Gå til innhold

Trening og kaloriunderskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å trene skikkelig igjen og trener hver dag. Jeg kuttet også ut all småspising og usunne ting, inkludert den elskede sjokoladen :P Men jeg sliter litt...eg er så ufattelig sulten HELE tiden fordi jeg er i så kraftig kaloriunderskudd og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å likevel kunne gå ned i vekt og samtidig sleppe å være sulten...tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Villrips
Skrevet

Du kan redusere kaloriunderskuddet. Hvor stort underskudd ligger du på nå? Det anbefales vel ikke mer enn ca 500kcal i underskudd per dag.

Husk også at om du trener mye trenger du en del mer næring.

Skrevet

Du kan redusere kaloriunderskuddet. Hvor stort underskudd ligger du på nå? Det anbefales vel ikke mer enn ca 500kcal i underskudd per dag.

Husk også at om du trener mye trenger du en del mer næring.

Jeg har gått fra ca 2300 kalorier per dag til 1300 i matinntak, og så trener jeg 1,5 - 2 timer per dag (styrke + kondisjon) så da er jeg laaaangt over 500 kalorier i underskudd... Jeg vil liksom ha resultater raskt og å spise sunt og trene virket som en god måte å gjøre det på

Skrevet

kommer jo helt an på hva mat du spiser. bytt ut matvarer der du kan spare kalorier!

trener du 1,5-2 timer hver dag uten å veie opp for det med mer kalorier er det ikke rart du sulter.

Gi kroppen tilbake de kaloriene den forbrant under økta, formålet med trening er å ØKE forbrenningen, det du holder på med er å senke den da den går i sparebluss.

Gjest Villrips
Skrevet

Jeg har gått fra ca 2300 kalorier per dag til 1300 i matinntak, og så trener jeg 1,5 - 2 timer per dag (styrke + kondisjon) så da er jeg laaaangt over 500 kalorier i underskudd... Jeg vil liksom ha resultater raskt og å spise sunt og trene virket som en god måte å gjøre det på

Alle vil ha resultater raskt, men den sikreste veien er å gjøre det langsomt. Øk inntaket til minst 1700kcal, helst mer siden du trener så mye. Å spise sunt og trene ER en god måte å gjøre det på, men det du driver med er ikke sunt.

• Liker 1
Skrevet

kommer jo helt an på hva mat du spiser. bytt ut matvarer der du kan spare kalorier!

trener du 1,5-2 timer hver dag uten å veie opp for det med mer kalorier er det ikke rart du sulter.

Gi kroppen tilbake de kaloriene den forbrant under økta, formålet med trening er å ØKE forbrenningen, det du holder på med er å senke den da den går i sparebluss.

Himmel! 1300 kalorier og treninger på opp til 2 timer om dagen? Dette kommer ikke til å ende bra. Du kommer til å kjøre deg selv rett i grøfta med dette opplegget her.

Ikke kommer du til å bli muskuløs og stram heller. Kroppen din kommer til å brenne bort all muskelmasse og tviholde på fettet.

Det finnes ingen snarveier til en frisk, sprek og sunn kropp. Det handler om å endre livstil og gi kroppen god behandling over lengre periode. Du driver med rovdrift av din egen helse og det eneste du kommer til å få ut av dette er en kjempesmell.

Skrevet

Dette er aaaalt for lite mat. Selvsagt er du så sulten at du ikke vet hva du skal gjøre, for kroppen får jo mindre energi enn den trenger om du bare skulle ligget i senga hele dagen. På denne måten mister du mye muskelmasse. Dermed blir hvileforbrenningen din lavere, og du vil ha lettere for å legge på deg fett når du begynner å spise normalt.

Raskt ned = raskt opp igjen, hørt det før? Det gjelder deg også.

Skrevet

Jeg har begynt å trene skikkelig igjen og trener hver dag. Jeg kuttet også ut all småspising og usunne ting, inkludert den elskede sjokoladen :P Men jeg sliter litt...eg er så ufattelig sulten HELE tiden fordi jeg er i så kraftig kaloriunderskudd og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å likevel kunne gå ned i vekt og samtidig sleppe å være sulten...tips?

Om du lever og praktiserer etter denne oppfatningen her så ville jeg brukt mer tid først og fremst på å søke etter riktig kunnskap om grunnleggende ernæringsfysiologi. Du vil ikke ha forutsetninger til å skjønne det jeg kommer til å utdype videre nå, men det kan sette deg på riktig spor angående hva som er viktig å forstå.

Du skriver ingenting om *hvor* du er nå verken i form av høyde, vekt, alder ..hvilke definitive målsetninger du vil nå.

Du tenker antall kalorier men utdyper ingen tanker om hvilke ernæringsemner disse kaloriene kommer fra.

Ei heller hvilken glykemisk index måltidene dine kan se ut til å ligge på.

SIstnevnte gir en indikasjon på hvor raskt / sent kaloriene fra de forskjellige ernæringsemnene fra siste måltid blir omsatt.

Et rikt høy-glykemisk måltid med en 70-10-20 fordeling, fordel karbohydrater vil utløse en høy utsondering av fettlagringshormonet insulin. Som respons til fettlagringshormonet insulin vil fettcellene åpne seg og ta til seg fettet som er tilgjennelig fra siste måltid.

Konsekvensene av kosthold som utelukkende baserer seg på denne type høy-glykemisk ernæring skulle med dette ikke være noe vansklig å se for seg. På samme måte som man svarer dårligere på andre "medisiner" som paracett mg for mg så fungerer det på samme måte ovenfor insulin. Man blir mindre og mindre sensitiv ovenfor den eksakte mengden insulin som blir produsert i respons til et gitt antall karbohydrater. Blodsukkeret stiger ettersom man ikke lengre svarer like bra på eget insulin og man får diagnosen type 2 diabetes.

Hadde jeg hatt tid så kunne jeg skrevet et langt inngående innlegg om hvorfor lav-karbo blir feil for de aller fleste men det får vente.

Rett tilnærming til trening og ideal figuren oppnås hovedsakelig i en prosses hvor en tar sikte på å endre kroppsammensetningen på en mer fordelaktig måte. Jenter mer enn noen andre vil oppnå fordeler med å bedrive styrketrening m/frivekter over lengre tid. Hvor hele

kroppen kjøres hardt og tungt 3ganger i uken. 3-4uker tung så 1-2 uker med lettere belastning f.eks.

Kostholdet må stå i stil deretter hvor man baserer seg på å spise minst 3 bra sammensatte måltider HVER DAG til noenlunde faste tidspunkter. Måltider med lav glykemisk index bestående av f.eks en grov pastatype blandet med grønne linser og den slags. Om man spiser en sjokolade eller noe inni mellom noen dager i uken så har det ingenting å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...