AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg må bare komme med en liten utblåsning, for jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, og om jeg i det hele tatt kan/bør gjøre noe. Jeg er student, og det er ganske mye oppgaveskriving, og da gjerne to og to studenter sammen (ikke valgfrie grupper). Nå har jeg havnet sammen med en venninne, og det i seg selv er veldig hyggelig. Problemet er at hun ikke er noe særlig flink til å skrive norsk. Jeg er nok litt over gjennomsnittlig opptatt av grammatikk, og jeg vet ikke om det påvirker meg for mye, men jeg greier ikke levere inn en oppgave der det omtrent er umulig å skjønne hva som er skrevet. Irriterer meg også over "dumme" feil som åpenrom før punktum eller komma.. Venninnen min er også "flink" til å omtrent kopiere teori direkte, og jeg skjønner at det sikkert er vanskelig å skrive om noe når det er et språk man ikke behersker helt, men direkte kopi er ikke bra, uansett. Jeg blir bare så frustrert, for det ender opp med at jeg gjennomgår alle oppgaver og retter/skriver om nesten alt. Når vi i tillegg har mange oppgaver som skal skrives samtidig, så blir dette en ond sirkel, ettersom jeg er opptatt med å rette oppgavene som er skrevet, mens hun skriver masse på de som ikke enda er ferdige. Jeg har også lyst til å skrive teori, men jeg har ikke tid til det slik som ting er nå. (Og ikke f*** om jeg leverer inn en oppgave der jeg risikerer å bli beskyldt for plagiat!) Råd, tips, erfaringer? Bør jeg ta en liten samtale med faglærer om dette, slik at læreren er klar over dette, og vi kanskje kan levere inn oppgaver som ikke er helt rettet, eller er det dårlig gjort mot venninnen min? Føler jo på et vis at jeg ikke gjør nok på oppgavene heller, siden jeg omtrent ikke skriver noe teori, så det kan kanskje slå tilbake på meg..? Ikke vet jeg. Det må sies at venninnen min synes det er helt supert at jeg retter, for hun vet hun ikke er så flink til å skrive. Feil som åpenrom før punktum har hun forklart med at hun "bare gjør sånn".. Jeg har i det minste fått henne til å oppgi kildene til hvor hun tar ting fra, så jeg kan sjekke om det er tilnærmet avskrift, og hva som evt. menes (dersom hun har forsøkt å skrive om..), men det er fortsatt tidkrevende å skulle ordne alt. Blæ. Jeg er rett og slett litt frustrert og lei nå, her jeg sitter og retter en oppgave, og har fem til som ligger og venter de neste dagene, men samtidig føler jeg meg som en skikkelig dårlig venn.
Filliputt Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Det skjønner jeg godt! Vanskelig å vite hva du kan gjøre med det... Har dere korte tidsfrister på oppgaver? En mulighet kunne jo vært at du ba venninna di om å få noen til å lese korrektur på det hun har skrevet FØR hun gir det til deg - så kan du i det minste nøye deg med å fokusere på å rette opp i teorien og annet innhold. I og med at hun er klar over problemet selv, går det jo an å si det som det er til henne - at du opplever at mye av din tid går med til å rette opp i det hun har skrevet. Du kan selvsagt også ta opp problemet med faglærer, uten at jeg helt klarer å se for meg hva vedkommende kan gjøre med det. Lykke til!
Kamikatze Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Kanskje du ville samarbeidet bedre med en "uvenn"?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Krev at hun alltid bruker automatisk korrektur av staving og grammatikk i word og at hun retter feil før hun sender det videre til deg. Da bør det hjelpe en del.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 Enig med AB. Dessuten bør du ta en prat med læreren om hvordan dette kan ordnes på en bedre måte. Forøvrig er det ingenting som heter "åpenrom", det du sikter til er "mellomrom". 3
Gjest D_flatmajor Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 Det med plagiat/kopiering av andre tekster er en veldig grei sak. Det må du kreve at hun ikke gjør, det er faktisk forbudt ved høgskoler og universiteter. Du kan bli utvist. Kilder er også viktig. Når det gjelder skrivefeil, så ville jeg også krevd at hun bruker automatisk korrektur. Jeg skjønner at det er slitsomt. Jeg vil bare legge til at det å skrive sammen med andre er en utfordring språklig uansett om du skriver med noen som er gode i språk. Det å flette sammen bidragene til en helhet vil alltid være en utfordring. Ingen formulerer seg likt/har samme skrivestil. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 Krev at hun alltid bruker automatisk korrektur av staving og grammatikk i word og at hun retter feil før hun sender det videre til deg. Da bør det hjelpe en del. Det er ikke alltid så lurt, Word har mange merkelige forslag til hvordan ting skal skrives. Jeg skrur av alt sånt med en gang jeg merker at det er slått på. Jeg merker at jeg er glad jeg er ferdig med studiene. Jeg syntes også det var fryktelig slitsomt å samarbeide med folk når jeg hele tiden måtte rette feilene deres. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Si rett ut at du må jobbe med noen andre med mindre hun blir flinkere til å skrive ordentlig. Det bør ikke gå utover deg at hun er mindre flink i norsk. Jeg har også jobbet med noen som er mindre dyktige til å skrive og som derfor forventer at jeg skal rette opp i det. Og det tar ofte ganske lang tid... Du bør si ifra fort. Det kan godt hende at venninna di anstrenger seg såpass lite nemlig fordi hun vet at du uansett kommer til å rette opp i det.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg hadde innlevering av særemne med ei veninne og det var helt forferdelig! Ikke noe stygt ment, men hun kunne ikke skrive bra norsk, og hun kopierte så og si rett av ting hun fant på internet. Hun var heller ikke flink til å drøfte oppgaven, og det endte med at jeg rettet og drøftet hennes del, i tillegg til å ha mitt eget å tenke på. Jeg sa ikke noe da, men var helt utslitt etter denne oppgaven!! Jeg ville faktisk sagt ifra om jeg var deg... Spør eventuelt om å bytte gruppe?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg ville ha snakket med faglærer. Det er ikke din jobb å lære opp den andre til å skrive godt nok norsk og ei heller være den som hele tiden må rette opp. Det mister bl.a. en faglig fordypning i faget og oppgaven og til syvende og sist så går det utover deg. Er hun ikke god nok i norsk så er det hennes ansvar. La oss si at hun gjør alle oppgaver i sammen med andre og at de andre alltid overtar det skriftlige. Hun får en karakter som overhode ikke gjenspeiler seg i det dere har levert. Dere gjør henne en bjørnetjeneste. Kanskje derfor hun har hatt gode nok karakterer til å komme inn på studiet? 2
Mooria Skrevet 26. oktober 2011 #11 Skrevet 26. oktober 2011 Det er da ingenting som heter "åpenrom".
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 TS her. Enig med AB. Dessuten bør du ta en prat med læreren om hvordan dette kan ordnes på en bedre måte. Forøvrig er det ingenting som heter "åpenrom", det du sikter til er "mellomrom". Takk! Fikk helt sperre da jeg skulle skrive det. Takk for svar alle sammen. Vanskelig å si om det er mulig å skifte gruppe, og så er det vel vanskelig å få det til uten at venninnen min kanskje blir fornærmet. Liker godt å jobbe sammen med henne, det er bare akkurat oppgaveskrivingen som blir et problem. Spørsmålet blir vel hva som er viktigst: Mitt faglige utbytte eller hennes følelser i akkurat denne saken.. Det å bytte gruppe (dersom det er mulig) gjør også at problemet bare dyttes over på noen andre, og det er heller ikke rettferdig. Som vennen hennes har jeg i det minste bedre sjanse til å ta dette opp med henne uten at hun føler seg angrepet av en "fremmed". Det er ingen karakterer på disse oppgavene, bare godkjent/ikke godkjent, og det er også slik at vi tidligere skrev mest oppgaver alene, så hun får jo tydeligvis godkjent da også. Hun er flink til å stave, så det er ikke egentlig det som er problemet. Det er mer at ord står i feil rekkefølge, setninger er ufullstendige, osv., og at noen ting er nesten ren avskrift, selvsagt. (Så vidt jeg vet har hun ikke gått på noe særlig skole i Norge før, til deg som snakket om det. Vil tro hun kom inn på alderspoeng.) En lærer på studiet har tidligere bedt en annen (utenlandsk) venninne om å ta kontakt med oss andre for å få hjelp til å skrive en individuell oppgave, så jeg er litt usikker på om jeg burde ta det opp med faglærer. Æh, gudene vet. Det er uansett godt å høre at det ikke bare er jeg som er vanskelig som ikke vil sende inn oppgaven uredigert.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Så vidt jeg vet har hun ikke gått på noe særlig skole i Norge før. Kan dere ikke levere på engelsk da, det burde jo ikke være noe problem for faglærer. Det er uansett positivt for deg også, som får "øve" på å bruke engelsk fagspråk.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 TS her. Kan dere ikke levere på engelsk da, det burde jo ikke være noe problem for faglærer. Det er uansett positivt for deg også, som får "øve" på å bruke engelsk fagspråk. Hun er dårligere i engelsk enn norsk, så det skulle jeg likt å se. Men takk for forslaget.
Kooko Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 Uff, føler meg litt truffet her!! er selv utlending og kjenner meg godt igjen i det TS nevner!! Men til saken da... Det ville være en god ide å snakke med faglærer, de fleste er jo bevisst på "språk" problematikken. Husker jeg fikk noen kommentarer i begynnelse av studie og jeg skjerpet meg underveis. en annen ting som du kan gjøre er å spørre vennine om hun kjenner noen som kan hjelpe med å korrigere teksten. Det er det jeg og flere i klassen gjorde (men IKKE en annen elev i klassen)... Husker nå gruppa mi skrev bach.oppg.(frivillig gruppa, alle utlendinger), en i gruppa kjente et par lærere som var pensjonerte. Vi fikk hjelp av dem til å korrigere tekstene våre (men først korrigerte vi så godt som mulig). Ellers kan jeg bare anbefale at du sier til vennina di om problemet! HJeg ville ha satt stor pris om noen hadde sagt til meg at skrivemåte min var problematisk for gruppa/deg! Det me kopiering/plagiat... Jeg tror det har kanskje noe med "skolekultur" i hjemlandet... Husker noen som kjente en kineser, der pugger de hele tiden og når de får eksamen, skriver de ord-fra-ord det de leste i bøkene... kanskje en forklaring? Håper det hjelper! OBS! Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #16 Skrevet 28. oktober 2011 Må man virkelig skriver oppgaver sammen andre? Hvs er det dere studerer?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #17 Skrevet 28. oktober 2011 Må man virkelig skriver oppgaver sammen andre? Hvs er det dere studerer? Jeg er ikke ts, men jeg måtte skrive mange oppgaver sammen med andre. Vi hadde til og med enkelte gruppeeksamener. Jeg gikk på lærerskolen. Personlig synes jeg det er en kunstig setting å lære samarbeid i. Lærerne ved skolen mente at det var så viktig å lære samarbeid fordi det ville vi få bruk for når vi selv skulle jobbe som lærere. Ja, lærere samarbeider mye. Men jeg har ennå til gode å oppleve at man som lærer må sitte å skrive en lang tekst sammen med andre lærere. Akkurat DET klarer jeg ikke å se nytteverdien i i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå