deg litt opp om hundemassasje og prøve det litt selv også. Det kan hjelpe en del.

Gjest Survival
Skrevet

Ja jeg syns at du skal ta den med til dyrelegen så snart som mulig. Uansett om den viser seg å være helt frisk så er det verdt turen. Bedre å være førevar. En hund skal jo ikke halte, så noe er det jo. Bra at allmenntilstanden er bra nå, men det kan jo forverre seg dersom det er noe alvorlig.

Gjest Bartenina
Skrevet (endret)

Heller en tur for mye til dyrlegen, enn en tur for lite!

Skulle det være noe som kan fikses er det bedre at behandlingen starter så fort som mulig :-)

evt ring dyrlegen og forklar situasjonen iallefall :-)

Endret av Bartenina
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Takk for svar. Jegbor langt fra folk, så dyrlegene her er ikke så veldig dyktige på mindre dyr, men de kan nok helt sikkert gi meg noen råd iallefall :)

Skrevet

Du kan prøve med glukosamin, et pulver du kan kjøpe på dyrebutikker som tilsettes maten. Det hjelper for stive ledd, ihvertfall for eldre hunder. Min hund har også hatt disse problemene, han fikk karsivan (tabletter) en periode, men det tålte han ikke.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det kan være forkalkning i enten bein eller rygg, noe som er veldig vanlig hos gamle hunder. De kan forsåvidt leve fint med det, noe vår gjør, men det er avhengig av at de får riktig pleie. Så bedre å få fastslått hva det er så man kan tilpasse best mulig. Dette vises forøvrig bare på røntgen, og er det dyrleger for husdyr du har i nærheten er det ikke sikkert de har godt nok utstyr.

Vår hadde en kur med smertestillende i akuttfasen, men nå får han bare olje på maten. For øyeblikket halter han ikke, og liker fortsatt å være med på tur!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

De har ikke røntgen nei, de behandler stortsett bare sau, hest og kyr. Men de kan jo iallefall se på hunden, og eventuelt sende oss videre til en annen klinikk (8 mil unna, men går vel det også....) :)

Gjest otrivin
Skrevet

Jeg ville sjekket det ut relativt kjapt i forhold til å vite om man skal ture likevel eller ta rolige turer... Vi gikk på en smell med en vi passet, han begynte å halte en lørdag og vi gikk like langt som vanlig og ettersom han hadde tydeligvis hatt en brist brakk foten på mandagen. Ikke så smart!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Da har vi vært hos dr. dyregod og fått diagnose og medisiner :)

Skrevet

Hva sa de, og hva fikk dere?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Han hadde forstrukket seg i et kne, og fikk betennelsesdempende. Skal på kontroll igjen om en stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...