AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 En familie i nabolaget har en katt, som jeg mener de aldri burde skaffet seg. Når de reiser på ferie lar de katten være ute, uten mat og vann. Naboene (inkludert oss) gir den mat. Katten er ung, og ekstremt menneskekjær og kosete. Ingen andre katter ser på han som en trussel, så han tar seg til rette der han føler for. Han var ekstremt tynn sist sommer (og bare en liten kattunge), da de forlot han lenge! Vi klarte ikke annet enn å gi han mat. Vi vil jo helst ikke dette, da vi har katt selv, og vil ikke venne den andre katten til å være hos oss. Mamma pratet med moren i familien da de kom hjem fra ferie, og sa at dette kunne hun ikke gjøre mot katten. Virket ikke som hun brydde seg, men hun var glad for at noen hadde gitt den mat. For det var det hun håpet på Og en annen nabo fortalte oss at familien ikke steller katten. Det er en langhåret katt, og pelsen floker seg lett. Naboen hadde sett at katten hadde så store floker at den ikke fikk bæsjet. Rumpehullet var altså helt blokkert. Naboen gikk å pratet med eieren, men jeg vet ikke hva som kom ut av denne samtalen. Jeg får så vondt av denne katten Det er jo en helt herlig katt, utrolig søt og en fantastisk personlighet! Jeg skulle gjerne ha overtatt han. Hadde det vært dyrepoliti i Norge, så hadde jeg anmeldt dem!
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Huff, for elt vondt av slike saker Ihvertfall tuggene, det er jo veldig smertefullt for katten. Noen burde gjøre noe med det. Ta inn katten og klipp den kort, er jo mest sannsynligvis den eneste utveien om det har blitt virkelig ille. KAnskje eieren skjønner alvoret da, haha. Neida, men tror jeg hadde gjort det
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Har lyst til å skrive at du burde ta den fra dem, men man kan vel ikke gjøre sånt. Kanskje er det ikke sant at naboene ikke steller katten, og kanskje får de en person til å sjekke om katten har det bra/mater den uten at dere får det med dere. Hvis du er 100% sikker på at det ikke er tilfelle, må det da gå an å kontakte noen? Vet om flere som har kontaktet Mattilsynet for å få ordna opp i slike ting, men dyrevern har vel blitt nedprioritert hos Mattilsynet. Dessverre. I verste fall, ser du at katten tydelig lider (f.eks. sykdom som ikke blir ordnet opp i), hadde jeg tatt en prat med naboen for å høre om h*n kunne være interessert i at du overtok katta.
Gjest badeand1 Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Hater sånne folk. Men bra at du mater den og bryr deg! 1
Roo Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg tror det er mange som tenker at katter klarer seg selv. Og det er jo i grunn sant! De fanger mat og reker rundt. Men det er jo forskjell på å forlate en kattunge for en 2 ukers sydentur, mens den er alene og ute i -20c, kontra å dra på en helgetur om sommeren når katten er voksen og selvstendig. Det høres ikke ut som dine naboer er skikket til å ha dyr i det hele tatt. Personlig synes jeg ikke man bør skaffe seg dyr om man ikke kan tilby den husly, mat, kos og varme.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 lever katten til omplassering eller til vetrinær.Noen folk burde ikke ha dyr og er helt enig med deg der. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg tror det er mange som tenker at katter klarer seg selv. Og det er jo i grunn sant! De fanger mat og reker rundt. Nj......nei. Det er en ganske vanlig forestilling, men den er ikke sann uten en mengde forbehold er jeg redd. Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus har skrevet litt om dette i nest siste avsnitt under "Dyrevernproblemer" på dette faktaarket. Litt mer utdypende, spesielt vedrørende en katts daglige energi- og proteinbehov, har blitt behørig dekket av Tønsbergs Blad.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Et menneskebarn på tre år klarer seg sikkert i utgangspunktet alene i et døgns tid, men de fleste synes nok det er hårreisende å tenke på å forlate han/henne alene. Likevel er katter i alle aldre visstnok veldig greit å forlate alene over lengre tid... Enkelte folk kan ikke en dritt om dyrene de skaffer seg. 3
Djungelvrål Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg hadde bare overtatt katten jeg...
Gjest Lille-pus Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 (endret) TS; du sier du gjerne skulle overtatt katten. Hvorfor ikke spørre den familien som "eier" katten ? Si som sant er at dere/du har matet den om sommeren, og at du har blitt veldig glad i den, har sett at det er mye jobb med den og at de kanskje ikke har all den tiden.... og du gjerne kunne tenke deg å overta den.... - dersom de ikke har noe imot det. Dersom de sier 'ja', så lager dere en "proforma" avtale (på papir !). Bare noen få linjer hvor nåværende "eier" overfører eierskapet for katten med ansvar til deg. Dersom de har en vaksinasjonsmappe og en ID hos Dyreidentitet så skal/bør du få med dette (slik at du får byttet eieridentitet hos Dyreidentitet). Det er veldig mye enklere dersom man har den lille lappen som eiers navn, dyrearten dyret tilhører, dyrets navn og dyrets id-nr står på Endret 26. oktober 2011 av Lille-pus
Redbull Skrevet 26. oktober 2011 #11 Skrevet 26. oktober 2011 Hvor lenge er de borte da? Skal vi bort i to-tre dager er katten vår også ute uten tilsyn.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 Jada,en rekke mennesker skulle ikke hatt barn heller....dagens digresjon. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Hvor lenge er de borte da? Skal vi bort i to-tre dager er katten vår også ute uten tilsyn. I følge mattilsynet skal katter ha tilsyn to ganger om dagen... Ikke kom her og sutre den dagen katta di har blitt borte... 1
Gjest Survival Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 Det er MANGE som dessverre ikke skulle hatt dyr. :/ 1
Redbull Skrevet 27. oktober 2011 #15 Skrevet 27. oktober 2011 I følge mattilsynet skal katter ha tilsyn to ganger om dagen... Ikke kom her og sutre den dagen katta di har blitt borte... Dummeste jeg har hørt! Kommer her å sutrer når jeg vil jeg, ellers takk!
onyx Skrevet 27. oktober 2011 #16 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg lurer nå på hvordan de kan være sikre på at katten er uten mat, vann og tilsyn? Sjekker de rundt huset? Nistirrer de på naboens dør slik at de får med seg alle som kommer og går? Eller er det bare en slutning de trekker fordi de gir katten mat og kos og katten tar imot? Mine katter er ute når vi er bort 2-3 dager og har da mat/vann og tilsyn som gir påfyll, men om naboene har oversikt over dette tvilger jeg på!
Gjest Lottiplott Skrevet 27. oktober 2011 #17 Skrevet 27. oktober 2011 Katter kan da ikke forlates, uansett for hvor lenge! For å få i seg nok mat til å dekke en voksen katts næringsbehov, så må de spise noen-og-tredve mus - hver dag. Det er det ingen katter som får til. De må også ha tilgang på friskt vann - skal byttes hver dag. TS, jeg synes også du skal be dem om å få overta katten siden de tydeligvis ikke bør ha ansvar for en katt.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #18 Skrevet 27. oktober 2011 TS her. Kattungen var sykt tynn, så vi skjønte at noe var galt. Mamma snakket som sagt med eieren når de var kommet hjem, og eieren sa jo rett ut at de hadde vært på ferie og håpet at noen skulle gi katten mat Vi har overhode ikke oversikt over alle kattene i nabolaget, men man legger jo merke til de spesielle tilfellene. Vi har selv katt, og katteluke, og kan reise på ferier fra han. Men han kommer seg inn selv, og vi får noen til å fylle på mat og vann hver dag, og gi han kos hvis han er inne. Den lille kattungen måtte være ute mens eierne var på ferie. Det kan godt hende de la ut litt mat, men uansett holdt ikke det i 2-3 uker. Og det sier seg selv at en langhåret katt må stelles, så den får bæsjet! Uff. Jeg bor ikke hjemme lenger, men mamma forteller meg alltid dersom hun har sett/hørt noe om katten. Eieren får i hvertfall pepper fra flere naboer, så håper hun tar til fornuft snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå