Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest scorpio
Skrevet

Hei alle sammen! Jeg elsker å ha noen spiseskjeer linfrø i havregrynen om morgenen, og lurer på om dette er kalorier jeg burde telle med? Linfrøene kommer jo, eh, hele ut igjen, så er det da slik at (alle?) kaloriene som er i dem ikke blir tatt opp i kroppen??

Lurer fælt på dette! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Linfrø blir i liten grad fordøyd, fordi de stort sett kommer seg hele gjennom munnen, magen og tarmsystemet. De har en tendens til å henge seg fast i tarmtottene. Hva du mener med "noen skjeer" kan jo være litt varierende, men du bør ikke være for generøs med skjeene. Tidligere i år var det ei dame på Dagsrevyen som hadde spist mye linfrø og fått forstoppelse. Deretter sprakk tarmen, med avføring ut i hele bukhulen. Hun endte opp med utlagt tarm.

Så lenge du får en del fiber i tillegg skjer nok ikke det, fiber er det jo rikelig i f. eks. havregryn.

Om du trenger å telle med energien som linfrøene kan gi hvis de blir fordøyd? Skal du ha det nøyaktig, så må du veie linfrøene du spiser, plukke ut linfrøene fra asvføringen og sjekke differansen mellom inntatt og "uttatt". Jeg vil tro at det du får fra linfrøene er en veldig liten andel av ditt totale daglige inntak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...