AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 hei folkens! jeg har ikke barn selv, men leser støtt og stadig tråder her som omhandler spedbarn/barn i bil og hjemme. spedbarn skal man jo helst ikke forlate i bil med mindre man må, men det som overrasker meg stort, er at mange mener det er pga bilen kan begynne å brenne? den tanken hadde aldri falt meg inn egentlig. :gjeiper: hadde vært mer bekymret for at barnet våknet, begynte å skrike, eller kom borti brekk eller girspak. men hvor gammel mener dere egentlig at barnet må være før man kan forlate de i bilen? for ting kan skje uansett, en tiåring kan som sagt for eksempel komme borti gir/brekk. kan man ikke forlate et såpass stort barn heller da? eller hva med hjemme? 10 år? 15? tidligere/senere? huset kan jo begynne å brenne når en tiåring ligger å sover også? (eller 20 åring for den sakens skyld). :gjeiper: så, hva mener du? når kan man forlate et barn i bilen/hjemmet?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Å sammenline en husbrann med en bilbrann blir for dumt. Bilen er tross alt mye mindre enn et rom, hjemme har man røykvarslerutstyr, å i bilen sitter barnet fastspent. Når det er sagt, så kan faktisk en parkert bil begynne å brenne, å den kan bli overtent i løpet av kort tid. Et barn burde ikke sitte i bilen alene før det er så stort at det klarer å komme seg ut av bilen fort. Bildøren bør heller ikke være låst.
Hedda-78 Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Min treåring sier selv at han vil vente i bilen mens jeg løper inn og henter lillebror i bhg. Det tar ca 5-10 minutter. Han sitter fastspent i bilstolen sin og kommer seg ikke løs selv, så jeg er ikke redd for at han skal komme borti brekk/gir osv. Siden han selv sier at han heller vil sitte i bilen enn å være med inn, vet jeg jo at han skjønner at jeg kommer raskt tilbake og ikke forlater ham der. Jeg tar med meg nøklene, men lar dørene til bilen være ulåste. Jeg er ikke bekymret for kidnapping, for barnehagen ligger slik til at det er ikke annen trafikk der enn foreldre som skal til og fra barnehagen, og sannsynligheten for at noen av dem skal kidnappe mitt barn, anser jeg som liten. Og med såpass ny bil som vi har, er jeg heller ikke redd for at bilen plutselig skal begynne å brenne.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Å sammenline en husbrann med en bilbrann blir for dumt. Bilen er tross alt mye mindre enn et rom, hjemme har man røykvarslerutstyr, å i bilen sitter barnet fastspent. Når det er sagt, så kan faktisk en parkert bil begynne å brenne, å den kan bli overtent i løpet av kort tid. Et barn burde ikke sitte i bilen alene før det er så stort at det klarer å komme seg ut av bilen fort. Bildøren bør heller ikke være låst. Jeg glemte å ta med når et barn bør få være alene hjemme. Barn bør ikke være alene når de sover før de ihvertfall er så store at SFO ikke lenger er aktuellt. Jeg snakker da om på morgenen. Barn skal heller ikke være nødt til å være alene hjemme på kvelden/ natten før de er godt oppi tenårene. En viktig ting å lære barna når de begynner å være alene hjemme er at de ikke skal leke helter hvis det begynner å brenne. De skal ikke prøve å få med seg materielle ting ut, kun mennesker hvis det er mulig. Ellers er det bare å komme seg ut av huset så fort som fy... overlat til andre voksne å slukke brannen.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 jeg syntes jo ikke det blir for dumt å sammenligne det da men, mange fler som dør i husbrann enn bilbrann så vidt jeg vet.. og egentlig var det ikke ment som en sammenligning til bil, men eksempel på hva som kan skje i hjemmet. dessuten kan det begynne å brenne på rommet man er på, å brannen kan stenge utganger, da hjelper det jo ikke at rommet er større. i tillegg har jeg sett dette som et argument for å ikke la små barn være alene hjemme, pga faren for brann, innbrudd osv osv. men når mener folk det er ok å forlate barn i bil/hjem? (selv om det selvfølgelig avhenger av hvordan barnet er.) spør bare fordi jeg er nygjerrig, å prøver å engasjere meg i et tema jeg egentlig ikke har noe "relasjon" til.
Lexandra Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 Syns ikke barn bør være alene i bilen, jo eldre -jo mer NEI tenker jeg... Ett lite barn som sitter fastspent som hverken kan gå eller gjøre noe vil nok ikke lide noen nød forutsatt at temperaturen er grei. Men når barna blir større kan de faktisl staret bilen eller får den ut av gir slik at den renner. De kan også løpe ut, og der biler parkeres er det ofte andre biler også,,,
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 Min treåring sier selv at han vil vente i bilen mens jeg løper inn og henter lillebror i bhg. Det tar ca 5-10 minutter. Han sitter fastspent i bilstolen sin og kommer seg ikke løs selv, så jeg er ikke redd for at han skal komme borti brekk/gir osv. Siden han selv sier at han heller vil sitte i bilen enn å være med inn, vet jeg jo at han skjønner at jeg kommer raskt tilbake og ikke forlater ham der. Jeg tar med meg nøklene, men lar dørene til bilen være ulåste. Jeg er ikke bekymret for kidnapping, for barnehagen ligger slik til at det er ikke annen trafikk der enn foreldre som skal til og fra barnehagen, og sannsynligheten for at noen av dem skal kidnappe mitt barn, anser jeg som liten. Og med såpass ny bil som vi har, er jeg heller ikke redd for at bilen plutselig skal begynne å brenne. Også nye biler kan begynne å brenne, å bilen kan bli overtent i løpet av ganske kort tid. Barnet kan da bli utsatt for levende kremasjon...
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 takker for svar! men hvorfor er det ok å la en treåring sitte igjen i bilen, men ikke en 1,5/2åring? (dette er overhodet ikke ment som kritikk altså, er bare nygjerrig). men tenker på om en treåring ikke kommer seg løs av setet, så gjelder vel de samme farene for han, som en 1-2åring?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 takker for svar! men hvorfor er det ok å la en treåring sitte igjen i bilen, men ikke en 1,5/2åring? (dette er overhodet ikke ment som kritikk altså, er bare nygjerrig). men tenker på om en treåring ikke kommer seg løs av setet, så gjelder vel de samme farene for han, som en 1-2åring? Jeg synes ikke det er ok å la barn som er så små at de sitter fastspent i barneset skal sitte igjen i bilen. Barnet bør være såpass stort at det ikke bruker barnesete mer, å kun vanlig sikkerhetssele. Man kan oså venne barnet til å ta av seg selen når mor eller far er en liten tur i butikken.
Hedda-78 Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 takker for svar! men hvorfor er det ok å la en treåring sitte igjen i bilen, men ikke en 1,5/2åring? (dette er overhodet ikke ment som kritikk altså, er bare nygjerrig). men tenker på om en treåring ikke kommer seg løs av setet, så gjelder vel de samme farene for han, som en 1-2åring? Absolutt. Forskjellen for meg, er at treåringen skjønner at mamma bare er borte en liten stund, vet hvor jeg er og hva jeg gjør. En ettåring ser bare at mor går ut av bilen, og blir borte. Da blir man fort redd.... 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #11 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg synes ikke det er ok å la barn som er så små at de sitter fastspent i barneset skal sitte igjen i bilen. Barnet bør være såpass stort at det ikke bruker barnesete mer, å kun vanlig sikkerhetssele. Man kan oså venne barnet til å ta av seg selen når mor eller far er en liten tur i butikken. men da er det jo igjen den faren med at barnet kan komme seg rundt i bilen, komme borti/leke med gir/brekk, komme seg ut av bilen å stikke av osv..?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 Denne er til dere som sier at sannsynligheten for at bilen begynner å brenne, eller at barnet blir kidnappet er ganske liten. Ja, den er nok det, men akkurat det har nok de som har opplevd nettopp disse tingene også tenkt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Absolutt. Forskjellen for meg, er at treåringen skjønner at mamma bare er borte en liten stund, vet hvor jeg er og hva jeg gjør. En ettåring ser bare at mor går ut av bilen, og blir borte. Da blir man fort redd.... Tipper du hadde blitt litt mer redd om du kom ut til et flammehav, der barnet ditt satt fastspent å ikke har sjangs til å slippe unna. Der barnet blir kremert levende på stedet...
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 men da er det jo igjen den faren med at barnet kan komme seg rundt i bilen, komme borti/leke med gir/brekk, komme seg ut av bilen å stikke av osv..? Da er barnet for lite til å være alene i bilen. Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 Absolutt. Forskjellen for meg, er at treåringen skjønner at mamma bare er borte en liten stund, vet hvor jeg er og hva jeg gjør. En ettåring ser bare at mor går ut av bilen, og blir borte. Da blir man fort redd.... takker for svar! så det går for din del rett og slett litt mer på forståelse og kanskje kommunikasjon da. høres jo i grunn logisk ut det. selv om jeg har sett mange mener to år er for tidlig også, ville vel tro at en toåring også forstår at mamma ikke skal stikke fra babyen når man går på butikken men..?
Gjest uAnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 Det er så mye annet som også er farlig for barn som vi lar de få lov til. Klatre i trær f.eks, sykle, stå på ski ned bakker. Er mye større sjanse for at ungen tar livet av seg der enn at de skal brenne inne i en bil. Så la ungen sitte alene i bilen fra den er gammel nok til å skjønne at mamma kommer tilbake snart. Å være alene hjemme avhengiger jo på lengden, men i flere timer... tja når ungen er moden nok.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2011 #17 Skrevet 26. oktober 2011 Hvor virkelighetsfjerne skal man egentlig være? Jeg har aldri engang hørt om at en parkert bil begynner å brenne. Altså, hørt om noen som har opplevd det, eller noen som kjenner noen som har opplevd det... Så den sjansen tar jeg faktisk! Jenta mi er 13 mnd, og det går helt fint å f.eks gå inn og betale bensinen og hente en kopp kaffe. Jeg bærer også inn matvarene først hjemme, (eneboligstrøk) og henter henne etterpå. Hun er mye tryggere alene i bilsetet enn alene på ganggulvet Må vel ta med at hu er ei trygg og rolig lita frøken, som aldri har reagert på å sitte alene i bilen. 1
Hedda-78 Skrevet 26. oktober 2011 #18 Skrevet 26. oktober 2011 takker for svar! så det går for din del rett og slett litt mer på forståelse og kanskje kommunikasjon da. høres jo i grunn logisk ut det. selv om jeg har sett mange mener to år er for tidlig også, ville vel tro at en toåring også forstår at mamma ikke skal stikke fra babyen når man går på butikken men..? Det er mulig. Men da min treåring var to år, hadde han ikke nok språk til å formidle en slik forståelse, derfor visste jeg ikke om han forsto det. Derfor forlot jeg ham ikke i bilen før han selv sa tydelig at han heller ville vente i bilen enn å være med inn.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #19 Skrevet 26. oktober 2011 http://www.ba.no/nyheter/article5749764.ece Denne bilen sto parkert, å bilen ser ikke så gammel ut heller. http://www.ta.no/nyheter/grenland/article5716650.ece Igjen brann i parkerte biler. http://www.gd.no/nyheter/article5746511.ece Bilbrann i parkert bil. http://www.siste.no/Innenriks/article5746388.ece http://www.adressa.no/tv/?id=16149 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10081230 Jeg kunne lagt til mange flere saker, men her er ihvertfall et lite knippe av bilbranner fra parkerte biler.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #20 Skrevet 26. oktober 2011 Det er mulig. Men da min treåring var to år, hadde han ikke nok språk til å formidle en slik forståelse, derfor visste jeg ikke om han forsto det. Derfor forlot jeg ham ikke i bilen før han selv sa tydelig at han heller ville vente i bilen enn å være med inn. Er litt synd at mamman hans enda ikke forstår at en bilbrann kan oppstå - selv i en parkert bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå