Gå til innhold

trenger hjelp til sannsynlighetsoppgave :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne dere forklart meg denne sannsynlighetsoppgaven? Jeg forstår det meste:

Oppgaven:

Dersom det er mere enn x soldager sier man at det har vært ”et spesielt solrikt år”. Velg x slik at dette skjer hvert tiende år i gjennomsnitt. (Tips: du skal tolke dette slik at sannsynligheten for å få flere enn x soldager skal være 0.1).

Tidligere har vi fått oppgitt at

forventningsverdien = 65

standardavvik = 10

Vi har Z = (X-forventning)/standardavvik

Snur denne og får X = forventning + (Z*standardavvik)

Vi har da alle verdiene bortsett fra Z. Og det er denne jeg sliter med å finne ut. Vi har tabellen for standard normal probabilities, men hvordan finner jeg ut fra denne at Z = 1,28?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Litt gammel tråd, men så du ikke hadde fått noe svar...

Tabellen er egentlig fryktelig enkel! Problemet er bare å finne hvilket tall du skal gå utifra. Jeg tolker det slik at du skal finne tak i sannsynligheten for at antall soldager skal ligge i det øverste 10% av sannsynlighetskurven (det tallet du har oppgitt som 0,1 i oppgaven). Tallene i tabellen er beregnet på venstre del av kurven, så for å finne tallet du skal ha tar du 1 - 0,1 og får 0,9. (Skulle du ha funnet de minst solrike dagene kunne du brukt tallet 0,1 direkte i tabellen). Dette tallet finner du igjen i tabellen ved å lete deg frem. Tallet nærmest 0,9 i tabellen er 0,8997. Se så på hvilken z-verdi raden ligger, den ligger på 1,2, og se så på hvilken kolonne den ligger, den ligger på 0,08, så slår du bare sammen disse tallene, og har 1,28 (Kolonnen viser til 2 siffer etter komma).

Mulig det ble forklart litt krøkkete, var noe uforståelig får du heller spørre igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...