Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan en som hacker seg inn på mitt nettverk se ? Bare internettbruken min eller går det an å lese excel og word dokumenter,dagbok,bilder etc. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva kan en som hacker seg inn på mitt nettverk se ? Bare internettbruken min eller går det an å lese excel og word dokumenter,dagbok,bilder etc. ?

Kommer helt an på hvor dyktige de er.

Du slipper stort sett å bekymre deg over slikt om du passer på å oppdatere programvaren på maskina (windows update/antivirus, nettleser mm), og bruker sterk nok kryptering på nettverket ditt (ikke noe mindre enn WPA2).

Se norsis.no for mer info.

Skrevet

Du skulle sett Brennpunkt på NRK i går kveld. ;)

Se episoden her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/797720/

De kan i praksis se alt du gjør. Hvilke nettsider du besøker, hva du skriver i en chat, hvilke brukernavn og passord du logger på med, kredittkortinfo du legger igjen på nettbutikken, osv.

Gjest Consensio
Skrevet

Ikke så vanskelig å få full tilgang til en annens pc. Ganske mange 15-åringer som sitter på gutterommet og gjør akkurat dette (ganske mange 40-åringer som sitter i stua si også for den saks skyld)

Alt for mange tror at dette ikke skjer dem, at det finnes jo ikke så mange hackere/crackere, at ingen bryr seg ubetydelige, lille meg. Feil.

Ganske mange hacker seg inn på en hvilken som helst sin pc, men målet for mange er jo selvfølgelig litt større servere.

Og ikke bare pc' er i hjemmene blir hacket, men også bloggsider, hjemmesider, msn etc blir berørt.

Man kan gjøre det litt vanskeligere for dem ved å beskytte seg godt, bruke nettvett (personlige meldinger på KG kan lett leses dersom man hacker seg inn på serverene f.eks), men man kan ikke gjøre det helt umulig for dem.

Skrevet (endret)

Du skulle sett Brennpunkt på NRK i går kveld. ;)

Se episoden her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/797720/

De kan i praksis se alt du gjør. Hvilke nettsider du besøker, hva du skriver i en chat, hvilke brukernavn og passord du logger på med, kredittkortinfo du legger igjen på nettbutikken, osv.

Interessant program!

Men det bekreftet egentlig det jeg skrev i forrige post: Oppdater programvaren på maskina (windows update/antivirus, nettleser mm), og bruk sterk nok kryptering på nettverket ditt (ikke noe mindre enn WPA2).

I programmet gjorde de ett stort poeng i at man ikke skal bruke WEP som kryptering, da denne er gammel, og lett å knekke. Dette er helt riktig, jeg har selv gjort det endel ganger! (Jeg satt og humret for meg selv, når jeg så bakgrunnsbildet til Backtrack dukke opp på skjermen til han hackeren. Veldig gjenkjennelig, ja! :fnise: )

Men jeg vil anbefale å bruke en kryptering som er sterkere enn WPA også. Bruk WPA2, om utstyret har støtte for det (en pc som ikke klarer noe nyere enn WPA, begynner uansett å dra på åra, det samme gjelder rutere som ikke støtter noe nyere).

Men, selv på ett pip åpent nettverk, får man endel beskyttelse av å bruke nettsider som bruker sikker kommunikasjon (https). Alt det snakket om å snappe opp kredittkortnr og pinkoder fra nettet, stammer nok fra netthandel via sider som ikke bruker sikker kommunikasjon. Lurt å unngå disse!

Drive-by downloads er kanskje det skumleste oppi dette her, men de unngår man lett om man bare følger litt med og bruker fornuften. I en oppdatert nettleser får man alltid spørsmål om du vil tillate en nettside å installere ett eller annet program. (Se eksempel) Disse svarer du selvsagt nei på, om du er usikker. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_a055.gif' alt=':kjefte:'> Vil du ha ett ekstra lag med sikkerhet i nettleseren, kan du bruke tillegget Noscript. Da vil du ikke engang få spørsmål om å tillate slik programvare.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

okey, skjønner sikkerhetsforetak, MEN hvis jeg skulle bli hacket kan da ALT innholdet på min pc sees ( som word,excel-filer , bilder )

Gjest Consensio
Skrevet

okey, skjønner sikkerhetsforetak, MEN hvis jeg skulle bli hacket kan da ALT innholdet på min pc sees ( som word,excel-filer , bilder )

Ja

Skrevet

I prinsippet, ja. Ta en titt på videoene på norsis.no, der prøver de seg på nettopp dette (de legger inn ny tekst i ett worddokument til noen som jobber i dagbladet, tro jeg det var). Men de er nødt til å enten lure deg til å laste ned og kjøre ett spesielt program, eller utnytte ett sikkerhetshull i programvare (det er nettopp derfor du skal oppdatere programvaren på pcen, for å tette slike hull).

Når en hacker først har fått full kontroll over en pc (da bruker man noe som heter trojanere), kan de gjøre det samme som du kan gjøre, dvs stort sett hva de vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...