AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg liker ikke så godt at sønnen vår er hjemme hos en av bestevennene sine, da han forteller at denne gutten har forskjellige voldelige spill som han får låv til å spille. For eksempel Grand Theft Auto som har 18 års aldersgrense, med blind vold, skyting o.l. Tenker at spillene har en aldersgrense for en grunn. Denne gutten er 8 år, og har ADHD, så det kan jo ikke være det beste for ham å sitte å spille slike spill akkurat? Min sønn er 9 (snart 10) år, og han reagerte på disse spillene selv, og syntes at de var litt fæle. Men allikevell syntes han at de var spennende. Lurer på om jeg bør ta det opp med foreldrene hans, og si at jeg ikke ønsker at min sønn skal spille disse spillene når han er hos dem? Synes at det blir litt vanskelig...liker ikke slike typer konfrontasjoner, der jeg føler at jeg høres ut som en "bedreviter", da foreldrene hans er i 40 årene og jeg er i midten av 20 årene Forslag til en fin måte å ta det opp?
Gjest Annaires Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Det går jo ann å si at sønnen din reagerte sånn på di voldlige spillene, så du håper at de kanskje kan legge de bort når han er på besøk. For det er jo 18års aldersgrense for en grunn. Kanskje du kan sende en sms? Det er jo litt mindre skummelt. Forstår at det er vanskelig, og aner egentlig ikke hvordan jeg vil gjøre det selv den dagen jeg kommer i en liknende situasjon.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg liker ikke så godt at sønnen vår er hjemme hos en av bestevennene sine, da han forteller at denne gutten har forskjellige voldelige spill som han får låv til å spille. For eksempel Grand Theft Auto som har 18 års aldersgrense, med blind vold, skyting o.l. Tenker at spillene har en aldersgrense for en grunn. Denne gutten er 8 år, og har ADHD, så det kan jo ikke være det beste for ham å sitte å spille slike spill akkurat? Min sønn er 9 (snart 10) år, og han reagerte på disse spillene selv, og syntes at de var litt fæle. Men allikevell syntes han at de var spennende. Lurer på om jeg bør ta det opp med foreldrene hans, og si at jeg ikke ønsker at min sønn skal spille disse spillene når han er hos dem? Synes at det blir litt vanskelig...liker ikke slike typer konfrontasjoner, der jeg føler at jeg høres ut som en "bedreviter", da foreldrene hans er i 40 årene og jeg er i midten av 20 årene Forslag til en fin måte å ta det opp? Hæ?
sjøhest Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 Ja, folk med ADHD er jo allerede utagerende nok. De trenger ikke påfyll fra dataspill. Og ikke si at barn med ADHD ikke er mer voldelige enn barn uten ADHD. 1
Brukernavn Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Min 10-åring tar ansvar for aldersgrenser selv når hun er på besøk hos noen, så det ville kanskje vært den enkleste måten å forhindre det. Dersom det er vanskelig for gutten din foreslår jeg at du tar det opp på foreldremøtet; altså om aldersgrenser på generelt grunnlag, og at du ønsker at disse skal overholdes når det gjelder din sønn. På den måten blir det ikke spesifikt rettet mot en forelder. Eventuelt kan du ta det opp med klassekontakt sånn at denne kan ta det opp på foreldremøte. Da blir det enda mindre press på deg, men du risikerer at siden foreldrene ikke vet hvor det kommer fra blir det ikke nødvendigvis overholdt når det gjelder ditt barn.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 Takk for deres råd og meninger Synes at det hørtes veldig smart ut det å ta det opp med læreren, slik at det kan bli tatt opp i et foreldremøte. Ellers så har min gutt sluttet å spille dette spillet etter at jeg sa til ham at jeg ikke ville at han skulle det, og forklarte dette med aldersgrenser. Men han sier at kompisen prøver å lokke ham til å spille det, med å si at "du kan jo bare spille det, å ikke si noe til foreldrene dine". Dette fortalte sønnen min uoppfordret når han kom hjem en dag. Men tenker jo at han kan bli fristet til å lyve om det etterhvert... Til deg som skrev "Hæ?" Vil du utdype det eller? Vet ikke hva jeg skal svare til det...
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg fikk lov til å spille disse spille disse spillene når jeg var liten. Men jeg er jente da. Jeg tror gutter er mer voldsom.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg fikk lov til å spille disse spille disse spillene når jeg var liten. Men jeg er jente da. Jeg tror gutter er mer voldsom. Ja, det er klart at noen får låv, og jeg sier ikke at alle som spiller disse spillene blir voldsomme og/eller voldelige av det. Men jeg vil ta forhåndsregler, og tenker da at det finnes andre spill, som passer bedre for barn på hans alder enn at de absolutt skal spille spill som handler om vold, stoff, hor +++ Tror også som du sier at gutter blir påvirket mer på en voldsom måte av slikt, enn kanskje jenter gjør...?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Ja, folk med ADHD er jo allerede utagerende nok. De trenger ikke påfyll fra dataspill. Og ikke si at barn med ADHD ikke er mer voldelige enn barn uten ADHD. Slike kommentarer er jo gjerne det som skaper de utagerende følelsene i ett allerede sårbart menneske. Å ha adhd er ikke likestilt med at du er voldelig, tror du det så har du store mangler i din kunnskap og burde ikke uttale deg. Når det er sagt er jeg enig i at er det 18-årsgrense så er det 18-års grense. Enten må du ta opp dette med foreldrene, eller så får du heller passe på at barna er hos dere fremfor hos den andre familien. På den måten er det jo du selv som har styringa på hva de får gjøre og ikke.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Slike kommentarer er jo gjerne det som skaper de utagerende følelsene i ett allerede sårbart menneske. Å ha adhd er ikke likestilt med at du er voldelig, tror du det så har du store mangler i din kunnskap og burde ikke uttale deg. Når det er sagt er jeg enig i at er det 18-årsgrense så er det 18-års grense. Enten må du ta opp dette med foreldrene, eller så får du heller passe på at barna er hos dere fremfor hos den andre familien. På den måten er det jo du selv som har styringa på hva de får gjøre og ikke. Ikke likestilt nei, men denne gutten er en voldsom gutt som krever mye. Jeg har også en nevø som har ADHD, og jeg ser jo at de har veldig mange likhetstrekk. Bare at den ene virker å ha tryggere rammer i oppdragelsen, mens den andre får gjøre mye som han selv vil (mens foreldrene gjemmer seg bak unskyldningen, at han har jo ADHD)Det er jo ikke uten grunn at de har en hjelpelærer som skal ta seg av den ene gutten med ADHD. Når det er sakt, så er han en herlig gutt som vi er veldig glade i, og han er veldig rettferdig og sympatisk når han ikke er for oppspillt. Men nå var det jo ikke ADHD denne tråden var om...følte bare jeg måtte forklare. Tror jeg snakker med læreren og spør om hun har noen råd til meg ang. dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå