Gå til innhold

sykepleierkollega bruker illegale rusmidler utenom jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg har en veldig dyktig mannlig kollega som jeg har jobbet med gjennom 6 år på en sykehusavdeling for psykisk syke. Han er sykepleier av yrke, og jeg mener han er blant dem som virkelig har havnet på rett hylle her i livet. En kjemperessurs som virkelig ofrer seg for at de syke skal ha det bra, og komme seg igjen. Ingen har noe å utsette på den jobben han gjør.

Jeg er kjent med at han i festlige anledninger har røykt hasj, sniffet kokain og amfetamin. Dette skjer ikke hver helg, men en gang i blant. Han har aldri vært mistenkt for å være ruset eller i bakrus på jobb. Han er ellers en skikkelig type, med sunne fritidsinteresser som sykling og klatring. Ingen junkie med andre ord..

Men det er alltid noen som hvisker og tisker, og nå har noen gått til ledelsen, som har kalt han inn på teppet, og jeg forstår de har laget en sak utav det hele. Min kollega er selvsagt oppbragt, og jeg må si jeg er litt overrasket. Har de noe med hva ansatte foretar seg utenom jobb? Hvilke konsekvenser kan dette få? Kan jeg miste kollegaen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt om sykepleiere som mister jobben for sporadisk rusbruk på fritiden. Derimot om vedkommende hadde møtt ruset på jobb, stjålet tabletter og sånn, ville det vært en helt annen sak. Det har jeg hørt om, og da mister man gjerne autorisasjon for en periode. Og det er helt greit, spør du meg..

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dette rusmisbruket ikke går utover hans jobb ville jeg ikke tro han fikk sparken av dette?! Trodde ikke leder kunne be om urinprøve om han det ikke var mistanke om rus PÅ JOBB heller?? Det er forskjell på fritid og jobb, og det ser helt klart han ut i fra det du skriver her.

Uff, noen mennesker bør passe sine egne saker. Sier ikke at det er greit å ruse seg, men det får være opp til hvert enkelt menneske.

Skrevet

Så vidt jeg har hørt _KAN_ dette føre til at han mister sykepleierlisensen sin.

• Liker 1
Skrevet

Så vidt jeg har hørt _KAN_ dette føre til at han mister sykepleierlisensen sin.

Når det ikke har påvirket hans arbeid i noen grad? Aldri vært ruset på jobb? Kan ikke skjønne det....

Skrevet

Når det ikke har påvirket hans arbeid i noen grad? Aldri vært ruset på jobb? Kan ikke skjønne det....

Etter det jeg fikk høre fra min ex som er sykepleier, så ja.

Skrevet

Jeg er sykepleierstudent og vi har hatt forelesninger om dette og man kan faktisk miste autorisasjonene sin om man ruser seg på fritiden også. Man må ha bevis også kommer det ann på lederen.

En sykepleier kan også få problemer om h*n ikke hjelper noen som er synlig syke/skadet på gata e.l på fritiden.

Skrevet

Jeg er sykepleierstudent og vi har hatt forelesninger om dette og man kan faktisk miste autorisasjonene sin om man ruser seg på fritiden også. Man må ha bevis også kommer det ann på lederen.

Det kommer ikke an på lederen om man mister autorisasjonen nei. Det er det helsetilsynet som avgjør. Og jeg har bare hørt om dette i de tilfeller hvor rusmisbruket åpenbart har gått utover jobbutførelsen. Man kan se for seg at et utstrakt misbruk på fritiden kan gå utover jobb, og det bør få konsekvenser dersom det gjør det. Men her høres det jo egentlig ikke ut som om vedkommende har et problem, og han skjøtter sin jobb vel.. Det finnes jo de som klarer å bruke rusmidler uten at det går for langt, akkurat som med alkohol. Men siden staten har bestemt at man begår lovbrudd ved å innta disse stoffene, kan det være smart å trå litt forsiktig om man har yrker som krever høy tillit.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer ikke an på lederen om man mister autorisasjonen nei. Det er det helsetilsynet som avgjør. Og jeg har bare hørt om dette i de tilfeller hvor rusmisbruket åpenbart har gått utover jobbutførelsen. Man kan se for seg at et utstrakt misbruk på fritiden kan gå utover jobb, og det bør få konsekvenser dersom det gjør det. Men her høres det jo egentlig ikke ut som om vedkommende har et problem, og han skjøtter sin jobb vel.. Det finnes jo de som klarer å bruke rusmidler uten at det går for langt, akkurat som med alkohol. Men siden staten har bestemt at man begår lovbrudd ved å innta disse stoffene, kan det være smart å trå litt forsiktig om man har yrker som krever høy tillit.

Litt klønete forklart av meg, men jeg mente ikke at lederen bestemmer om vedkommende mister autorisasjonen eller ikke, men om lederen går videre med det eller ikke. Noen ser igjennom fingrene på hva folk gjør på fritiden.

Det er som du sier, tilliten blir svekket.

• Liker 3
Skrevet

Problemet er vel at man ikke alltid kan bevise om vedkommende har ruset seg på jobb eller bare på fritiden, men at en antagelig kan kreve urinprøver så lenge en har grunn til mistanke? Og i verste fall vil det være rester av stoffer i urinen. Men jeg tror egentlig ikke faren er så stor for å miste jobben i første omgang, særlig ikke dersom han gjør en bra jobb og ledelsen ikke tror han ruser seg på jobb - det blir vel iverksatt tiltak som AKAN-kontakt, prøver med jevne mellomrom osv? Nå er en jo litt utsatt som sykepleier fordi en har tilgang på medisinrom, så det er mulig de er kjapt ute med å være strenge. Ellers er min erfaring også at ledelsen (og de fleste kollegaer) ofte ser litt gjennom fingrene med hva folk gjør og hvordan man lever på fritiden så lenge en helt klart ikke ruser seg i forbindelse med jobb, samtidig er det ikke bare å la være å gjøre noe dersom "praten går" og han kanskje har ruset seg mer eller mindre åpent på sosiale sammenkomster og slikt.

Skrevet

Nå er han innkalt til møte med avdelingsleder og representant for akan. Vet ikke hva møtet skal gå ut på, men han får sikkert sjangs til å forklare seg. Han vurderer å nekte for anklagene, og på den måten få saken "ut av verden". Tviler egentlig på at noen kan bevise noe som helst. Han har ikke engang fått opplyst hvor informasjonen stammer fra.. Det kan jo faktisk fort oppstå rykter som disse uten at de trenger ha rot i virkeligheten. Men jeg ville vært bekymret for å benekte alt. Tenk om de spør om urinprøve? Vet at hasj kan vise veldig lang tid etter bruk. Noen som vet hvordan ledelsen skal forholde seg i slike saker? Hvor sterke indisier for stoffbruk må de ha for å sette i gang dette balubaet? Er det så enkelt at hvem som helst i teorien kan dikte en slik historie om en kollega(som de misliker), fortelle den til ledelsen, også havner vedkommende i denne type kjipe situasjon?

Skrevet

Forskjellen mellom en sykepleier og en regnskapsfører som bruker ulovlige rusmidler utenom jobb er at sykepleieren har tilgang til stoffer som kan brukes som rusmidler på jobb.

Skrevet

Forskjellen mellom en sykepleier og en regnskapsfører som bruker ulovlige rusmidler utenom jobb er at sykepleieren har tilgang til stoffer som kan brukes som rusmidler på jobb.

Forskjellen når det kommer til konsekvensene er vel at om en sykepleier bruker dem kan det i verste fall koste menneskeliv og om en regnskapsfører bruker dem vil det kunne få økonomiske konsekvenser for noen!

• Liker 1
Skrevet

Men det er ikke de stoffene man finner på medisinrommet han har rust seg på. Hverken hasj, kokain eller amfetamin fins på et medisinrom. Og jeg kan jo også gjenta at han aldri har rust seg på jobb.

Skrevet

Forskjellen når det kommer til konsekvensene er vel at om en sykepleier bruker dem kan det i verste fall koste menneskeliv og om en regnskapsfører bruker dem vil det kunne få økonomiske konsekvenser for noen!

Ja, det er alvorlig dersom sykepleiere ruser seg på jobb, eller stjeler medikamenter på jobb. Men det er ikke det som er tilfellet her. Det er snakk om at han ruser seg på fest en gang i blant. Og rusen kommer ikke fra jobbens medisinrom.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg leste om en slik sak for ikke så lenge siden, og da hadde ikke sykepleieren mistet autorisasjonen, men han hadde fått innskrenket ansvarsområdene sine i en periode mens han fulgte et slags behandlingsopplegg. Så ikke tilgang til morfin og andre a-preparater i en periode, men fikk fortsette i jobben sin. Aner ikke om det er sånn bestandig, det kommer vel kanskje litt an på hvor omfattende rusbruk og hva lederen ønsker å tilrettelegge for?

Skrevet

Det er jo tydeligvis fattet mistanke om at han bruker ulovlige stoffer, og det er jo en grunn til at han er kalt inn til samtale med leder og AKAN-kontakt.

Man kan miste autorisasjonen ved rusmisbruk, og et enkelt google søk viser at det ikke er direkte uvanlig. Han kan også f.eks bli nektet å håndtere A-preparater og annet vanedannende av frykt for at han skal forsyne seg av pillelageret.

Hvorvidt han er dum eller bare mindre begavet skal ikke jeg legge meg oppi, men han er ihvertfall ganske naiv dersom han tror at det å benekte alt er lurt. Det er en grunn til at lederen hans har kalt han inn til en samtale og at AKAN-kontakten skal være med, og det betyr nok at lederen har mer enn bare en vag følelse av at noe er galt. Man kaller ikke inn en ansatt og AKAN-kontakt til et møte kun basert på en vag følelse. Da har man ganske sterke beviser for at personen ruser seg, og om personen ruser seg på jobb eller ikke er da totalt uinteressant.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå er det ofte slik at de som ruser seg har en helt annen oppfatning av virkeligheten og sitt forbruk enn det som er tilfelle. Kan det f.eks. være at den versjonen han har fortalt deg er en "sminket" versjon av virkeligheten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...