Gå til innhold

Fordommer og det å sette folk i bås

Gjest Raindrops

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Stadig kommer jeg over folk som mener de er fordomsfrie. Eller sagt med andre ord, de som mener at de ikke setter folk i bås, eller dømmer ut ifra førsteinntrykk, og som irriterer seg grønne over at "alle andre" dømmer folk hele tiden.

Jeg lurer veldig på hvordan de mener at dette er mulig. Hjernen jobber jo hele tiden med å sortere de sanseinntrykkene den får, enten det er snakk om objekter, lyder osv. Så hvorfor skulle andre mennesker være et unntak? Man leter etter noe man kan kjenne igjen, og bruker dette til å henge vedkommende på en knagg.

Jeg mener ikke at man ikke er istand til å møte andre mennesker med et åpent sinn. Selv om jeg kanskje setter en fyr i "sossebåsen" første gangen jeg ser han, så kan det alltids forandre seg når vi blir kjent. Og jeg liker å tro at de fleste pleier å gi folk de treffer en mulighet til å forandre på førsteinntrykket. Men det vil jo ikke med det si at man ikke forhåndsdømmer.

Setter du noen gang folk i bås, eller er det bare meg? :lete:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror egentlig ikke på det når folk sier at de ikke dømmer. Det jeg derimot kan våge å påstå av og til er at jeg prøver å ikke dømme. Det betyr vel i grunnen i praksis at jeg dømmer folk ganske automatisk, men at jeg holder meg selv åpen for og klar over at mitt inntrykk kan være feil, og meget sannsynlig må korrigeres med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter kanskje folk i bås i en mindre grad, men jeg er forsiktig med å mene noe om de. Og si det høyt, og jeg undersøker det før jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg tror egentlig ikke på det når folk sier at de ikke dømmer. Det jeg derimot kan våge å påstå av og til er at jeg prøver å ikke dømme. Det betyr vel i grunnen i praksis at jeg dømmer folk ganske automatisk, men at jeg holder meg selv åpen for og klar over at mitt inntrykk kan være feil, og meget sannsynlig må korrigeres med tiden.

Helt enig med deg. Jeg tror det er viktig å jobbe med sine egen fordommer, og som du sier, å være åpen for at inntrykket man fikk i mange tilfeller ikke stemmer.

Å dømme andre mennesker betyr jo heller ikke at man utelukkende dømmer dem på en negativ måte. I mange tilfeller har jeg truffet folk som jeg har fått et veldig godt inntrykk av, og som jeg har satt i en positiv bås. Men også der er det jo fult mulig at det inntrykker jeg har fått ikke stemmer i det hele tatt.

Samtidig viser forskning at selv om man veldig raskt gjør seg opp en mening om man liker personen eller ikke, så pleier det i de fleste tilfeller å stemme. http://psychcentral.com/news/2009/03/09/brain-response-to-first-impressions/4612.html

Men det kan jo kanskje være at man automatisk er litt vennligere innstilt, og mer tålmodig med de man tror man kommer til å like, enn de man tror man ikke kommer til å like.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal heller ikke påstå at jeg aldri gjør det. Men jeg ser på det som en svakhet, og i hvertfall ikke noe jeg bruker som et argument i en debatt. Det er vel heller det jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at folk flest kan stort sett deles opp i ulike

'generelle' typekategorier,dvs.ofte er det egenskaper som er veldig

fremtredende ved en person som 'farger' mitt syn av de - eks.blid,sur,bestemt,

sta,sjenert osv.Selvfølgelig innhar jo folk mange ulike sider ved seg selv,

men når vi snakker om ett rent 'bekjentskap' så blir synet mitt fort farget

av den mest fremtredende siden deres naturlig nok.Litt synd for en person

kan være kjempesnill og omtenksom som få,men du blir aldri godt nok kjent med

vedkommende til å oppleve disse sidene ved dem...samfunnet vårt har desverre

utviklet seg mer og mer i en slik retning i senere tid har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener ikke at man ikke er istand til å møte andre mennesker med et åpent sinn. Selv om jeg kanskje setter en fyr i "sossebåsen" første gangen jeg ser han, så kan det alltids forandre seg når vi blir kjent. Og jeg liker å tro at de fleste pleier å gi folk de treffer en mulighet til å forandre på førsteinntrykket. Men det vil jo ikke med det si at man ikke forhåndsdømmer.

Setter du noen gang folk i bås, eller er det bare meg? :lete:

Godt poeng!

Fordommer har mye med forventningsbias å gjøre. Bias er noe alle har, om man ikke er så heldig å være en androide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler folk inn i kategorier etter første og andreuttrykk. Jeg har en bestemt formening om at en gitt kombinasjon av egenskaper også fører med seg ett sett med andre egenskaper og har som oftest helt rett i det jeg tror, spesielt om jeg får et negativt inntrykk basert på oppførsel jeg kjenner igjen fra andre mennesker jeg ikke kommer overens med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...