Chans Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg trenger en ekstern harddisk, og har sett på et par ulike. For å være ærlig ønsker jeg ikke å bruke så mye penger på dette, helst rundt 400-800. Har sett at en del av dem som ligger rundt denne prisen har 500 GB. Problemet er at jeg ikke aner hva det innebærer. Med andre ord lurer jeg på om 500 GB er nok til mitt bruk. I utgangspunktet ønsker jeg å bruke den til å lagre musikk. Det er hovedsaklig snakk om enkeltlåter rippet fra CD-er, og noen er lastet ned, men jeg antar at det ikke er kjempekvalitet på dem (altså veldig plasskrevende filer). Har bare rippet dem gjennom iTunes, så det er vel m4a-filer, ispedd noe mp3. Er det noen her som kan hjelpe meg å anslå hvor mye, for eksempel hvor mange enkeltsanger, jeg får plass til på en slik ekstern harddisk med 500 GB? Burde jeg gå for en med 1 TB i stedet, og hvor mye får jeg ut av det rent praktisk? Som dere sikkert skjønner aner jeg såvidt hva jeg snakker om, og trenger hjelp av datakyndige til å ta et valg. Håper noen her kan hjelpe meg:)
Chans Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter #2 Skrevet 26. oktober 2011 Kan forresten legge til at den må være Mac-kompatibel. Det finnes sikkert billigere løsninger som ikke fungerer til Mac, men det er altså ikke noe alternativ for meg, dessverre.
Lutetium 71 Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Tja, hvis vi regner rundt 10MB pr låt, så blir det 500.000/10 = 50.000 låter. Holder det? Rundt doble det på en terabyte disk. Angående "mac-kompatibel" er det bare å formatere hvilkensomhelst disk i Mac-OS, så er saken biff. Dog, om du vil bruke samme disk på windows, må du formatere den med FAT32. Vet ikke helt om mac kan dette? Det går ikke an i windows, uten spesiell programvare.
Chans Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. oktober 2011 Takk for raskt svar! 50.000 holder i massevis i første omgang, tror jeg bare har rundt 20.000 som trenger å flyttes i første omgang. Har en del som skal rippes etterhvert, men da har jeg jo massevis å gå på. Jeg trodde ikke det var noe problem å bruke samme harddisk på en Mac og i Windows, men da jeg nevnte det for en ekspeditør i en elektronikkforhandler sa han at det ville utelukke alle de "rimelige" modellene de hadde, og at den eneste Mac-kompatible de førte kostet nærmere 1300. Han kan jo ha vært kunnskapsløs eller rett og slett en usedvanlig sleip selger, men virket troverdig. Når det gjelder den slags formatering vet jeg ikke hvordan jeg i så fall går frem. Jeg har bare tenkt å bruke harddisken til Mac-er, og kommer ikke til å få bruk for den i Windows. Er det sånn å forstå at jeg ikke trenger å tenke på det så lenge jeg kun skal bruke den til Mac-er?
Mooria Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg kjøpte nettopp en harddisk på 1TB til litt over 400 kr.. så de trenger ikke være så dyre.
Chans Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2011 Mooria: Godt å høre! Jeg har også funnet noen tilsynelatende gode og med stor lagringskapasitet til en billig penge, men etter å ha pratet med ekspeditøren jeg nevnte i det forrige innlegget trodde jeg altså at disse ikke ville fungere med min Mac. Har dere tips til hvor jeg bør handle for å få billig og bra harddisk? Vanlige elektronikkbutikker som Expert og lignende, eller spesialister? Eplehuset/Humac? Nettbutikk? Eller kan jeg like gjerne stikke på Clas Ohlson?
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg trodde ikke det var noe problem å bruke samme harddisk på en Mac og i Windows, men da jeg nevnte det for en ekspeditør i en elektronikkforhandler sa han at det ville utelukke alle de "rimelige" modellene de hadde, og at den eneste Mac-kompatible de førte kostet nærmere 1300. Han kan jo ha vært kunnskapsløs eller rett og slett en usedvanlig sleip selger, men virket troverdig. Eneste jeg kan tenke meg som er mer vanlig på "mac-disker", er firewire tilkobling. Alle macer har også dette, da det er en standard som opprinnelig kommer fra macverdenen. Har du USB tilkobling på mækken din, er det bare å velge og vrake (dyrere disker har ofte begge deler). USB er de to til høyre her. Når det gjelder den slags formatering vet jeg ikke hvordan jeg i så fall går frem. Jeg har bare tenkt å bruke harddisken til Mac-er, og kommer ikke til å få bruk for den i Windows. Er det sånn å forstå at jeg ikke trenger å tenke på det så lenge jeg kun skal bruke den til Mac-er? Skal du aldri bruke den på en windows maskin, tipper jeg du kan følge veiledningen. Videoen lister opp MS-DOS som opprinnelig filsystem på den eksterne disken, så jeg tipper dette er snakk om en vanlig billig ekstern disk (noe selgeren din ikke ville anbefalt til mækk).
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Clas er en veldig kjekk butikk, men de er noe dyre. Ta en kikk på =11028&detailId[]=65%28793%29&sort=price&order=asc&pg-q=&price_min=&price_max=]denne lista, og så sammenligner du med hva du får i de vanlige elektrobutikkene. Av og til har de noen på tilbud, som er like billige som de i nettbutikkene, og da slipper du jo frakta.
Havtorn Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Gæææ. Ikke kjøp det aller billigste kinaskrapet du kommer over med mindre du har råd til at harddisken slår seg vrang og du mister alle filene! Må bare nevnes, har hørt om så mange som har gått i den fella.
Mooria Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Mooria: Godt å høre! Jeg har også funnet noen tilsynelatende gode og med stor lagringskapasitet til en billig penge, men etter å ha pratet med ekspeditøren jeg nevnte i det forrige innlegget trodde jeg altså at disse ikke ville fungere med min Mac. Har dere tips til hvor jeg bør handle for å få billig og bra harddisk? Vanlige elektronikkbutikker som Expert og lignende, eller spesialister? Eplehuset/Humac? Nettbutikk? Eller kan jeg like gjerne stikke på Clas Ohlson? Jeg kjøpte min på cdon.com. Har handlet der i mange år og er superfornøyd med dem. Veldig rask levering (varene ligger i postkassa etter 2 dager) og fraktprisen er bare 29 kr uansett hvor mye du bestiller:-)
Chans Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 27. oktober 2011 Lutetium 71: Takk for informasjon og link! Og selv jeg, med mine begrensede datakunnskaper, vet hva USB og Firewire er. Skal ta en titt på videoen med friske øyne i morgen. Takk for link til prissammenligningssiden også, det var jaggu lurt. MsFoster: Det har du sikkert rett i, men for min del er det like greit å kjøpe noe forholdsvis billig. Som nevnt er det hovedsaklig musikk jeg trenger å lagre, og nesten alt har jeg jo på CD i tillegg, derfor er det ikke krise å miste filene hvis noe skulle gå galt. De få låtene jeg bare har lastet ned kommer jeg til å beholde på Mac-en min, i tillegg til at jeg beholder dem på mp3-spiller og telefon. Mooria: Takk for tipset! Jeg er litt skeptisk til cdon.com, men det er mest som musikk- og filmforhandler. Har ikke tenkt over muligheten til å kjøpe elektronikk der. Såvidt jeg vet er de vel gode på kundeservice også, så det var ikke noe dumt forslag. Kommer i alle fall til å vurdere utvalget deres.
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2011 #12 Skrevet 27. oktober 2011 Gæææ. Ikke kjøp det aller billigste kinaskrapet du kommer over med mindre du har råd til at harddisken slår seg vrang og du mister alle filene! Må bare nevnes, har hørt om så mange som har gått i den fella. Alle disker ryker en dag. Det er ikke store forskjellen på de forskjellige diskene. De viktige personlige filene skal man uansett ikke lagre bare på en ekstern disk, de brenner man ut, og/eller oppbevarer på en skylagringstjeneste. Forøvrig lages det meste i kina anyways. Hvis du tror at du kan kjøpe deg ut av fremtidig harddiskkræsj ved å kjøpe en ekstra dyr en, så er du passelig naiv. Siste ting: Om det skulle vise seg at boksen disken sitter i, er noe übercrap som brekker i to, går det alltids an å ta ut disken inni, og montere denne i en ordinær stasjonær maskin, for å hente ut filene. Det er bare helt vanlige 3,5 eller 2,5 tommers disker i alle sånne eksterne disker. Slike disker er det uansett bare ett fåtall som produserer (Hitachi, Samsung, Seagate, Toshiba, og Western Digital), mot slutten av året kommer muligens tallet ned til bare tre pga fusjonering.
Henkie Skrevet 27. oktober 2011 #13 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Prisforskjell på 500mb og 1 tb er ikke så veldig stor, så jeg hadde gått for 1tb. Da har du rikelig med plass også dersom du ønsker backup av hele macen din på disken - ikke bare musikken. Siba er en seriøs butikk og har en ekstern harddisk på 1 terrabyte til 699 kroner fra Seagate Seagate har i mange år levert de interne diskene til mac. Mao et helt kurant merke. (Noen her på KG har sikkert opplevd en Seagate som sviktet, men det kan skje med alle merker. Seagate er generelt sett gode disker. Man kan aldri stole 100% på en harddisk.) Se disken fra Seagate HER Endret 27. oktober 2011 av Henkie
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2011 #14 Skrevet 27. oktober 2011 IBM "Deathstars" var en annen klassiker. Tror de fleste produsentene har vært gjennom ustabile serier, så man kan ikke gardere seg uansett. Ta backup!
Rofl Skrevet 27. oktober 2011 #15 Skrevet 27. oktober 2011 Clas Ohlson selger da virkelig de samme diskene som alle andre. Vi kjøpte inn disker for 6-7 tusen der når de var tom alle andre steder. Alle disse diskene fungerer nå helt fint uten noe problemer. Det at noe ikke skal fungere på mac er noe stort tull. Han ville nok bare lure deg til å kjøpe en dyr disk til macen din. Man har aldri backup et sted. Selv har jeg godt over 20k album som lå på 2 disker der den ene døde. Diskene var helt like og var behandlet utmerket. Selv da dør de.
Lutetium 71 Skrevet 27. oktober 2011 #16 Skrevet 27. oktober 2011 Clas Ohlson selger da virkelig de samme diskene som alle andre. Vi kjøpte inn disker for 6-7 tusen der når de var tom alle andre steder. Alle disse diskene fungerer nå helt fint uten noe problemer. Ingenting galt med clas sine disker. Men prisene kan være bedre andre steder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå