Gå til innhold

Lungebetennelse, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i dag fått påvist lungebetennelse. Det er mange år siden sist jeg hadde det og da ble jeg innlagt på sykehus. Er det meningen jeg skal holde meg hjemme og være i ro (mao. skaffe sykemelding), eller kan jeg jobbe og gå ut? Jeg fikk lite info av legen på legevakten og tenkte ikke på å spørre selv.

Gjest Silvermist
Skrevet

Ja, du må få deg en sykemelding, og holde deg hjemme en ukes tid. Rart du ikke fikk sykemelding på legevakten. I tillegg bør du få slimoppløsende medisin, og antibiotika/penicillin dersom det er en bakteriell lungebetennelse.

Skrevet

Ja, du må få deg en sykemelding, og holde deg hjemme en ukes tid. Rart du ikke fikk sykemelding på legevakten. I tillegg bør du få slimoppløsende medisin, og antibiotika/penicillin dersom det er en bakteriell lungebetennelse.

Jeg skal på et møte i morgen, da burde jeg kanskje avlyse det? :sjenert:

Skrevet

Jeg skal på et møte i morgen, da burde jeg kanskje avlyse det? :sjenert:

Hvordan føler du deg, da? Jeg hadde først en lungebetennelse der jeg var sengeliggende i 14 dager, helt utslått og måtte få morfinaktige preparater for å få sove fordi jeg hostet så kraftig. Deretter fikk jeg det igjen to måneder senere, men da gikk jeg på skolen hver dag samt deltidsjobben, fordi jeg ikke var plaget. Det var like fullt en lungebetennelse. At du i det hele tatt må spørre og ikke har fått sykemelding tyder vel på at du ikke er så sterkt plaget?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått til legen og fått en sykemelding. Eller, det er selvsagt legen som skal vurdere dette, men jeg mener man ikke har noe å gjøre på jobben hvis man har lungebetennelse. Jeg var så dum at jeg ikke ba om sykemelding med en gang jeg fikk påvist lungebetennelse for noen uker siden, da var jeg hos legevakten. Fikk bare en antibiotikakur. Til slutt måtte jeg kaste inn håndkleet og be om sykemelding av legevakta, det var helt grusomt å gå på jobb, feber og alt hadde jeg også.

Det endte med seks legebesøk (hvor tre av dem hos legevakta), to antibiotikakurer og seks uker med sykemelding. Jeg har ikke vært så dårlig siden jeg var veldig liten liten. Jeg tror mye kunne vært forhindret om jeg fikk hvile og ro fra jobben helt fra starten (jeg hadde da i tillegg hanglet i to uker før jeg gikk til legevakta).

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hvordan føler du deg, da? Jeg hadde først en lungebetennelse der jeg var sengeliggende i 14 dager, helt utslått og måtte få morfinaktige preparater for å få sove fordi jeg hostet så kraftig. Deretter fikk jeg det igjen to måneder senere, men da gikk jeg på skolen hver dag samt deltidsjobben, fordi jeg ikke var plaget. Det var like fullt en lungebetennelse. At du i det hele tatt må spørre og ikke har fått sykemelding tyder vel på at du ikke er så sterkt plaget?

Har hatt feber, er trøtt og hoster til jeg mister pusten iblant (spesielt på morgenen). Ellers føler jeg meg relativt bra til tross for at jeg har hatt lungebetennelse en lengre periode før jeg kom meg til lege.

Skrevet (endret)

Tull, dessverre har jeg opplevd mye varierende behandling, spesielt på legevakta. Jeg har nettopp blitt frisk fra lungebetennelse, og da jeg var hos legevakta så fikk jeg antibiotikakur, men ingen sykemelding. Da hadde jeg både høy feber og var så dårlig at jeg rett og slett ikke tenkte på å be om sykemelding. Jeg måtte da tilbake til legevakta etter en uke og fikk da sykemelding for 10 dager. Det måtte to antibiotikakurer til for å knekke lungebetennelsen og jeg var til sammen sykemeldt i nesten seks uker. Skal love deg at jeg ikke spør om sykemelding før jeg absolutt må, jeg har faktisk ikke følt meg så dårlig på mange, mange år.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...