AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Heisann. Etter at jeg har betalt husleie, strøm og diverse regninger så sitter jeg igjen med ca 5000 kr. Problemet er at hver måned så forsvinner disse pengene... Jeg klarer ikke å spare et øre..å ikke vet jeg hva jeg bruker pengene på heller...ikke noe ekstremt fornuftig. Nå sitter jeg her som vanlig, 2 uker etter lønn og ingen penger igjen Håper på mange gode råd og fornuftige spare tips...
Gjest D_flatmajor Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Du kan vurdere å sette opp en form for budsjett. Det er fullt mulig (for meg iallefall) å leve godt og samtidig spare litt hvis man har 5000 kr. igjen etter alt er betalt. Du skriver at du ikke vet hva pengene går til, og jeg tror jeg ville starta der. Finn ut hva du bruker penger på. Det kan hende du finner ut hvilke "feller" du går i hvis du tar en kikk på kontoutskrifta. Jeg tror dette er mye lurere enn å begynne med tiltak som storhandel på tilbud osv., for etter min mening er det ikke vits i det så lenge du ikke aner hvor pengene blir av. Lykke til!
Gjest Iah Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Fast trekk på lønningsdag som går til en konto du ikke har tilgang til i nettbank. 1
Viljaa Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 1) ikke få lønna på brukskonto, sett lønna på den kontoen du trekker regninger fra. 2) ikke overfør mer til brukskonto enn det du trenger for feks 2-3 dager og overfør heller på nytt. Da vil du legge mye bedre merke til om du går over det du har planlagt. 3) lag deg en ukemeny og prøv å handle 2-3 dager i uken, sjekk alltid hva du har i kjøleskapet før du kjøper ny mat, prøv å få spist opp det som ligger der først. 4) sett deg opp en liste over feks. klær/andre ting som ikke er husholdning som du trenger denne måneden. Gå så gjennom listen og se om det er noe du kan leve uten/kjøpe ved en annen anledning. 5) Unngå å gå rundt i butikker uten at du på forhånd vet hva du trenger, sånn at du ikke ender opp med å kjøpe noe impulsivt. 6) Kuttut eller kutt ned på dyre småting som brus, røyk, alkohol ect. Ikke kjøp slike ting på bensinstasjon/kiosk.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 har samme problemet som du. jeg fører over 1500 til en konto i en annen bank, som det ikke går buss forbi og er langt unna, jeg har ikke mobilbank eller nettbank på denne kontoen. det er både svært langt og svært slitsomt å komme seg i denne banken, så jeg tar bare turen når det er høyst nødvendig. på denne kontoen kan jeg av og til sitte med over 1000kr når måneden er slutt. genial løsning for meg, så det er kansje værdt å prøve for du å?
Glynis Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Skritt 1 er jo å kartlegge hva pengene faktisk går til. Problemet ditt er jo ikke at du har for lite penger, men at du ikke har kontroll på hvor de fyker. Da skriver du opp hvert eneste kjøp du gjør og kategoriserer. Dette er gørrkjedelig, men nødvendig. Oppmuntringen kan være at når du faktisk har kontroll trenger du ikke skrive opp noe som helst lenger. Først etter at dette er gjort kan du iverksette mer konkrete tiltak, eventuelt spør igjen om råd. For mange vil 'ikke kjøp ting på Deli de Luca' være det beste sparetipset, for meg ville det ikke hjulpet et eneste øre. For andre er 'ikke impulskjøp noe på Amazon' det beste, for andre vil ukeshandling av mat være tingen. Endret 27. oktober 2011 av Glynis 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Skritt 1 er jo å kartlegge hva pengene faktisk går til. Problemet ditt er jo ikke at du har for lite penger, men at du ikke har kontroll på hvor de fyker. Da skriver du opp hvert eneste kjøp du gjør og kategoriserer. Dette er gørrkjedelig, men nødvendig. Oppmuntringen kan være at når du faktisk har kontroll trenger du ikke skrive opp noe som helst lenger. Først etter at dette er gjort kan du iverksette mer konkrete tiltak, eventuelt spør igjen om råd. For mange vil 'ikke kjøp ting på Deli de Luca' være det beste sparetipset, for meg ville det ikke hjulpet et eneste øre. For andre er 'ikke impulskjøp noe på Amazon' være det beste, for andre vil ukeshandling av mat være tingen. Helt enig i dette. Gjorde det samme en gang i tiden, noterte ned alle beløp jeg handlet for. Uansett om det var 2 kroner eller 2000. Viktig at alt kommer ned. Først da ser du hvor pengene går For meg så var tiltaket etter dette å betale alt kontant en periode, slik at jeg fikk mer føling med pengene. Etter noen måneder gikk jeg igjen over til kort, og hadde fortsatt stålkontroll 1
Gjesten Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Det burde være mer enn mulig å leve på 5000 kr etter husleie. Jeg tror det lureste du kan gjøre nå, er å begynne med å kartlegge bruken din. Spar på absolutt alle kvitteringer, og før dem inn i et excel-ark. Du kan f.eks. ha disse punktene (mulig du vil legge til/trekke fra noen): - Dagligvarer - Mat spist ute - Alkohol ute - Vinmonopol - Apotek/lege - Klær/sko - Kollektivt - Husleie - Strøm - Mobiltelefon - Annet Du legger inn absolutt alt du bruker i denne listen hver måned, så ser du fort hva det er du bruker penger på, og hva du kan kutte ned på.
Mrs. Morgan Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 https://www2.sparebank1.no/portal/1001/3_privat?_nfpb=true&_nfls=false&_pageLabel=page_privat_innhold&pId=1233670902729&_nfls=false Gå inn på den linken og trykk på "Klikk her for lese mer om budsjettering og laste ned budsjettskjema" Da kan du få mer kontroll over hva du bruker penger på osv! Jeg bruker dette budsjettet og er kjempefornøyd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå