Grønt blad Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg er blant dem som ikke er så flink til å få i meg fem om dagen, men jeg jobber med saken. Når jeg lager pizza lager jeg tomatsausen selv med vanlige tomater. Teller to tomater i tomatsausen som en av 'fem om dagen'?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Ja Potetgull med paprika teller som to. 6
pia80 Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 Ja, har du ikke sett reklamen til rema om dagen? De har en brosjyre om akkurat dette i butikken også.
Grønt blad Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. oktober 2011 Takk for svar! Jeg ser sjelden på tv, så har ikke fått med meg Rema-reklamen
Auri Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 Teller hermetiske tomater også, eller mister de næringsstoffene av hermetiseringen? Og hva med bønner og kikerter?
Gjest Survival Skrevet 28. oktober 2011 #7 Skrevet 28. oktober 2011 Hermetiske tomater, bønner og kikerter har like mange næringsstoffer som ferske, mener jeg. Det teller i hvert fall, ja. 1
Gjest Skrevet 28. oktober 2011 #8 Skrevet 28. oktober 2011 Oh yeah. Og ikke bare det, men en porsjon tomatsaus (til feks spaghetti) teller som TO av de 5 om dagen. Er vel fordi det blir så konsentrert. Og med et glass jus om morgenen, så trenger man plutselig bare å spise et eple og en banan. (Min supre plan i allefall).
Auri Skrevet 28. oktober 2011 #9 Skrevet 28. oktober 2011 Ja, om man bare kunne spise eple og banan 1
Pingting Skrevet 28. oktober 2011 #10 Skrevet 28. oktober 2011 Teller hermetiske tomater også, eller mister de næringsstoffene av hermetiseringen? I utgangspunktet burde hermetiske tomater ha litt mindre C-vitamin, siden den er lettpåvirkelig for varme. MEN siden de tomatene som skal hermetiseres ofte får vokse seg modne på planta (i motsetning til de som skal selges og modnes under transport), og i tillegg går omtrent rett fra innhøstning til hermetisering, så er det gjerne MER vitaminer i hermetikken. Bittelitt, vel å merke. Det er uansett ikke et dårligere alternativ Bønner er stort sett like sunne uansett såvidt jeg husker. Men det kan jo være kjekt å huske at hermetiske bønner ofte har tilsatt salt, og av og til olje.
Kara W Skrevet 28. oktober 2011 #11 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg satt faktisk igår og lurte på om ketchup telte Jeg klarer ikke å få i barna mine hverken frukt eller grønnsaker, men ketchup spiser de...
Grønt blad Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter #12 Skrevet 28. oktober 2011 Ifølge matvaretabellen er hermetiske tomater og rå tomater omtrent like næringsrike. Ketchup, derimot
Gjest Survival Skrevet 28. oktober 2011 #13 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg satt faktisk igår og lurte på om ketchup telte Jeg klarer ikke å få i barna mine hverken frukt eller grønnsaker, men ketchup spiser de... Vet ikke hvor gammel barna dine er, men her er det på tide å ta kontroll og lære barna dine å spise grønnsaker. Er ikke mor selv så har ingen kreative tips, annet enn å lure grønnsaker inn i maten. Når du lager tomtsaus kan du f.eks. ha oppi både små biter av løk, gulrot, hele tomater uten at barna vet det. Det er såå viktig å spise grønnsaker. Kan ikke få sagt det nok! 1
Auri Skrevet 28. oktober 2011 #14 Skrevet 28. oktober 2011 I utgangspunktet burde hermetiske tomater ha litt mindre C-vitamin, siden den er lettpåvirkelig for varme. MEN siden de tomatene som skal hermetiseres ofte får vokse seg modne på planta (i motsetning til de som skal selges og modnes under transport), og i tillegg går omtrent rett fra innhøstning til hermetisering, så er det gjerne MER vitaminer i hermetikken. Bittelitt, vel å merke. Det er uansett ikke et dårligere alternativ Bønner er stort sett like sunne uansett såvidt jeg husker. Men det kan jo være kjekt å huske at hermetiske bønner ofte har tilsatt salt, og av og til olje. Skyller alltid bønner og sånt veldig godt, for å bli kvitt den laken de ligger i; noe salt trekker jo naturlig nok inn, men det blir som regel kompensert opp med at man automatisk bruker mindre salt i maten Jeg er allergisk mot veldig mye frukt og grønt, så kjekt å finne ut at bønner og kikerter går innunder fem om dagen!
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #15 Skrevet 28. oktober 2011 Ang. varmebehandlede tomater: Varmebehandlingen av tomater gjør faktisk at antioksidanten lykopen som finnes i tomater opptas lettere i kroppen. Lykopen beskytter mot kreft. 2
Kara W Skrevet 28. oktober 2011 #16 Skrevet 28. oktober 2011 Vet ikke hvor gammel barna dine er, men her er det på tide å ta kontroll og lære barna dine å spise grønnsaker. Er ikke mor selv så har ingen kreative tips, annet enn å lure grønnsaker inn i maten. Når du lager tomtsaus kan du f.eks. ha oppi både små biter av løk, gulrot, hele tomater uten at barna vet det. Det er såå viktig å spise grønnsaker. Kan ikke få sagt det nok! De er ett og tre, og det var ikke egentlig alvorlig ment med ketchup som en grønnsak. Men vi jobber veldig for å få i dem grønnsaker ja.
Gjest Elfrida Skrevet 28. oktober 2011 #17 Skrevet 28. oktober 2011 Tror ikke bønner, kikerter etc teller i "fem om dagen"-regnskapet?
Leanne Skrevet 28. oktober 2011 #18 Skrevet 28. oktober 2011 Druer teller også. Både i vanlig form og de mer flytende 2
Matorini Skrevet 1. november 2011 #19 Skrevet 1. november 2011 De er ett og tre, og det var ikke egentlig alvorlig ment med ketchup som en grønnsak. Men vi jobber veldig for å få i dem grønnsaker ja. Et tips er å gjemme grønnsakene i f.eks kjøttboller. Rasp for eksempel squash og gulrøtter og bland det med karbonadedeigen. Vanskelig å merke at det inneholder grønnsaker og hvis du serverer det med f.eks tomatsaus får barna i seg en stor del av 5 om dagen.
cilipili Skrevet 1. november 2011 #20 Skrevet 1. november 2011 Bønner og kikerter er belgfrukter og er vel først og fremst en kilde for proteiner. Jeg (er vegetarianer) teller ikke disse med. Her er det grønnsaker og frukt som er en del av fem om dagen. Tomater på boks, mais på boks osv. teller. Vi er heldige som har barn som elsker grønnsaker og til mer de viser i maten, jo bedre er det. Har en problemer med å få i barna nok grønnsaker er tipset å lure de inn. Bruk stavmikser så mye du kan. Da blir barna etterhvert vandt med smaken og en kan introdusere grønnsakene i større biter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå