AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg var nytutdannet i fjor, og startet å jobbe i en 1.klasse som kontaktlærer. ALT gikk på tverke. Jeg hata meg selv der jeg sto hver dag og kjempa for å få ro i klasserommet, for å få alle 20 elevene til å høre hva de skulle gjøre, i stedet fikk ingen med seg noe, og jeg måtte gå til én og én å fortelle hva de skulle gjøre i stedet, det ble hoppa på pulten i en ende av klasserommet, noen slo en annen i den andre enden, mens plutselig var en elev forsvunnet ut av klasserommet. Etter noen måneder var jeg utslitt, og slutta i jobben. Jeg greide ikke mer, og i tillegg hadde jeg utrolig mye planlegging og satt til langt på kveld hver dag med jobbing. Så tenkte jeg at jeg skulle gi det en sjanse til, og jobber nå som timelærer. Og hva oppdager jeg - jo samme problematikken. Jeg er i en 4.klasse hvor det er kaos hver eneste gang jeg er der inne. Det er slåssing, det er hyling, løping, stygge kommentarer, det kastes ting rundt i klasserommet, jeg har prøvd alt fra å være streng og bastant, til å stå helt stille til det blir rolig (noe som er bortkastet, jeg kan stå inntil 20 minutter uten at de enser meg), jeg har prøvd klappe-lek for å skjerme konsentrasjonen, men ingen bryr seg om det (kjempegivende å stå og klappe i takt med seg selv). Jeg lurer rett og slett på om jeg ikke kan jobbe som lærer, jeg tror rett og slett jeg ikke liker å jobbe med unger, de er jo stort sett ufyselige og respektløse, jeg gruermeg hver dag og kan telle på hånda elever som faktisk er greie å ha med å gjøre... Bør jeg slutte nå først som sist??
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Hva med å slå pekestokken i kateteret, og utvise de værste rakkarne til rektor? Det funket ihvertfall fjell før i tiden. (Det er kanskje åpenbart at jeg ikke er lærer)
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Hva med å slå pekestokken i kateteret, og utvise de værste rakkarne til rektor? Det funket ihvertfall fjell før i tiden. (Det er kanskje åpenbart at jeg ikke er lærer) Åpenbart, siden vi lærere ikke eier pekestokk lengre..
Papirfly Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 Man skal ha mye is i magen for å være barneskolelærer, ja! Var du ikke helt forberedt på dette? Nei, vet du hva - all respekt til deg for at du holdt ut i noen måneder i det minste. Men det må da være noe annet for deg? Du har jo faktisk tatt en full utdannelse her, og du må jo ha hatt et grunnleggende ønske om å jobbe med barn? Jeg tror du har vært uheldig med klassene du har fått. Noen er jo roligere enn andre... Kan du bli flyttet til et eldre klassetrinn? Har ikke lyst til at du skal gi opp, jeg. Verden trenger flere lærere. 1
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Åpenbart, siden vi lærere ikke eier pekestokk lengre.. Da bør dere jaggu gjeninnføre det! 2
otilie Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 det har kanskje litt med hvordan de andre lærerne på skolen har gjort det og.... har de ikke lært elevene å være rolige, så klarer ikke du det heller liksom..... kanskje du kan teste med noe belønning? Hvis dere er stille helt frem til kl xxx så skal dere få kake! Hvis de ikke har klart det, tar du frem kaken og sier at det er synd de ikke vant den. Men kanskje dere kan prøve igjen imorgen? Og hvis de klarer det får de kake. så må du begrunne hvorfor de har fått kake nøye, og hva de gjorde som var bra i timen!! så skjønner de hva de må gjøre. hint til at det kan hende det blir en neste gang. Der jeg har praksis funker det med kakebelønning innimellom
Gjest grønnfi Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Slik som TS fremstiller klassen er det ikke noe fare for at skolen bidrar til fedme med å dele ut kaker Det er en utrolig mangel på respekt hos unger, og jeg beundrer dem som velger barneskolelærer jobb. Stå på vi trenger flere som deg
Gjest rabrabara Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Vet du, det høres ut som om du kommer til å slite deg ut. Ungene i første trinn kommer rett fra barnehage og er ofte uvant med den strukturen som hører skolen til. De trenger ofte å få beskjeder inn med teskje den første tiden, de er urolige og trenger mye fra læreren sin. Dersom du ikke liker barn kan nok dette fort bli i overkant kreventde vil jeg tro. Jeg ville vurdert noe annet dersom det ikke bli bedre eller du finner noen teknikker som funker.
eitrande Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Burde du gi deg? Njaaa.... Før du bestemmer deg må du roe deg ned og innse at å skape ro i en klasse kan ta lang tid. Ta fokuset vekk fra faglige og jobb med en og en ting av gangen. Bruk belønningssystem som stjerner, stille-lys (brenner det ned til en strek, får de belønning), lodd til de som følger reglene. Snakk med kontaktlærer og få tips. Ikke minst: Snakk med noen på teamet ditt eller i administrasjonen. Det bør være noen som kan hjelpe deg. Jeg jobber i 1. trinn i år, og fremdeles er det litt uro og ting vi jobber med. Jobber knallhardt, og har tett samarbeid med ulike hjem. I tillegg snakker jeg mye med kollegaer som er inne i klassen. I en tidligere klasse hadde jeg noen elever med forstyrrende atferd. Jeg skrev hjem HVER dag i over en måned, positive og negative ting. Så en dag snudde atferden. Perfekte er de ikke, men respekt har jeg. Det er når man lykkes at man føler man gjør en god jobb, så jeg skjønner at du føler deg håpløs akkurat nå. Men ikke gi opp før du har rådført deg med andre!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Hvordan var det da du var ute i praksis? Er det generelt en vanskelig skole å jobbe på? Kunne du forestille deg å ta mer fag og heller jobbe med de eldre elevene? Jeg har ekstremt lite erfaring med småtrinnet, men jeg har jobbet på mellomtrinnet og ungdomstrinnet, og nå er jeg på vgs. Da jeg kom fra mellomtrinnet til ungdomstrinnet, syntes jeg det var himmelriket. Nå som jeg har havnet på vgs, har jeg oppdaget at jeg tok feil. Det er dette som er paradiset. Så kanskje det hjelper å jobbe med litt eldre elever?
nilci Skrevet 27. oktober 2011 #11 Skrevet 27. oktober 2011 Synes forslaget om belønning var bra. Men kanskje ikke med kake. Jeg husker vi hadde en kalender der læreren kunne velge å sette på et stort gult smilefjes om vi hadde vært flinke og stille den dagen. Det var en stor motivator, og det endte med at vi flinke ungene hysjet på de mer bråkete for at vi skulle få smilefjes. Også kan du jo si at om de klarer enten 20 smilefjes i måneden eller syv på rad eller noe, så får de en premie. Tur ut i skogen og grille eller leketime? Funket i alle fall for oss når jeg gikk på barneskolen. Håper ikke du gir opp. Vi trenger mange flere gode lærere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå