Gå til innhold

Sko med produksjonsfeil - men finner ikke selger i nettbank


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat blitt særdeles fattig student, og nylig falt vinterskoene mine bare fra hverandre. Spikerne(eller hva man skal kalle det) stikker ut både under sålen og gjennom skoa inn i foten.

De var relativt dyre, og jeg skulle gjerne hatt kjøpet omstøtt.

Problemet er bare at jeg er et enormt rotehue og jeg finner ikke kvittering i nettbanken. Jeg har prøvd alle mulige varianter av navnet på de to butikkene de kan ha vært kjøpt på, men ingenting kommer opp.

Uansett, inni skoa er rett og slett lappen med strek kode intakt fordi jeg har brukt såler i de hele tiden.

Det jeg lurer på, om noen kanskje vet, er om jeg kan ta med meg skoa og strekkoden til den aktuelle butikken og få "bevist" at jeg har kjøpt den der, og eventuelt finne ut hva de kaller seg i nettbanken slik at jge kan finne kvittering der?

Bah, hører jo at dette er syltynt.. Vil bare så gjerne ha sko uten spiker inni.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker du ikke ca dato du kjøpte dem, og hva de koster? Kan jo ikke være vanskelig å finne dem da i nettbanken. Det er jo bare å bla. Nei strekoden er ikke unik så du tar å printer ut fra nettbanken. Om du er en av dem som ikke klarer dette går du inn i banken om du har fysisk bank også, så hjelper de deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ha enten kvittering eller evt en utskrift fra nettbanken for kjøpet for å kunne kreve at de reparerer skoene. Det er heller ikke alle butikker som godtar utskrift fra nettbank som kjøpsbevis sånn at du er oppmerksom på det. De fleste butikker gjør likevel det, men i utgangspunktet skal en ha kvitteringen på kjøpet.

En strekkode er ikke unik som alt nevnt over. Den vil ikke kunne hjelpe på noen måte. Den sier ingenting om hvor skoene er kjøpt, hvor gamle de er, og eventuelt hva de ble kjøpt for (priser endrer seg, salg, etc).

Men fortsett å lete i nettbanken. Du kan og ringe de to aktuelle butikkene og høre om de evt bruker andre navn enn butikknavnet, som da dukker opp i nettbanken din. Jeg har selv flere ganger sett at butikker ikke står listet med butikknavnet deres når handelen er trukket fra kontoen min.

Vær og oppmerksom på at de har rett til å prøve å reparere gjenstanden tre ganger i følge loven. Du kan altså ikke kreve å få heve kjøpet umiddelbart, med mindre de tilbyr deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bevise at skoene er kjøpt i butikken, og med det ha klagerett etter forbrukerkjøpsloven, må du ha originalkvittering. Butikken har ikke plikt til å godta utskrift fra nettbank. Mange butikker vil likevel gjøre dette som en service til kundene. En strekkode er, som allerede påpekt, uten informasjon.

Det er ikke så mye annet å gjøre enn å lete i nettbanken. Det letteste er kanskje å lete manuelt på dato, i stedet for å søke? Ofte er ikke navnet logisk. Du vet ca når du kjøpte skoene, og beløpet, da bør det ikke være så vanskelig å finne dn riktige transaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig. Det holder å sannsynliggjøre at skoene er kjøpt i den butikken, det foreligger altså ikke noe krav om kjøpsbevis i loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betyr ikke det at jeg rent teoretisk kan stjele ett par sko, ødelegge dem og kreve penger tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr ikke det at jeg rent teoretisk kan stjele ett par sko, ødelegge dem og kreve penger tilbake?

Ja, det gjør det. Men det er ikke vanlig å heve kjøpet, så sannsynligvis vil du få nye sko, eller de ødelagte reparert. Dersom de godtar det som en reklamasjon i det hele tatt, for det er ikke vanlig å godta reklamasjon på sko som åpenbart er ødelagt av eieren, enten de er kjøpt eller stjålet.

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette lurer egentlig jeg også på. Kjøpte vintersko for en måned siden, nå holder de på å revne i en søm som er feilsydd (jeg var innom en uke etter kjøpet, da jeg oppdaget feilen, men da hadde de ikke revnet. Så butikken mente det bare var en skjønnhetsfeil...). Jeg finner ikke kvitteringen, men heldigvis i nettbanken, så har tatt en kontoutskrift. Står jo til og med på minuttet når kjøpet er gjort. Er litt spent på om de aksepterer dette. Men de bør altså ta inn skoene på det grunnlaget, og til og med om jeg ikke hadde utskriften? Jeg tenker at jeg uansett bør forte meg og reklamere heller enn å lete livet av meg etter kvitteringen, som i verste fall kan være kastet ved en misforståelse :(

Må legge til at jeg har reklamert for sko et par ganger tidligere, i helt andre forretninger (Grænsen og Designforum) - en gang hadde en glidelås røket etter et par måneders bruk, og da fikk jeg pengene igjen uten problemer, vil tro støvlettene ikke var i salg lenger. Tror kanskje ikke de så på kvitteringen en gang? En annen gang sprakk overflaten i læret pga feilvare, straks jeg tok skoene opp av posen fikk jeg tilbud om nytt par uten feil (problemet var kjent..). Måtte også reklamere på en bukse (NoaNoa) som gikk opp i noen sømmer, mener de ikke sjekket kvitteringen selv om jeg hadde den med, bare sendte buksa til skredder. Den buksa var i tillegg kjøpt på salg. Særlig hvis det bare er snakk om reparasjon bør det jo nesten holde at skoene er fra den butikken, tenker jeg, men skjønner det gjør det enklere for dem å forholde seg til en kvittering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde for å finne kjøpet i nettbanken var forøvrig å bare bla gjennom kontobevegelsene og se ekstra nøye rundt den datoen jeg kjøpte skoene. Ettersom jeg kjøpte dem i en annen kommune enn jeg handler til daglig, var det lett å finne. Dessuten kan du se etter kjøpssummen, hvis du husker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...