Gjest hildab Skrevet 8. desember 2003 #1 Del Skrevet 8. desember 2003 Selv om jeg er interessert i mye som har med det såkalt overnaturlige, parapsykologi, det alternative, kanalisering mm, har jeg vanskelig for å tro på tarot. Hvordan kan man lese ut fra kort som er tilfeldig stokket og lagt? Hvordan kan det være annet enn tilfeldigheter? Minner meg litt om hvordan vi spådde hverandre med vanlig kortstokk da vi var små. Resultatet blir jo forskjellig hver gang... Det må vel heller ha noe med den somm legger kortene sin klarsynthet og intuisjon å gjøre, fremfor akkurat hvilke kort som kommer opp? Jeg har litt vanskelig for å forstå det. Noen som kan fortelle litt hvordan dette fungerer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ling Skrevet 9. desember 2003 #2 Del Skrevet 9. desember 2003 Det underbevisste velger de 'riktige' kortene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 9. desember 2003 #3 Del Skrevet 9. desember 2003 Eller: Det underbevisste leser det man vil høre inn i kortene? Tarot er rimelig overfladisk og det er ganske enkelt å lese en forståelse inn i det meste, hvis man vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #4 Del Skrevet 10. desember 2003 Tarotkortene er kun et redskap - en forlengende arm av din intuisjon. Etter å jobbet en del med tarot kan jeg med sikkerhet si at det fungerer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 10. desember 2003 #5 Del Skrevet 10. desember 2003 Nei, man kan ikke tro på det. Har en bekjent som har drevet med Tarot-kort i 15 år, er respektert og anerkjent i sitt miljø. Hun ville absolutt "spå" meg, fordi hun vet hvor fatalistisk jeg er. Det er det største mølet jeg har opplevd, ingen klare svar, bare ting jeg fint kunne funnet på selv. Jeg har jobbet med mennesker selv i mange år og anser meg som en god menneskekjenner, jeg kunne sagt minst like mye vettugt som henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ling Skrevet 10. desember 2003 #6 Del Skrevet 10. desember 2003 Tarot er rimelig overfladisk Tarot FINNES IKKE overflatisk! Det er kun de SOM UTVØER som er overflatiske, og dette er da selvfølgelig pga mangel på kunnskap, vilje til å lære eller tanken om å kunne tjene raske penger på folks søken. Tarot er dyptpløyende og komplisert. Noe etthvert menneske med seriøse intensjoner om emnet og/eller litt innsikt i Kabbalah vil ha kjennskap til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 10. desember 2003 #7 Del Skrevet 10. desember 2003 Tarot er dyptpløyende og komplisert. Noe etthvert menneske med seriøse intensjoner om emnet og/eller litt innsikt i Kabbalah vil ha kjennskap til. Jeg må innrømme at jeg vet veldig lite om Tarot, men jeg FATTER IKKE at dette kan være "dyptpløyende"..... Jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord osv., men dette synes jeg bare virker tullete!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ling Skrevet 10. desember 2003 #8 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg må innrømme at jeg vet veldig lite om Tarot, men jeg FATTER IKKE at dette kan være "dyptpløyende"..... Jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord osv., men dette synes jeg bare virker tullete!! Ref. ditt sitat av hva jeg skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 10. desember 2003 #9 Del Skrevet 10. desember 2003 Hæ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 10. desember 2003 #10 Del Skrevet 10. desember 2003 Det jeg mener med at det er rimelig overfladisk er at kortene symboliserer ganske generelle ting, ting som de fleste kan eller gjerne ønsker å relatere til. En person som spår, på hvilken som helst måte, gjør det best når de rett og slett blir bedre menneskekjennere, greier å se signaler hos den som blir spådd om det stemmer, kanskje spør små spørsmål uten at den som blir spådd riktig får det med seg, og sier gjerne ting vedkommende ønsker å høre. En god menneskekjenner kan lese de samme tingene i en person uten kort, krystallkule, runer, hender etc. uten at det er noe som helst mystisk eller magisk eller telepatisk eller overnaturlige evner ved det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 10. desember 2003 #11 Del Skrevet 10. desember 2003 Ling: Vil det si at jeg vil få opp de samme kortene hver gang jeg blir spådd i tarot? Uansett om det gjøres fem ganger hver dag eller flere ganger? Gjerne av forskjellige personer som "kan" Tarot? og som ikke snakker sammen om hva de fikk opp? Stemmer det du sier, så bør da kortene vise nogenlunde det samme hver gang, og uavhengig av om det er en eller flere personer som legger dem, så lenge de er flinke og vet hva de driver med. Jeg er en jordnær person som godt kan tro at det finne mye mellom himmel og jord som jeg ikke forstår, jeg tror på at noen kan ha utviklet evner som de fleste av oss ikke bruker også, men jeg har vanskelig for å tro at en godt stokket bunke med kort vil vise de samme kortene på meg ti ganger etter hverandre!! Og dersom de IKKE gjør det, da er det vel ganske tilfeldig spådom? eller? Jeg vet ikke jeg altså, og spør av nysgjerrighet og uvitenhet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 11. desember 2003 #12 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg har ikke særlig kjennskap til tarot, men motargumentene mot dette er det samme som mot astrologi - og det er de samme personene som steiler hver gang. :kgsmil: De som tror dette er overfladisk, må sette seg mer inn i det før de uttaler seg bastant. Men, det jeg ville kommentere: Ling: Vil det si at jeg vil få opp de samme kortene hver gang jeg blir spådd i tarot? Uansett om det gjøres fem ganger hver dag eller flere ganger? Jeg er ikke Ling, og som sagt så har jeg null erfaring med tarot. Bortsett fra èn ting. Jeg har en tarot-kortstokk, som jeg av og til gjør en spesiell variant av. Dette kan altså ikke sammenlignes med å bli spådd i tarot, men det går ut på det samme, vil jeg tro. At underbevisstheten velger riktig kort. Nei, det er ikke hver gang jeg får akkurat samme kort. Men jeg har aldri opplevd å trekke et kort som strider fullstendig imot hvordan jeg har det for tiden. Og nei, "alt er ikke generelt" - kortene spenner seg fra sorg til glede, fra suksess til griskhet... Og så videre. Innen en kategori kan flere ulike kort stemme; under "sorg" kan f.eks. også "fortvilelse" dukke opp. Uten at jeg ser noe rart i det. Vel, det jeg ville fortelle: måten jeg gjør det på, er å konsentrere meg, stokke kortene, og trekke det øverste. Dette var en periode da jeg hadde det ganske tøft, og jeg brukte kortene daglig. Jeg fikk gang på gang på gang "sorrow". Jeg synes dette var merkelig - jeg hadde aldri fått dette kortet før, og prøvde flere ganger etter hverandre. Det dukket opp igjen og igjen. Jeg har heller aldri fått det senere. Så kan man jo trekke den slutningen som føles mest behagelig... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 11. desember 2003 #13 Del Skrevet 11. desember 2003 Dette var en periode da jeg hadde det ganske tøft, og jeg brukte kortene daglig. Jeg fikk gang på gang på gang "sorrow". Jeg synes dette var merkelig - jeg hadde aldri fått dette kortet før, og prøvde flere ganger etter hverandre. Det dukket opp igjen og igjen. Jeg har heller aldri fått det senere. Så kan man jo trekke den slutningen som føles mest behagelig... :blunke: Så de av oss som ikke deler din oppfatning duperer du med at vi synes det er "mest behagelig" å avfeie det? Jeg tror ikke på dette fordi det er mest behagelig å la være å tro på det. Men jeg ser på dette som lik linje med å spå i kaffegrut o.l. Og jeg synes det høres tullete ut med at "Underbevistheten" vet hvilket kort man skal trekke" osv. Jeg tror absolutt det finnes mer mellom himmel og jord enn hva vi vet/ser - men ikke dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 11. desember 2003 #14 Del Skrevet 11. desember 2003 Så pussig at denne tråden dukket opp akkurat nå. Jeg skal faktisk til en såkalt annerkjent dame som spår i Tarot førstkommende mandag. Jeg har fått henne anbefalt av en venninne som synes hun fikk mye "utav" det. Jeg har aldri vært hos en "spådame" før, og vet ikke helt hva jeg skal synes. Jeg er spent på resultatet og går vel dit av ren nysgjerrighet. Jeg har tidligere vært til håndanalyse, det er maaange år siden, og dengang ble jeg nesten skremt av alt som ble sagt. Men det er kanskje annerledes for det har jo med min egen hånd og linjer å gjøre. Så mandag, skal jeg til "pers". Hmm... stiller vel litt sånn småskeptisk opp, men "open minded". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 11. desember 2003 #15 Del Skrevet 11. desember 2003 Ok, da har jeg ihvertfall fått svar på at det faktisk kan komme opp like/liknende kort hver gang, gang på gang. Det var det jeg lurte på. Jeg er egentlig skeptiker og tror stort sett bare på det jeg har sett fungerer, men jeg tror så gjerne at mange har utviklet evner ikke alle andre her eller bruker, og tror at gode "spåkoner" har utviklet mer en bare bruken av kort. men at man kanskje kan bruke kortene som en visuallisering av det man oppfatter eller hva jeg skal si, kan jeg tro på. Har hatt litt lyst til å bli spådd selv, bare for å se. Jeg VET jeg har sider som ikke engang de som kjenner meg vet om, men som burde være enkelt for en "ekte" spåer å se, dersom de faktisk KAN se mer en andre. Og har hatt litt lyst til å se om det er noe i det, nettopp av den grunn. men har forløpig ikke hatt lyst NOK til å bruke masse penger på det. Jeg vet ikke om jeg tror, men jeg avfeier det ikke før jeg har prøvd det. Har vært med på litt rare episoder, som er uforklarlige, så jeg vet det er mye vi ikke vet eller skjønner. men jeg har en tendens til å finne "håndfaste" årsaker, tror ikke på magi i den forstand. Hjernen vår er så stor, og har helt sikkert kunnskap som vi ikke bruker fordi vi ikke trenger den lenger, men noen bruker den. Spennende dette med spåing etc. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 11. desember 2003 #16 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg kan jo komme med en liten rapport etter at jeg har vært på mandag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 11. desember 2003 #17 Del Skrevet 11. desember 2003 Ja Sofia, gjør det!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 11. desember 2003 #18 Del Skrevet 11. desember 2003 Så de av oss som ikke deler din oppfatning duperer du med at vi synes det er "mest behagelig" å avfeie det? Jeg tror ikke på dette fordi det er mest behagelig å la være å tro på det. Men jeg ser på dette som lik linje med å spå i kaffegrut o.l. Og jeg synes det høres tullete ut med at "Underbevistheten" vet hvilket kort man skal trekke" osv. Jeg tror absolutt det finnes mer mellom himmel og jord enn hva vi vet/ser - men ikke dette... Neida Pjusk. Det var kanskje et lite spark til de som nekter å godta at andre har ulike opplevelser av ting enn dem selv. Jeg er og var klar over at den setningen var å senke seg ned på likt nivå med dem den var tiltenkt til, men jeg klarte ikke å la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glitterchick, ikke logget Skrevet 11. desember 2003 #19 Del Skrevet 11. desember 2003 Lekebøll, vet ikke om det er meg du sikter til i det hele tatt, men føler meg litt provosert, så jeg svarer. For det første, jeg har god kjennskap til Tarot. Jeg har lest mye om emnet. Akkurat som jeg har lest haugevis med bøker om telepati, parapsykologi, vanlig psykologi, ukjente fenomener og UFOer. Jeg har fra jeg var ganske ung hatt en brennende interesse for emnet, men har etterhvert også lest kritisk litteratur, for å få en balanse. Etterhvert har jeg også, pga bevisbyrden, ikke funnet ut at det finnes spesielt mye "overnaturlig" i verden, selv om vi per i dag ikke skjønner hvordan alt funker. For meg er også religion overnaturlig. Og legg merke til, jeg sier for meg. Du har tydeligvis hengt deg opp i min (eller andres) kommentar om at det er mer behagelig å tro, og tro det eller ei, det var faktisk ikke ment som en kritikk av dem som tror. På noe som helst, det være seg Gud eller tarotkort. Det jeg mener er at jeg ønsker f. eks. heller ikke å dø, det er ingenting jeg vil mer enn at livet skal fortsette i en annen dimensjon eller på ett annet vis etter at jeg er død, men jeg greider desverre ikke overbevise meg selv om at det er slik. Men jeg hadde selvfølgelig funnet det mye mer behagelig å tro på en gud som tok vare på meg og ga meg ett videre liv etter døden. Og når det kommer til å nekte andre enn meg selv å tro på noe, det gjør jeg faktisk aldri. Det er helt OK for meg at folk tror, men det var faktisk du som i en annen tråd til meg sa at du kunne faktisk ikke skjønne at jeg kunne la vær å tro, siden jeg ikke kunne forklare Big Bang? Hvem nekter her, spør jeg? Og når det kommer til å være sneversynt, er det ikke egentlig like sneversynt å IKKE være åpen for at det ikke finnes noe overnaturlig, like sneversynt som det omvendte? Beklager til deg som startet tråden, det var ikke meningen å ta din tråd og føre den inn i en annen diskusjon egentlig, jeg ble bare en smule provosert. Håper du kan tilgi det. Og tilbake til Tarot... Spørsmålet ditt var vel om det funker, og som jeg tidligere har sagt, jeg tror ikke det. Jeg tror man kan utvikle evner til å "lese" mennesker bedre enn andre, men jeg tror ikke kortene har noen ting med saken å gjøre. Jeg tror selvfølgelig å bli spådd kan ha en hensikt, man kan få satt fokus på ting man kanskje ikke ser helt selv, få selvtillit etc. Men jeg tror fremdeles det kun kommer an på at den personen som legger kortene er en god menneskekjenner og vet å trykke på de riktige knappene, ikke på grunn av kortene. Og igjen, beklager at mitt svar var fryktelig på siden av tema, men jeg skal herretter prøve å holde meg i skinnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lise79 Skrevet 15. desember 2003 #20 Del Skrevet 15. desember 2003 Jeg måtte bare komme med et raskt innlegg her. Jeg legger tarot nesten daglig og er av denne oppfatningen: Hvis man tror man får vite hva som skjer i fremtiden ved å legge tarot tar man helt feil, det er overhodet ikke det som er meningen. Meningen med å legge tarot er å få en veiledning til blandt annet hvilke valg man vil ta. Man har alltid mulighet til å påvirke fremtiden. MEN tarot lagt riktig kan gi god selvinnsikt. Det er det jeg også bruker det til. Når folk spør meg om jeg kan "spå" dem sier jeg konsekvent nei. Nettopp fordi jeg synes det er feil å kalle det for spåing. Det var nå min mening om saken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå