AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Variasjon-viktigere-enn-amming-6679102.html Her står det svart på hvitt at det å innføre sunn mat tidlig er vel så viktig som amming. De siste ti årene med råd fra staten om å fullamme er satt under lupen. Selvsagt må babyer få innført sunne matvaner og ikke bare bli ammet. Eller tar jeg feil? 4
Caramba Skrevet 26. oktober 2011 #2 Skrevet 26. oktober 2011 Det er riktig, men her snakker vi små smaksprøver. De spiser ikke fire måltid om dagen fra 4-mnders alder. Overskriften på artikkelen blir litt feil. Man skal amme, men man skal også la barnet smake. Jeg gjorde dette med mine tvillinger, men fra 4-5 mnd var det jo bare noen skjeer med grøt, samt litt smaking av most mat. Det kan ikke erstatte mormelka som føde, det er det babyene lever og vokser på. Fra seks måneder fikk mine 3 måltider om dagen, men melka var viktig hele det første året. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #3 Skrevet 26. oktober 2011 Det er riktig, men her snakker vi små smaksprøver. De spiser ikke fire måltid om dagen fra 4-mnders alder. Overskriften på artikkelen blir litt feil. Man skal amme, men man skal også la barnet smake. Jeg gjorde dette med mine tvillinger, men fra 4-5 mnd var det jo bare noen skjeer med grøt, samt litt smaking av most mat. Det kan ikke erstatte mormelka som føde, det er det babyene lever og vokser på. Fra seks måneder fikk mine 3 måltider om dagen, men melka var viktig hele det første året. Da er vi enige. Jeg leste kanskje artikkelen feil, men tror mange nybakte mødre nærmest får dårlig samvittighet hvis de gir babyen annet enn brystmelk. Mine barn fikk også smake på mat og spiste fra de var to og tre måneder. Men morsmelken var basisen.
Caramba Skrevet 26. oktober 2011 #4 Skrevet 26. oktober 2011 Da er vi enige. Jeg leste kanskje artikkelen feil, men tror mange nybakte mødre nærmest får dårlig samvittighet hvis de gir babyen annet enn brystmelk. Mine barn fikk også smake på mat og spiste fra de var to og tre måneder. Men morsmelken var basisen. De er egentlig ikke klare til å smake før fra 4 mnd, så 2-3 mnd er litt tidlig å innføre mat. Snakk med helsesøster for råd og tips. 1
Gjest gjest 1 Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har lest en del om dette i det siste, og har kommet frem til at mye av de kostholdsrådene for barn som vi blir gitt er veldig påvirket av babymat-industrien og myter. Anbefaler å lese om Baby Led Weaning. Mye interessant og tankevekkende. Du finner og en veldig god bok med samme tittel. Det handler om å la barnet selv ta kontroll over hvordan det spiser, og hva det spiser. Det første året skal næringen i hovedsak komme fra melk (MM eller MME). All mat utenom er bare for lek, utforsking, og læring. Om jeg hadde visst det jeg vet nå, så hadde jenta mi aldri fått mat så tidlig som hun gjorde (4 mnd). Og maten jeg hadde gitt hadde ikke vært grøt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 Om jeg hadde visst det jeg vet nå, så hadde jenta mi aldri fått mat så tidlig som hun gjorde (4 mnd). Og maten jeg hadde gitt hadde ikke vært grøt. Kan du utdype litt?
Tweak Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Det er jo en kjent sak at fullamming ikke ekskluderer smaksprøver! Fullamming opphører den dagen en innfører et fast måltid som IKKE er mm. Da kan vi jo også snakke om fullflasking for den saks skyld. Melk som mm og mme skal være hovednæringen det første året men det fases sakte men sikkert ut slik at annen mat blir næring og melk noe man har til måltidet. Fra ca 4 mnd alder begynner man med å la babyen smake det en selv spiser, på fingertuppen, med skje etc. Det er jo dette som er anbefalt!? 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 De er egentlig ikke klare til å smake før fra 4 mnd, så 2-3 mnd er litt tidlig å innføre mat. Snakk med helsesøster for råd og tips. Enig. 2-3 mnd. er det vel ingen særiøse som anbefaler, tarmsystemet er ikke klart for mat så tidlig. Det er jo ganske fornuftsmessig, mennesket har melk for å amme barn. Jeg opplever at mange tar til seg denne artikkelen fordi de ikke får til/gidder eller ønsker å amme. Det høres kanskje krasst ut, men jeg tror faktisk det. 4
Fru Filifjonka Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg har lest en del om dette i det siste, og har kommet frem til at mye av de kostholdsrådene for barn som vi blir gitt er veldig påvirket av babymat-industrien og myter. Da jeg tok opp med helsesøster at jeg ønsket å lage grøten selv, fremfor ferdiggrøt, ble hun i hvert fall helt satt ut. Da jeg prøvde å spørre om annen mat enn grøt trodde hun automatisk at jeg snakket om middagsglass. Jeg fikk nesten inntrykk av at hjemmelaget mat var farlig... 1
Caramba Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Enig. 2-3 mnd. er det vel ingen særiøse som anbefaler, tarmsystemet er ikke klart for mat så tidlig. Det er jo ganske fornuftsmessig, mennesket har melk for å amme barn. Jeg opplever at mange tar til seg denne artikkelen fordi de ikke får til/gidder eller ønsker å amme. Det høres kanskje krasst ut, men jeg tror faktisk det. Da misforstår man. Forskningen det vises til forteller om å innføre SMAKER, ikke fire måltid om dagen. Det er spennende forskning også, så man bør lese litt mer om temaet. 1
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2011 #11 Skrevet 27. oktober 2011 Mat vs amming - eg tykkjer det blir feil å setje dei opp mot kvarandre. Morsmjølk er jo anbefalt heile barnets fyrste leveår, og det er enorm forskjell på ein nyfødd baby og ein baby på 11 mnd. Viss du startar med fast føde ved 6 mnd, som anbefalt, har du framleis god tid på å venne ungen til mat før du sluttar å amme. Ein skal vera forsiktig med å høyre på råd som kan vera påverka av folk som tjener pengar på at folk skal kjøpe mat til ungane sine. Mine ungar ville ikkje ha noko anna enn pupp før dei var 8 og 9 mnd. Heldigvis greide eg å stole på at mjølka mi var bra nok for ungane, og når dei fyrst ville ha fast føde, blei dei ganske altetande, og har gode matvanar den dag i dag.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #12 Skrevet 27. oktober 2011 Da misforstår man. Forskningen det vises til forteller om å innføre SMAKER, ikke fire måltid om dagen. Det er spennende forskning også, så man bør lese litt mer om temaet. Tja, kanskje litt misforstått, men jeg kjenner flere som teller ned til barnet er 3-4 mnd, da de kan slutte med amming/pumping, fordi de ikke orker mer. Hvis man sliter med ammingen da, ville jeg heller spedd på eller byttet det mot mme, jeg tror det er for tidlig å gi barnet mat som erstatning for melk så tidlig. Å begynne med minimale smaksprøver fra 4 mnd. alder og oppover, meget gradvis, det er jeg enig i, er en helt grei sak. Og til deg som fikk skepsis fra helsesøster, mye av årsaken ligger nok i at i ferdiggrøtene er det tilsatt næringsstoffer (spesielt jern), som man kanskje ikke har med i hjemmelaget grøt. Klart hjemmelaget kan være superbra, men da bør man også vite en del om hva som bør være med i babyens kosthold. 1
O'hara Skrevet 27. oktober 2011 #13 Skrevet 27. oktober 2011 Det er også en hel del jern i mat man kan lage selv, hirsegrøt inneholder, såvidt jeg vet, om ikke mer så hvertfall like mye jern som i ferdiggrøt. Og om man gir babyene aprikoser eller brokkoli så får de i seg mye jern. Artikkel fra Nrk: http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7751057 1
Fru Filifjonka Skrevet 27. oktober 2011 #14 Skrevet 27. oktober 2011 Og til deg som fikk skepsis fra helsesøster, mye av årsaken ligger nok i at i ferdiggrøtene er det tilsatt næringsstoffer (spesielt jern), som man kanskje ikke har med i hjemmelaget grøt. Klart hjemmelaget kan være superbra, men da bør man også vite en del om hva som bør være med i babyens kosthold. Det var nettopp litt veiledning til kosthold jeg ønsket, men hun referete bare til det som står utenpå ferdigpakkene. Jeg hadde egentlig forventet litt mer kompetanse på området.
O'hara Skrevet 28. oktober 2011 #15 Skrevet 28. oktober 2011 Det var nettopp litt veiledning til kosthold jeg ønsket, men hun referete bare til det som står utenpå ferdigpakkene. Jeg hadde egentlig forventet litt mer kompetanse på området. Helsesøstre er ingen guruer, og, der som ellers i arbeidslivet, finnes det noen som virkelig elsker jobben sin, oppdaterer seg, leser mye og innehar mye kunnskap, mens noen av de, vel de bare jobber. Jeg har selv en helsesøster som jeg må "opplyse", så jeg innhenter informasjon andre plasser. Men ja, enig med deg, de burde vite mer noen ganger.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #16 Skrevet 28. oktober 2011 Da er vi enige. Jeg leste kanskje artikkelen feil, men tror mange nybakte mødre nærmest får dårlig samvittighet hvis de gir babyen annet enn brystmelk. Mine barn fikk også smake på mat og spiste fra de var to og tre måneder. Men morsmelken var basisen. Man gir da virkelig ikke mat til en baby på TO måneder? Nå er det ikke relevant hva slags mat det er snakk om, men fram til babyen er minst 4 måneder så skal den kun ha melk. 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #17 Skrevet 28. oktober 2011 Enig. 2-3 mnd. er det vel ingen særiøse som anbefaler, tarmsystemet er ikke klart for mat så tidlig. Det er jo ganske fornuftsmessig, mennesket har melk for å amme barn. Jeg opplever at mange tar til seg denne artikkelen fordi de ikke får til/gidder eller ønsker å amme. Det høres kanskje krasst ut, men jeg tror faktisk det. Enig. Som om dette (og lignende artikler) er en form for dokumentasjon på at det er greit å la være. Jeg blir stadig sjokkert over alle de kreative unnskyldningene jeg hører for å slippe å amme. En ting er å ikke få det til, eller ikke ha nok melk, men dersom alle var villige til å prøve hardt nok, så er det SVÆRT få som faktisk ikke kan amme. Det er meningen at kvinner skal amme, og for de aller fleste så er det ingenting fysisk i veien for at det skal være mulig. Jeg synes terskelen for å si at man "ikke har nok melk" er uforskammet lav. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #18 Skrevet 28. oktober 2011 Enig. Som om dette (og lignende artikler) er en form for dokumentasjon på at det er greit å la være. Jeg blir stadig sjokkert over alle de kreative unnskyldningene jeg hører for å slippe å amme. En ting er å ikke få det til, eller ikke ha nok melk, men dersom alle var villige til å prøve hardt nok, så er det SVÆRT få som faktisk ikke kan amme. Det er meningen at kvinner skal amme, og for de aller fleste så er det ingenting fysisk i veien for at det skal være mulig. Jeg synes terskelen for å si at man "ikke har nok melk" er uforskammet lav. Det med å "ikke ha nok melk" kommer av at alt for mange ikke tør å stole på at kroppen setter i ang produksjonen selv, og at mange tror økedøgn=lite melk.. Og når de da supplerer med MME så sier det seg selv at produksjonen ikke øker nok. Hadde man orket (giddet?) å ta de dagene med pupp mange timer av døgnet, og litt sutring, så ville produksjonen fått komme i gang, og mye hadde vært løst. Ikke nødvendigvis bare latskap, men også frykt og lite kunnskap. 1
Gjest .. Skrevet 28. oktober 2011 #19 Skrevet 28. oktober 2011 Det med å "ikke ha nok melk" kommer av at alt for mange ikke tør å stole på at kroppen setter i ang produksjonen selv, og at mange tror økedøgn=lite melk.. Og når de da supplerer med MME så sier det seg selv at produksjonen ikke øker nok. Hadde man orket (giddet?) å ta de dagene med pupp mange timer av døgnet, og litt sutring, så ville produksjonen fått komme i gang, og mye hadde vært løst. Ikke nødvendigvis bare latskap, men også frykt og lite kunnskap. Jeg har hatt konstante økedøgn siden babyen min ble født for fem måneder siden. Det føles ihvertfall slik... Amming hver andre time(antar det er litt uvanlig?), men gutten sover heldigvis godt om natta. På denne måten har jeg totalt sett nok melk til babyen min, han går fint opp og følger kurven sin, men det koster! Forrige gang strevde jeg med ammingen i tre lange måneder. Var veldig vondt og ikke få det til, samtidig som det florerte av ulike innlegg som det du skrev. Noen har rett og slett ikke nok melk, sånn er det bare. I Norge er det et forferdelig ammehysteri.
O'hara Skrevet 28. oktober 2011 #20 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg ammet til tider hver time... I lange perioder, ofte og mye. I flere måneder gjorde jeg så godt som ingenting annet enn å amme, føltes det som. Og jeg var overrasket over hvor mye tid som gikk med på ammingen, så på en måte kan jeg forstå at enkelte velger å la være.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå