Gå til innhold

Redd for å gå raskt opp i vekt igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har praktisert lavkalori lenge nå, og prøver virkelig å slutte med dette, da jeg fremdeles går ned i vekt. Problemet er at jeg hører overalt hvordan kiloene kommer tilbake ved normalt kosthold, da i form av fett. Har gått ned mye på kort tid, og vil derfor ikke risikere å gå like fort opp igjen. Ligger nå på rundt 1000 kcal om dagen, og jeg vet at det er for lite. Men det er veldig vanskelig å omstille seg denne "dietten", da jeg har telt kalorier over flere mnd nå. Har gått ned 5 kg mer enn planlagt, og jeg ønsker ikke å gå ytterligere ned. Samtidig vil jeg jo ikke gå opp i vekt igjen heller, så hvordan kan jeg på best mulig måte stabilisere vekten jeg er på nå? Trener moderat to ganger i uken, men har en jobb hvor jeg får beveget meg en del.

Håper på tips og råd fra dere, da jeg ikke liker situasjonen jeg er i nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har spist så lite kalorier over tid er forbrenningen din nedsatt. Så når du begynner å spise normalt igjen vil du gå opp ett par kg. Når du har spist normal mengde en stund (1-4 uker) og kroppen din er blitt vant med det, vil forbrenningen øke en god del! etter min erfaring. Dette er iallefall min erfaring, og ett par kg vises ikke på kroppen, det er kun noe den psykiske delen føler. Spis normal sunn mat og regelmessig. Samt og holde deg i aktivitet. Du trenger nødvendigvis ikke å trene sålenge du ikke ligger på sofaen hele dagen.

Jeg vet ingenting om dine rutiner, om du går på skole eller er i jobb, noe om din aktivitet, men jeg anser at hvis du vil begynne å spise normalt igjen, kan det se sånn ca. slik ut:

Frokost: 2-3 brødskiver med f.eks kjøttpålegg, egg, ost, peanøttsmør, cottage cheese med syltetøy + 1 glass melk/juice.

Eller havregryn kokt halvt på melk halvt på vann (eller en fierrik frokostblanding med lite sukker, med frukt/nøtter og kanel på + 1 glass melk/juice.

Lunsj: Middagsrester/salat med fisk/kjøtt. Eller 2 brødskiver + frukt.

MM: - Yoghurt

- Frukt/grønnsaker

- Nøtter

- Knekkebrød

Middag: Normal posjon 1/3 fisk/kjøtt, 1/3 grønnsaker, 1/3 ris/pasta/potet

Kvelds: Yoghurt/biola blandet med en forokost/kornblanding (havregryn, wasa 4 chrisp mix, havrefras, all bran) med noe frukt/bær og kanel om du vil på toppen.

Skrevet

Vel, du har levd på en idiotdiett i lengre tid, det første du bør begynne å gjøre er å spise mer. Begynn med det allerede i kveld. Når du har mistet vekt ved å sulte deg så er det bortimot uunngåelig at du legger på deg en del fett når du begynner å spise normalt. Ved å sulte deg har du mista mye muskelmasse, og dermed fått lavere forbrenning, men kroppen husker hvor mye den pleide å spise.

Når du spiser så lite kan du umulig ha noe særlig energi til å trene. Når du begynner å spise mer normalt, vil du forhåpentligvis merke at du får mer energi, og orker å bevege deg mer. Hvis du er flink til å mosjonere regelmessig, helst både utholdenhet og styrke, vil du sannsynligvis ikke legge på deg så alt for mye fett. Husk at for å bygge kondisjon og muskler så trenger kroppen både trening OG hvile. Generelt skal du ikke trene hvis du kjenner deg sliten etter forrige økt. Det går alltids greit å gjøre det noen ganger, men gjør du det ofte vil du bli overtrent. Det kan det ta mange måneder å komme seg fra.

Skrevet

Uff, var det jeg var redd for :( Noen anelse om hvor fettet kan legge seg? Håper ikke det blir på magen, men dette er vel typisk? Har spist mer i kveld enn jeg har gjort på lenge da, så er et steg i riktig retning ihvertfall :)

Skrevet (endret)

Uff, var det jeg var redd for :( Noen anelse om hvor fettet kan legge seg? Håper ikke det blir på magen, men dette er vel typisk? Har spist mer i kveld enn jeg har gjort på lenge da, så er et steg i riktig retning ihvertfall :)

Hvor fettet legger seg på deg vet du nok best selv, da kroppen lagrer fett på samme steder hele livet.

Jeg ville startet å øke mest med proteiner og grønnsaker, samt få inn en del fett fra oljer, avoacdo, mandler og valnøtter. Ryvita knekkebrød er en god kilde til trege karbs, men det er ikke lett å legge på seg av dem.

Ville hatt det noenlunde slik:

Frokost:

2-3 Ryvita knekkebrød med masse skinkepålegg og f.eks tomat/paprika/agurk.

Eller

Havregryn kokt på vann/melk med banan/eple/rosiner/kanel

Mellom:

Frukt

Lunsj:

Omelett med skinke og grønnsaker og et par Ryvita knekkebrød

Evt. salat med kjøtt og et par Ryvita knekkebrød

Mellom 2:

En neve mandler/valnøtter

Middag:

Fisk/kylling/karbonadedeig med masse grønnsaker stekt i solsikkeolje. Ha litt brun ris eller grov pasta som tilbehør.

Kveldsmat:

Litt frukt og nøtter

Her får du iallefall litt mer variasjon slik at kroppen venner seg til den nye kosten. I tillegg burde du trene slik at du ikke lagrer for mye fett, da kroppen din VIL suge til seg det den kan få etter en lang periode med sult.

Endret av *Maja*
Skrevet

Det er ca det du har beskrevet over som jeg spiser i løpet av dagen, bortsett fra at jeg spise rugsprø og ikke Ryvita. En neve peanøtter tar jeg annenhver dag i tillegg til vanlig mat. Til middag har jeg alltid ris eller poteter som tilbehør. Tror det er mer snakk om mengder, og ikke hvilken type mat jeg spiser. Har begynt å bytte ut noen av knekkebrødene med vanlig grovt brød, problemet er at jeg ikke aner om vekten og fettet kommer snikende på av slik mat. Godteri spiser jeg kun på lørdager, i veldig moderate mengder.

Skrevet

Det er ca det du har beskrevet over som jeg spiser i løpet av dagen, bortsett fra at jeg spise rugsprø og ikke Ryvita. En neve peanøtter tar jeg annenhver dag i tillegg til vanlig mat. Til middag har jeg alltid ris eller poteter som tilbehør. Tror det er mer snakk om mengder, og ikke hvilken type mat jeg spiser. Har begynt å bytte ut noen av knekkebrødene med vanlig grovt brød, problemet er at jeg ikke aner om vekten og fettet kommer snikende på av slik mat. Godteri spiser jeg kun på lørdager, i veldig moderate mengder.

Da høres det ut som du har startet riktig når det kommer til å få kostholdet ditt på rett kjøl igjen. Du vil komme til å legge på deg, da kroppen din holdt seg nede på 1000 kaorier om dagen. Ideelt burde du minst ha 1600 kalorier.

Hvordan du vil legge på deg avgjøres av at du spiser rett mat og at du kombinerer med aktiv livsstil og trening. Jeg ville satset på lavintensitets jogging da det er det beste for fettforbrenning, og samtidig bygger opp muskelmassen.

Når du har gjort dette en stund så vil kroppen stabilsere seg på en ny frisk vekt :) Du vil da få en stram og flott kropp med god muskelmasse :)

Fortsett med en spisedag i uka, det er supert for forbrenningen, samt at det gjør det lettere å holde hverdagen sunn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...