AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg er veldig dårlig på dette, derfor spør jeg her inne. Har lest sidene opp og ned inne på skatteetaten, men er fremdeles veldig usikker... Det har seg sånn at jeg og min eks kjøpte leilighet sammen da vi var kjærester. Vi gikk fra hverandre, han flyttet og jeg ble boende igjen her i leiligheta. Vi har 1 barn sammen. Vi hadde automatisk trekk på lånet fra hans bankkonto, da han hadde fast inntekt, og jeg studerte og hadde vikarlønn. Dette fortsatte vi med da han flyttet, men jeg betaler han for halvparten av lånet, pluss at jeg betaler kommunale avgifter, eiendomsskatt etc. Dette for at når leiligheten skal selges skal det vi måtte tape/tjene på den deles (pluss at vi kaller det privat avtale, slik at han slipper å sette inn barnebidrag, altså han betaler heller på denne leiligheta). Vi står begge som eiere av leiligheta, men kun jeg og barnet har registrert adresse her. Nå satser vi på at leiligheta blir solgt på nyåret, men lurer i den sammenheng på hvordan det blir med skatt ved salg av eiendom. Siden vi begge står oppført som eiere, men bare jeg som bor her. Tror egentlig ikke at vi blir å tjene noe ved salget, men blir begge trukket i skatt da, eller bare jeg som bor her? Litt uoversiktelig skrevet, men jeg setter pris på om noen orker å forklare meg litt hvordan dette fungerer...
Eliza Doalot Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Du må ikke skatte av gevinst på bolig du har bodd i minimum 12 av de siste 24 mnd før salget. Siden dere har felles barn må heller ikke samboeren din skatte av en evt gevinst, siden han vil få godskrevet samme botid som dere. Under forutsetning av at dere har bodd i boligen i minmum et år, vil ingen av dere bli skattlagt for en evt gevinst.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Du må ikke skatte av gevinst på bolig du har bodd i minimum 12 av de siste 24 mnd før salget. Siden dere har felles barn må heller ikke samboeren din skatte av en evt gevinst, siden han vil få godskrevet samme botid som dere. Under forutsetning av at dere har bodd i boligen i minmum et år, vil ingen av dere bli skattlagt for en evt gevinst. Takk for svar. Han er altså min EKS-samboer (med felles barn). Gjelder dette likevel han også, selv om han ikke har bodd her siden 2009?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå