AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Del Skrevet 26. oktober 2011 Hei! Av nysgjerrighet lurer jeg på hvilken fisk og annen sjømat som er mest miljøvennlig å spise? Og hvilke/hva som er verstinger? Vet at kysttorsk, rødspette, uer og scampi er no-no. Hva annet? Takker for alle innspill, små og store! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Sinnataggen* Skrevet 27. oktober 2011 #2 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Miljøvennlig fisk ... Er det hvor miljøskadelig eller farlig gassen din er etter middagen du tenker på da? Endret 27. oktober 2011 av solosuper10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #3 Del Skrevet 27. oktober 2011 Generelt er oppdrettsfisk ikke bra, siden de til en stor grad blir foret med fisk. Av villfisk bør man unngå de som er utryddningstruet: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5204639 Av utenlandske fiskesorter vet jeg bare om tunfisk. Den eneste sorten jeg finner som med sikkerhet blir beskattet på en bærekraftig måte er arktisk tosk, og det er bare fordi vi lærte etter at den var utryddningstruet på 80/90-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerbGirl Skrevet 5. november 2011 #4 Del Skrevet 5. november 2011 Sjekk sjømatguiden til WWF, de har laget liste over hvilke arter vi kan spise, og hvilke vi ikke bør spise: http://www.wwf.no/dette_jobber_med/hav_og_kyst/baerekraftige_fiskerier/sjomatguiden_2010_11/ Generelt: se etter MSC-merket fisk. På grønn-listen over hva vi trygt kan spise er bl.a østers, torsk fra barentshavet, krabbe, sei, MSC-merkede eller økologiske reker, makrell. På rød-listen over hva vi bør ligge unna: Ål, uer, tunfisk, steinbit, scampi, norsk hummer, kveite, breiflabb, torsk fra nordsjøen. Og som du sier, opprettsfisk er ikke bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #5 Del Skrevet 5. november 2011 Kamskjell er veldig øko-logisk sjømat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå