Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Hadde satt pris på noen innspill/betraktninger her. Er i tenkeboksen for å finne ut hva jeg vil bli. Har en master i språk og litteratur i lomma, så det er utgangspunktet mitt. Har kommet frem til at jeg ønsker et kreativt yrke (jeg er veldig kreativ!), og ikke et yrke hvor jeg arbeider med noe som allerede finnes (altså forskningsartikler, litteratur osv...). Har veldig lyst til å skape noe selv, og gjerne for tv (evt radio el teater). Det første som slår meg da er manusforfatter.

Noen som har andre forslag til kreative yrker som passer min beskrivelse? Og hvordan går jeg evt frem for å få jobb som (eller "lærlinge"plass i første omgang?) manusforfatter... Skjønner jo at pågangen til f.eks NRK er veldig stor, men noen kommer jo gjennom nåløyet :) Og vet noen om det er sånn at NRK har faste forfattere på huset, eller om de mest kjøper inn produksjoner fra prod.selskaper eller ansetter manusforfattere som jobber frilans?

Jeg ser at det finnes en del manusforfatter-utdannelser (det er uaktuelt for meg å ta en NY utdannelse nå) - må man virkelig ha denne for å få jobben? Eller er det riktig som jeg hører at like mye handler det om erfaring, kontakter og hva man kan uavhengig av utdannelse?

Takknemlig for svar på spørsmålene mine (om enn bare på noen av de mange) ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare sette igang og skrive et manus til pilot eller en film , akkurat som Matt Damon og Ben Affleck gjorde? :)

Om det er bra nok så er det jo store sjangser.

Skrevet

Jeg har en del venner i filmmiljøet, og de fleste har gått på Westerdahls i Oslo, noen også på filmskolen i Lillehammer. Ut fra det jeg hører, virker det som så og si alt har med kontakter å gjøre. Ville nok anbefalt deg å gå på Westerdahls. Ikke nødvendigvis en bachelor, for det er nok ikke nødvendig siden du har en solid utdanning fra før. Kjenner noen som fikk filmstipend etter bare ett år på Westerdahls siden de var flinke folk, kreative og hadde kontakter. De fleste får kontakter gjennom skolen fordi de driver med praktiske prosjekter, og skolen nok er flink til å promotere sine elever.

Ev må du bare være flink til å promotere deg selv. Det finnes sikkert andre muligheter enn Westerdahls også, jeg svarer bare ift det siden det er det jeg er kjent med. Kontakt folk derfra, fortell om din utdanning og spør om noen ønsker å samarbeide med deg hvis du har en idé. Kjenner ei som skriver manus for blant annet komikere på NRK, og hun har bare et års tekstforfatterlinje fra utlandet, men har igjen hatt gode kontakter og er flink. Så om du får til noen samarbeidsprosjekter i starten, får noe å vise til så du kan ta på deg litt frilans, så kan du kanskje få noe mer fast etter hvert. Lykke til!

Skrevet

Meg over. Bor du i Oslo? Det du ev også kan gjøre er jo rett og slett bare å bli kjent med folk ute. Gå på Litteraturhuset når det er foredrag som har med film å gjøre, dra på filmvisninger av kortfilmer, gå ut på hipstersteder og snakk med folk. Det er et åpent miljø og som regel lett å bli kjent med folk, så du lettere får et nettverk.

Skrevet

Takk for gode tips! Jeg skal nok ikke bare sette igang å skrive et filmmanus nei... Har ikke fullt så lyst til å jobbe med spillefilm, er mer interessert i tv-produksjoner, evt dokumentarer og lignende (ja, vet jeg ikke kan forfatte en dokumentar, men være med å skape den likevel). Det er sikkert lurt å kontakte noen på Westerdahls ja!

Det eneste jeg er redd for er å virke veldig dum og som om jeg ikke forstår helt hvordan "gamet" fungerer (det gjør jeg jo ikke heller), men er derfor jeg holder veldig tilbake for å kontakte bl.a. NRK og ulike prod.selskaper - om de synes jeg virker som en drømmer som er helt på vidda... Men en plass må man jo starte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...