Gå til innhold

Sunne, barnevennlige middagsoppskrifter ønskes..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode oppskrifter, som småttisene også liker: please share!

:goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle gjerne hatt noen tips her selv jeg, for vi har også en unge som drver og spytter ut maten. Men deler gjerne en veldig enkel en som faller veldig i smak hos småen vår:

Kylling lapskaus til 3 personer

-3 kyllingfileter

-Lapskausblanding (ferdig eller egen)

-Kremet kyllingsaus

Skjær kyllingen i terninger og stek den. Kok grønnsakene og sausen, bland så alt sammen. Voila!

Veldig godt, sunt, raskt og billig! Og vår guttunge på 19 mnd eeelsker det iallefall :)

Skrevet

Middels sunne, men veldig godt likt: fiskeboller i karrisaus )hjemmelaget av margarin, lettmelk, mel, litt fiskebuljong og karri ), med poteter, tyttebær og gulrøtter i staver.

Korvstroganoff med kalkunfalukorv og ris (hakket løk og falukorv i biter stekes raskt, ha over en boks hakkete tomater og litt matfløte, salt og pepper ).

Ertesuppe med pannekaker til dessert var veldig populært (det hadde jeg aldri trodd )

Gjest navnelapp
Skrevet

Du må berre prøve om igjen og om igjen. Femten gongar seier forskarane at barn må smake på ein type mat før dei likar den. Ikkje gi opp!

• Liker 2
Skrevet

Min sønn på 2 liker mat med mye smak. Han spiser det meste, men ikke alt han får på tallerkenen, f.eks. mye grønnsaker blir avvist. Jeg tror det er viktig å ikke presse dem til å spise mat. Han må aldri spise opp, og jeg presser ham ikke til å smake, kun tar en dråpe på leppene hans om jeg er sikker på at han vil like det. Han spiser også alt av fisk, men det er barnehagens fortjeneste, de serverer fisk til lunsj flere ganger i uken :)

Gjest Consensio
Skrevet

En god metode å få i litt grønt er å lage stappe/pure av det.

Bruk poteter, blomkål, brokkoli, gulrot m.m

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Min sønn på 2 liker mat med mye smak. Han spiser det meste, men ikke alt han får på tallerkenen, f.eks. mye grønnsaker blir avvist. Jeg tror det er viktig å ikke presse dem til å spise mat. Han må aldri spise opp, og jeg presser ham ikke til å smake, kun tar en dråpe på leppene hans om jeg er sikker på at han vil like det. Han spiser også alt av fisk, men det er barnehagens fortjeneste, de serverer fisk til lunsj flere ganger i uken :)

Har ei jente som stort sett har likt det meste hele veien.

Hvitløk og chilli har blitt brukt flittig i matlagingen.

Generelt mye smak.

Tandori har alltid vært en favoritt.

Akkurat nå "liker hun ikke" veldig mye...

Her må frøkna på to smake. Og vips, så var det hun ikke likte (men elsket forrige uke), godt igjen ;)

Dytter aldri mat i munnen hennes altså, men hun tar selv.

• Liker 1
Skrevet

Spinat- og sopprisotto (2 pers):

5 klumper frossen hakket spinat

6-8 sopp

1 løk

1/3 rød paprika

1,5 dl risottoris

Ca 1 l varm kyllingbuljong/kraft

1 dl eplejuice

Parmesan

Salt og pepper

Olje

1 stek sopp og paprika til det er mørt

2 ha i spinatklumpene og varm det på svak varme til de er ”oppløst”

3 hold grønnsakene litt varme

4 Stek løk i olje i en annen kjele og ha i risen og rør rundt

5 ha i eplejuice og la det putre til væsken nesten er borte

6 spe med buljong litt og litt til risen har absorbert væsken og risen er mør (tar ca 15-20min) – rør jevnlig

7 bland alt og smak til med revet parmesan, salt og pepper. Parmesan er viktig for den gode smaken, men det trengs ikke nødvendigvis så mye.

Her kan grønnsakene byttes ut til det du vet barnet liker og mengden parmesan sier vel noe om hvor sunt det blir. :)

Jeg er heldig for min sønn elsker sopp og grønnsaker. vi sliter mer med å få i han kjøtt som ikke er pølse. :)

Skrevet

Jenta her liker veldig godt kylling tikka masala. Ellers er hun glad i gryteretter. Men grønnsaker sliter jeg med å få noen til å spise.. Prøvd å lage mos også, men til ingen nytte..

Skrevet

Fiskegrateng går ned på HØYKANT her i huset!

Det samme med pasta bolognese, tandoorigryta til toro (ikke så sunt men ikke det værste man kan gi heller da)

Taco/tacogryte, hjemmelaget pizza, lasagne etc er også slagere.

Hun liker ikke så godt rent kjøtt, da spiser hun heller potet og gulrot :P

Skrevet

Jenta her liker veldig godt kylling tikka masala. Ellers er hun glad i gryteretter. Men grønnsaker sliter jeg med å få noen til å spise.. Prøvd å lage mos også, men til ingen nytte..

Du kan lage pure av grønnsaker og ha i gryterettene.

Skrevet

2-åringen min er veldig glad i laks og ørret (ikkje så glad i kvit fisk).

Noko "alle" ungar likar, er jo tomatsuppe og pannekaker. Viss du lagar det sjølv, blir det ikkje så usunt. Eg brukar hermetiske tomater, lauk, kvitlauk, litt hønsebuljong og ein svett fløte i suppa. Pannekakene lagar eg av mjølk, masse egg og havregryn. Då blir det faktisk ganske sunt, og ungane elskar det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...