Gå til innhold

Restitusjon etter trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en trener styrke så bryter en jo ned musklene. Det er ikke før etterpå at kroppen bygger opp de igjen.

F.eks jeg hadde hard styrketrening på en mandag. Tirsdagen slapper jeg av og er litt støl i musklene. På onsdagen er jeg kjempestøl. Kan jeg da trene? Eller vil det si at musklene fortsatt bygger seg opp siden jeg enda har vondt i de? Bør jeg vente til fjerde dag da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du kan trygt trene. Sannsynligvis vil du oppleve at noe av stølheten forsvinner under treningen. ;)

• Liker 1
Skrevet

Når en trener styrke så bryter en jo ned musklene. Det er ikke før etterpå at kroppen bygger opp de igjen.

F.eks jeg hadde hard styrketrening på en mandag. Tirsdagen slapper jeg av og er litt støl i musklene. På onsdagen er jeg kjempestøl. Kan jeg da trene? Eller vil det si at musklene fortsatt bygger seg opp siden jeg enda har vondt i de? Bør jeg vente til fjerde dag da?

Jeg vil anbefale deg å ikke trene. Hvis du er støl, så er det fordi musklene ennå ikke har bygd seg opp etter forrige økt. Du vil sannsynligvis ikke pådra deg noen skader, men restitusjonen går langsommere enn hvis du venter en dag til og heller trener når stølheten er borte.

Hvis du nettopp har begynt å trene styrke så er det ikke til å unngå at man blir veldig støl de første 1-3 gangene. Deretter kan man gå over til å ha en eller to hviledager mellom hver økt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...