Gå til innhold

privatist eksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om noen her har tatt opp igjen fag fra vgs som privatist, jeg skal det og lurer derfor på hvordan det foregår..

1. Jeg skal ta opp igjen tre fag, er det litt mye å ta i "en omgang" kanskje? Hvor lenge bør jeg forberede meg?

2. Hvordan foregår muntlig eksamen, må man ha alt klart, som en ferdig presentasjon og det er det?

3. Er kroppsøving skriftlig eksamen? (kan ikke tenke meg noe annet men spør likevel)

4. Hva forbereder man til skriftlig eksamen? Velger man fordypningsemne og så lager de en prøve tilpasset det emne du valgte eller får alle som tar samme eksamen den samme?

5. Noe mer å tilføye? All info hjelper! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Jeg skal ta opp igjen tre fag, er det litt mye å ta i "en omgang" kanskje? Hvor lenge bør jeg forberede meg?

Det kommer jo an på hvilke fag det er og hvor mye du har å gjøre ellers i hverdagen, men jeg ville sagt at det er overkommelig. Jeg ville begynt å lese nå for eksamen til våren (mai/juni). Mindre enn ett semester kan bli lite tid.

2. Hvordan foregår muntlig eksamen, må man ha alt klart, som en ferdig presentasjon og det er det?

Det kommer litt an på. I noen fag er det slik at du må sende inn leseliste over verk du har lest, som du så kan risikere å måtte kommentere underveis på eksamen.

Utover det fungerer muntlig eksamen vet at du møter opp, venter på tur, trekker en oppgave, får forberede deg i 20-30 minutter med alle hjelpemidler og skrive et ark med notater.

Når forberedelsestiden er over blir du kalt inn til eksamineringen der du må fremføre oppgaven. Dette kan vanligvis være opp til 10-15 minutter. Når du er ferdig har eksaminator og sensor anledning til å stille spørsmål om det du har presentert. Noen eksaminatorer/sensorer kan ha en tendens til å stille spørsmål underveis, men da kan det være nyttig å bare si at man tar spørsmålene til slutt. Slik avbrytelse er rent teknisk en formell feil som gir grunnlag for å klage på eksamen.

Når dere er ferdig med denne delen gjenstår del to av eksamen, der du vil blir stilt spørsmål fra hele pensum uten forberedelse. For å få best mulig karakter her er det viktig at man snakker mye selv slik at eksaminator ikke må dra hver eneste setning ut av deg med spørsmål. Totalt varer vanligvis ikke hele eksamineringen mer enn maks 30-40 minutter.

Når dette er over blir du sendt ut på gangen mens eksaminator og sensor krangler om karakterene. Du blir så kalt tilbake inn og får vite karakterene og kan få kommentarer fra sensor om hva som er grunnlag for den. Du kan ikke klage på karakteren, kun på formelle feil i selve eksamensprosessen, som eksempelet mitt over eller hvis sensor sovner.

3. Er kroppsøving skriftlig eksamen? (kan ikke tenke meg noe annet men spør likevel)

Ja, kroppsøving er skriftlig.

4. Hva forbereder man til skriftlig eksamen? Velger man fordypningsemne og så lager de en prøve tilpasset det emne du valgte eller får alle som tar samme eksamen den samme?

De skriftlige eksamenene er sentralt gitt. Det vil si at alle i hele landet får samme eksamensoppgave. Nøyaktig hvordan den er lagt opp varierer litt. Norskeksamen går for eksempel over tre dager, men en forberedelsesdag der man får vite tema for eksamen og får litt bakgrunnsstoff, en dag med hovedmålsoppgaver og en dag med sidemål. Alle hjelpemidler er tillatt under selve eksamen, unntatt kommunikasjonsverktøy og oversettelsesprogram.

I andre fag som for eksempel matte eller kjemi er det ingen forberedelsesdag. Her møter du bare opp til en 5-timers eksamen som består av to deler, en del uten hjelpemidler og en del med hjelpemidler. Vanligvis pleier det å være slik at del 1 må leveres etter 2 timer og del 2 etter 5. Du kan begynne på del 2 før to timer har gått, men du får ikke ta frem hjelpemidler før to timer har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...