Gå til innhold

Energidrikk og min reaksjon på den

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste månedene hatt MYE å gjøre i forbindelse med skole. Jeg har vært litt slapp i det siste og mister energien veldig raskt. Det har ikke noe å gjøre kosthold, da jeg spiser sunt og godt. Når jeg er på vei hjem fra skolen er jeg helt utslitt og da har jeg fått en liten (u)vane. Har begynt å kjøpe energidrikk til meg selv, type battery og pure-rush. Det gir meg energi og får meg til å bli mer opplagt når jeg skal gjøre lekser. Men i det siste har jeg merket at jeg får lit energikick, begynner nesten å skjelve litt og blir litt rastløs når jeg har drukket en boks med energidrikk.

Så, spørsmålet mitt er: Kan dette være så sunt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det er ikke sunt med masse koffein, spesielt ikke når du drikker det så ofte og bruker krefter du ikke har. Jeg levde på red bull, drakk det hver dag, for det meste to-tre bokser hver dag, og fikk en illusjon av å orke mer enn jeg gjorde. Jeg ble utbrent.

Skrevet

Det er mer koffein i kaffe. Det er billigere og langt mindre sukker i.

Koffein i seg selv er ikke farlig dersom du ikke får dårlig mage, søvnproblemer eller andre ubehagelige symptomer.

Energidrikker som du nevner er egentlig bare brus med litt mer koffein i, og gjerne tilsatt mindre mengder b-vitaminer.

Det finnes også brusetabletter med tilsvarende mengde koffein som en kopp kaffe.

Koffein kan brukes som en form for energiboost i konkurranse eller trening, men den har en vanndrivende effekt så man på passe på å erstatte den væsken man taper.

Det er også grenser hvor mye koffein som er lov å ta ifm konkurranse. Høye doser kan være farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...