Gjest Lidli Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har foreldreansvar for gutten min på 6 år alene. Faren bodde med oss til gutten var 8 mnd gammel, (dog uten å bidra med hverken omsorg eller annet) og flyttet fra oss. Etter dette hadde vi minimal kontakt (jeg kjørte gutten min til han for at gutten skulle få se faren sin ett par ganger i løpet av noen måneder, faren hadde ingen interesse av å besøke gutten), noe som gikk over til null kontakt i de følgene årene. Faren har ikke hatt noen interesse av å ha gutten, besøke han eller kontakte han i det heletatt desse årene. Gutten er som sagt 6 år gammel nå, så det er over 5 år siden de har sett hverandre. Faren har heller ei betalt en krone for noen ting, aldri kjøpt så mye som en gave til gutten eller noe, bare for å ha sagt det også. Problemet mitt nå er at jeg har fått beskjed av så mange rundt meg og gutten at jeg må gjøre noe med "hva skjer dersom du skulle gå bort". For hva skjer egentlig? Vil faren automatisk få foreldreretten og ansvaret for gutten min? Til tross for at han ikke har hatt noe med han å gjøre? Jeg ønsker så mye heller at dersom jeg skulle gå bort, skulle noen av våre nærmeste heller fått hatt ansvaret for han. Hvordan går man fram i en sånn sak, og hva er det egentlig som skjer dersom jeg går bort? Hvilke forhåndsreglerr bør jeg ta? Jeg rekner med det er mange av dere som kanskje sier at jeg er en typisk kynisk mor som vil ta fra far foreldrerett, og jeg vet det er mange som kjemper far sin sak UANSETT hva som har skjedd tidligere i et forhold, men nå skal det sies at jeg aldri har ønsket at gutten min ikke skulle få ha med faren sin å gjøre, men at det er faren som har tatt dette valget.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Du kan skrive et barnetestamente der du ytrer dine ønsker om hvor barnet skal være om du enten kommer i en situasjon der du ikke kan ta hånd om han, eller om du dør. Mitt barn har heller aldri hatt kontakt med far - etter fars ønske, så vi er i samme situasjon, men har aldri fått skrivd barnetestamente da jeg aldri har funnet ut hvordan og hvor man gjør dette. Barnet mitt er nå 14 år, å når h*n var ca 12 år så snakket jeg med h*n om hvor jeg ønsket at h*n skulle være hvis vi kom oppi en slik situasjon. Jeg har valgt den ene søsteren min som ev omsorsperson, men har snakket med bege mine søstre for mange år siden om dette, å de er veldig klare for at skulle noe skje med me så skal de ta hånd om barnet. Jeg tror nok overformynderiet eller barnevernet eller hvem det nå enn er som tar avgjørelser i sånne saker - har barnets beste i tankene, å et barn som ikke kjenner sin far blir nok ikke uten videre sendt til han. De fleste barn har et nettverk, enten i form av familie eller gode og nære venner av mor/ far, å som barnet ville hatt mye bedre av å være hos. Jeg vil råde deg til å tenke over hvem du vil at skal overta omsorgen dersom noe skulle skje, snakke med den/ de, også finne ut hvor du kan få laget et barnetestamente.
Brukernavn Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg anbefaler deg å skrive en bevitnet viljeserklæring der du ytrer hvem du ønsker skal ta over omsorgen for barnet ditt, og hvorfor. Barnevernet vil velge ut fra hva som er det beste for barnet, og de vil se i nærmeste familie, men det er ikke gitt at noen i nærmeste familie får barnet dersom de ikke er egnet. Dersom du skriver en viljeserklæring er det en stor sjanse for at den vil bli fulgt. Jo større barnet bli jo mer har barnet å si også. 1
Trollbarn Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Loven sier at viss det ikke lenger er noen som har foreldreansvar etter dødsfallet, skal de som ønsker foreldreansvaret henvende seg til tingretten der barnet bor. Dette kan for eksempel være barnets besteforeldre eller søsknene til en av foreldrene. Det kan også være den av foreldrene som ikke hadde foreldreansvar tidligere og som heller ikke bodde sammen med barnet. Det er altså ikke slik at barnefaren automatisk får foreldreansvaret om du dør, det hadde kun skjedd dersom dere fortsatt bodde sammen. Endret 26. oktober 2011 av Trollbarn
Trollbarn Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg anbefaler deg å skrive en bevitnet viljeserklæring der du ytrer hvem du ønsker skal ta over omsorgen for barnet ditt, og hvorfor. Barnevernet vil velge ut fra hva som er det beste for barnet, og de vil se i nærmeste familie, men det er ikke gitt at noen i nærmeste familie får barnet dersom de ikke er egnet. Dersom du skriver en viljeserklæring er det en stor sjanse for at den vil bli fulgt. Jo større barnet bli jo mer har barnet å si også. Barnevernet kommer kun i bildet dersom ingen andre ønsker foreldreansvaret, om f.eks. besteforeldre ønsker foreldreansvar er det opp til tingretten å ta en avgjørelse.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg anbefaler deg å skrive en bevitnet viljeserklæring der du ytrer hvem du ønsker skal ta over omsorgen for barnet ditt, og hvorfor. Barnevernet vil velge ut fra hva som er det beste for barnet, og de vil se i nærmeste familie, men det er ikke gitt at noen i nærmeste familie får barnet dersom de ikke er egnet. Dersom du skriver en viljeserklæring er det en stor sjanse for at den vil bli fulgt. Jo større barnet bli jo mer har barnet å si også. Er dette et papir man skriver selv, skal det tinglyses eller oppbevares på noe offentlig kontor, eller ev hvem skal ha tilsvarende papirer, å hvor lenge er papiret gyldig?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 Er dette et papir man skriver selv, skal det tinglyses eller oppbevares på noe offentlig kontor, eller ev hvem skal ha tilsvarende papirer, å hvor lenge er papiret gyldig? Ja, det kan du skrive selv, evt. få hjelp av en advokat, men tviler på at det er nødvendig her. Nei, det skal ikke tinglyses, hvor skulle det være? (Folk har feilaktige oppfatninger av hva tinglysning er, men det er en annen diskusjon). Dokumentet vil være gyldig så lenge det er aktuelt.
liv Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Skriv en viljesærklæring. Jeg har begynt på en verd. min sønn som ikke har sett pappaen på tre år... Far har her (dessverre) foreldreansvar.. Min ser foreløpig ut som dette: Viljeserklæring om barn Det er min uttrykkelige vilje at (Navn på den som skal få ansvaret), født.xx.xx.xx, skal få foreldreansvaret for mitt barn (NAVN), født xx.xx.xx, i det tilfellet jeg dør eller kommer i en slik situasjon at jeg ikke lenger er i stand til å ta meg av barnet selv. Begrunnelsen for dette er at NAVN er min samboer og eneste farsfiguren NAVN BARN kjenner. Vi har ikke sett NAVN BARN sin biologiske far siden xx/xx/08, da var han på et to-timers besøk. Før det var det to besøk i perioden mai til november 08, begge gjennomført i farens leilighet etter at jeg kjørte NAVN BARN inn. NAVN BARN har på eget initiativ startet å kalle NAVN SAMBOER pappa og er like knyttet til han som til mor. NAVN SAMBOER og mor har vært sammen siden juni 08, NAVN BARN var på dette tidspunktet 1 år og 9 mnd. NAVN SAMBOER har alltid vist god omsorg for NAVN BARN på alle måter. Han har vært som en far for NAVN BARN, og de er svært glad i hverandre. Min sønn føler seg trygg hos han, og jeg vet at han vil få det godt der. NAVN SAMBOER er biologisk far til NAVN BARN sin bror og det er et ønske om at søsknene får bo sammen hos NAVN SAMBOER. Jeg mener det vil være svært uheldig om NAVN BIOLOGISK FAR får foreldreansvaret alene, fordi han ikke har vært tilstede i sin biologiske sønns liv og har kronisk depresjon, angst og andre psykiske vansker som gjør at han ikke er egnet til å være bostedsforelder, og slik ting er pr. dags dato heller ikke samværsforelder. .......................................................... (sted/dato) ................................................................. (underskrift) NAVN SAMBOER er gjort kjent med denne erklæringen. .......................................................... (sted/dato) ...............................................................(underskrift) Vi bevitner herved at denne erklæringen er underskrevet av NAVN MOR og NAVN SAMBOER og at de har vedkjent seg sine underskrifter i vårt nærvær. Vi underskriver denne erklæringen som vitner etter hennes ønske, og bekrefter at hun har underskrevet erklæringen av fri vilje og var ved sans og samling ved opprettelsen. .....................................................(sted/dato) ..............................................................(navn) ............................................(født) .................................................................................................................(adresse) ..............................................................(navn) ............................................(født) .................................................................................................................(adresse)
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 Skriv en viljesærklæring. Jeg har begynt på en verd. min sønn som ikke har sett pappaen på tre år... Far har her (dessverre) foreldreansvar.. Min ser foreløpig ut som dette: Viljeserklæring om barn Det er min uttrykkelige vilje at (Navn på den som skal få ansvaret), født.xx.xx.xx, skal få foreldreansvaret for mitt barn (NAVN), født xx.xx.xx, i det tilfellet jeg dør eller kommer i en slik situasjon at jeg ikke lenger er i stand til å ta meg av barnet selv. Begrunnelsen for dette er at NAVN er min samboer og eneste farsfiguren NAVN BARN kjenner. Vi har ikke sett NAVN BARN sin biologiske far siden xx/xx/08, da var han på et to-timers besøk. Før det var det to besøk i perioden mai til november 08, begge gjennomført i farens leilighet etter at jeg kjørte NAVN BARN inn. NAVN BARN har på eget initiativ startet å kalle NAVN SAMBOER pappa og er like knyttet til han som til mor. NAVN SAMBOER og mor har vært sammen siden juni 08, NAVN BARN var på dette tidspunktet 1 år og 9 mnd. NAVN SAMBOER har alltid vist god omsorg for NAVN BARN på alle måter. Han har vært som en far for NAVN BARN, og de er svært glad i hverandre. Min sønn føler seg trygg hos han, og jeg vet at han vil få det godt der. NAVN SAMBOER er biologisk far til NAVN BARN sin bror og det er et ønske om at søsknene får bo sammen hos NAVN SAMBOER. Jeg mener det vil være svært uheldig om NAVN BIOLOGISK FAR får foreldreansvaret alene, fordi han ikke har vært tilstede i sin biologiske sønns liv og har kronisk depresjon, angst og andre psykiske vansker som gjør at han ikke er egnet til å være bostedsforelder, og slik ting er pr. dags dato heller ikke samværsforelder. .......................................................... (sted/dato) ................................................................. (underskrift) NAVN SAMBOER er gjort kjent med denne erklæringen. .......................................................... (sted/dato) ...............................................................(underskrift) Vi bevitner herved at denne erklæringen er underskrevet av NAVN MOR og NAVN SAMBOER og at de har vedkjent seg sine underskrifter i vårt nærvær. Vi underskriver denne erklæringen som vitner etter hennes ønske, og bekrefter at hun har underskrevet erklæringen av fri vilje og var ved sans og samling ved opprettelsen. .....................................................(sted/dato) ..............................................................(navn) ............................................(født) .................................................................................................................(adresse) ..............................................................(navn) ............................................(født) .................................................................................................................(adresse) Så bra. Her er det ignen tvil om hva som er barnets beste og mors ønske. En sånn type mal skulle vært tilgjengelig på Nav o helsestasjon. Er nok mange som har behov for å skrive en sånn erklæring, å mange tenker kanskje ikke over det. Skal da alle perter som har underskrevet oppbevare et eks hos seg?
Mamma1 Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg gikk til advokat og fikk skrevet en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå