AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Det har seg sånn at jeg har passet en chihuahua nå i en uke. Situasjonen jeg er blitt forklart er at en fyr kjøpte 3 stk til kjæresten sin og nå kan hun ikke ta de av seg mer så han jobber med å finne nye hjem og han ønsker noen han kjenner og vet er snille. Jeg har oppdaget: 1) Hun er utrolig nervøs 2) Hun har HELT feilstilte tenner 3) Hun er veldig aggresiv mot andre hunder 4) Hun hadde kennelhoste som hun hadde hatt en stund når jeg fikk henne uten at de sjekket det (Jeg var hos dyrlegen med henne) Jeg vet at de har sprayet henne i fjeset med vann som atferdskorrigering som jeg mener er dyremishandling. Ellers får jeg ikke vite så mye. De husket ikke en gang når hun var født (har fått vite det nå da, hun er litt over 1,5 år). Fyren foreslo 8000 i pris minus dyrlege (1500). Hva sier dere? Jeg skjønner at dette kanskje ikke er verdens beste valg, men jeg har allerede knyttet meg ganske mye til henne og jeg har hatt lyst på hund veldig lenge...? I hovedsak tenker jeg i forhold til pris osv?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 8000 er ran for en slik hund. Du kommer til å trenge hjelp ang aggresiviteten, fikse tennene og hun er ikke en valp mere. 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Dyrlegen sa det ikke var noe å gjøre med tennene. Det var ikke en plage for henne men en diskvalifiserende feil mtp rasestandard. Venninnen min har egen hund og hun har hjulpet meg mye med aggresiviteten, og bare på en uke har det blitt store bedringer, så tror det skal gå bra uten hjelp da. Men hvor mye burde jeg betale da?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 Når de er så useriøse og hunden er som den er burde de vel strengt tatt være glad for at noen hundeglade er villig til å adoptere den.. Har den stamtavle?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Ja, de sier at jeg skal få den hvis jeg skal ha henne. Men jeg har ikke sett den. Har spurt om oppdretter og fått navn der da.
Teqi Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 Sålenge hun har stamtavle syns jeg 8000 er en okei pris, dette er jo en hund som selges til 15 000 og da har oppdretter rett på ett kull. Ellers selges de jo ofte for 20 000
Gjest Regza Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) . Endret 8. april 2012 av Regza 1
Nussa Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) 8 tusen er ran!! hunde har jo utstillings feil!! den har jo feil tannstilling!! og at den har vært syk! den hunden der er verd MAX 4 tusen! Har den stamtavle? Burde ikke de som eier hunden være sjeleglad for at noen vil ha hunden?, hunden adferd og lynne kan du endre på! men hunden er ikke verd 8 tusen altså! Endret 27. oktober 2011 av Nussa
vinterspeil Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg synes den prisen er grei. Jeg betalte selv 7000 kr for en blandingshund.
Rosalie Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Ein vaksen hund som ikkje følgjer rasestandard? Maks eit par tusen kroner.
kissmequick Skrevet 27. oktober 2011 #11 Skrevet 27. oktober 2011 Du spør helt seriøst om det er greit å betale 8000 for en aggressiv og nervøs hund? Nei ville jeg sagt. Hvis de er intressert i å skaffe hundene gode hjem etter å ha ødelagt de så kan de kontakte Fod. Tilby deg å overta den gratis (evt. ett par tusen) mot at du betaler alle dyrlegeregningene som vil komme. Det er jo sikkert en del når hunden allerede har hatt kennelhoste uten at det ble oppdaga. Fortell at du vil gi hunden ett godt hjem, og vil trene og aktivisere den hver dag. Hadde de sagt nei så hadde jeg gått videre tror jeg. Ja, du er knyttet til den, men jeg ville ikke vært med på å sponse idiotien til andre i den grad.
kissmequick Skrevet 27. oktober 2011 #12 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg synes den prisen er grei. Jeg betalte selv 7000 kr for en blandingshund. Du betalte vel for en frisk valp? Ikke en aggresiv, nervøs og syk hund?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #13 Skrevet 27. oktober 2011 Hadde ikke betalt så mye, greit at hunden trenger nytt hjem, men det er viktigere å ikke oppmuntre folk som tar blodpris for hunder. Slik du beskriver hunden er en symbolsk sum på 2-3000 kroner maks jeg hadde strukket meg til, selv om de strengt tatt burde kjøpe en flaske vin til deg som takk for at du gidder. Selv fikk jeg min hund noe over 6 mnd gammel, med stamtavle og gode linjer, med god helse, og betalte 3000 for henne, for å dekke utgiftene de hadde hatt med vaksine, id-merking ol. (Dette er en rase hvor valpepris lå på 15-20.000) Med en gang en valp blir eldre enn 6 mnd synker prisen ganske drastisk, dersom den ikke har noen fantastiske egenskaper som gjør den verdt mer.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. oktober 2011 #14 Skrevet 27. oktober 2011 Hunden er verdt det du ønsker å betale for den. Enkelt og greit.
Gjest BabyBlue Skrevet 27. oktober 2011 #15 Skrevet 27. oktober 2011 Hadde ikke tatt en slik hund gratis engang (men det er meg da). Atferdsproblemer er ofte vanskelige å få orden på, spesielt hvis hunden har gjennomgått det over tid. De burde gi den til deg for 3000 (eller mindre!) og være takknemlig for at du vil gi hunden et godt liv og faktisk betaler dyrlegeregningene. Og om det ikke følger med stamtavle bør prisen ikke være noe større enn for en blandingshund. Uten stamtavle kan hunden egentlig ikke kalles for "rasehund" uansett hva folk påstår, og du kan ikke spore ned om hunden har vært utsatt for useriøs avl. Pokker ta sånne grådige folk som tror de kan ta alt for hunder bare fordi de passer i en jævla veske...!
Gjest Heloise Skrevet 27. oktober 2011 #16 Skrevet 27. oktober 2011 Personlig hadde jeg ikke tatt på meg det ansvaret, selvom jeg er veldig glad i dyr. Hadde jeg vært veterinær og hatt god peiling på hundens psyke og vært god til å trene de, kanskje. Men det er vanvittig dyrt og tidkrevende.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #17 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg ville krevd navn på oppdretter og innsyn i stamtavlen før jeg tok noen avgjørelse. Jeg ville deretter kontaktet oppdretter, og også miljøet for å forsikre meg om at oppdretteren er seriøs. Jeg ville også studert linjene ut fra stamtavlen. Dette for å utelukke useriøs avl og genetiske problemer som er en av fordelene med ren rase og stamtavle - og en av grunnene til at prisen er høyere enn for blandingshund. Hunden er selvfølgelig like mye verdt i et mors hjerte uansett, men dersom det (worst case scenario) er bikkjer som kommer fra useriøst oppdrett, og denne fyren har rasket med seg tre stykk og synes det er ok og kvitte seg med dem når det "ikke passer" å ha de lenger, så synes jeg det gis ut et uheldig signal om at dette er helt ok dersom du betaler en så høy pris uten å mukke eller stille krav.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #18 Skrevet 28. oktober 2011 Har fått navn på oppdretter og sendt mail dit, fant ikke noe telefonnummer. Når det gjelder atferdsproblemene så har jeg en venninne som er veldig flink med dette og det hun sier har hjulpet så langt, så ja, det tror jeg går bra. Tusen takk for råd, skal ringe fyren imorgen og ta en litt mer ordentlig samtale med han!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå