AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg er egentlig mest fan av å ta vanlige knebøy med stang og vekter på (45 kg pleier jeg vel ta). Men, stativet er alltid opptatt osv, så i det siste har jeg prøvd å trene bein/rumpe på alternative måter. Har funnet på en øvelse selv ( ), som gjør beina stive både der og da, og i dagene etterpå. Spesielt forside lår, og rumpe. Jeg pleier å ta en kettlebell på 8 kg og liksom gjøre knebøy. Tar ganske dype, litt over 90 grader. Tar kettlebellen ned mellom beina og "slenger" den opp over hodet på vei opp. Kjenner det godt i beina og tenker om dette tilsvarer vanlig knebøy. Etter 10 reps er jeg ganske gåen (tar 3 sett). Og utfall, da tar jeg en kettlebell i hver hånd (totalt 16 kg) og gjør utfall. Annenhver høyre-venstre. Sparker godt ifra på vei opp. Litt vanskelig å forklare, men håper noen skjønner. Vet at kettlebells formål egentlig ikke er dette, men... Høres det helt sinnsvakt ut eller er det god trening? Målet mitt er å gjøre store kjerneøvelser og bygge muskler. Jeg føler jo det funker, men er mye feil å gjøre innen trening! Derfor spør jeg 1
Redbull Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Har du liksom funnet på dette selv? Disse øvelsene er da virkelig noen av standard øvelsene for kettelbells! Men ja, det er kjempe god trening
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Har du liksom funnet på dette selv? Disse øvelsene er da virkelig noen av standard øvelsene for kettelbells! Men ja, det er kjempe god trening Å? Visste ikke det hehe, trodde kettlebells egentlig var mer slenging rundt omkring jeg. Har aldri sett noen drive med kettlebells på senteret mitt, så fant på litt ting selv jeg tenkte sikkert var bra
Supraspinatus Skrevet 26. oktober 2011 #5 Skrevet 26. oktober 2011 Høres ut som du gjør en kettlebell swing. Det er viktig at du gjør den riktig. Du har ganske lite vekt på så det er fort gjort at du løfter med armene. I den øvelsen skal armene bare henge nedover og du skal bruke hoften til å svinge KB opp til brysthøyde og derifra bruke skuldrene til videre over hodet. En annen bra KB øvelse er sumo deadlift high pull. Når det gjelder muskler brukt er dette ikke kneøvelser som knebøy, men hoftedominante øvelser. Veldig viktig for atletisk utvikling, men du har sikkert ikke vondt av å ta knebøy eller utfall med KB. Et eksempel på knebøy kan enten være å ha en KB i hver hånd, eller en litt tyngre som du holder over hodet med strake hender. Litt over 90 grader er ikke dype knebøy. Det er vanlige knebøy. Dype er når du nærmest har rumpen i bakken. Pass på. Veldig dype knebøy krever god mobilitet i hofteregionen, spesielt hamstrings og gluteus. 1
Gjest norah Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 En annen fin variant er å ta en bosuball, stille den omvend(så den er veldig ustabil) - stå oppå den flate platen og gjøre knebøy med kettlebells(en eller to), krever mer av balansen.
Supraspinatus Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 En annen fin variant er å ta en bosuball, stille den omvend(så den er veldig ustabil) - stå oppå den flate platen og gjøre knebøy med kettlebells(en eller to), krever mer av balansen. Hva med ryggen da? Er det så heldig å ha dårlig balanse i knebøy? Da er vel skaderisikoen stor. Jeg ville heller droppet vektene på balansebrettet/bosuball og for tyngre variasjon gjort det på en fot i stedetfor to. Så trener man balanse på den måten, og knebøy på vanlig måte på stabilt underlag. Eller?
Gjest norah Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Hva med ryggen da? Er det så heldig å ha dårlig balanse i knebøy? Da er vel skaderisikoen stor. Jeg ville heller droppet vektene på balansebrettet/bosuball og for tyngre variasjon gjort det på en fot i stedetfor to. Så trener man balanse på den måten, og knebøy på vanlig måte på stabilt underlag. Eller? Sånn uansett, eller bare droppe der dersom man har dårlig coremusklatur? Fikk det anbefalt som endel av treningsprogram, delvis fordi jeg ville trene balanse - men hvis det er dumt for ryggen, så.....? Spørsmål to; hva med knebøy på bosuball med vanlige vekter? Siden du først er inne på temaet
Leifr Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Spørsmål to; hva med knebøy på bosuball med vanlige vekter? Idioti.
Supraspinatus Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Sånn uansett, eller bare droppe der dersom man har dårlig coremusklatur? Fikk det anbefalt som endel av treningsprogram, delvis fordi jeg ville trene balanse - men hvis det er dumt for ryggen, så.....? Spørsmål to; hva med knebøy på bosuball med vanlige vekter? Siden du først er inne på temaet Tung coretrening er på stabilt underlag. Ellers er skadepotensialet så stort at det ikke er verdt risikoen. Balanse kan du trene med øynene igjen. Det er mye vanskeligere enn man skulle tro.
Gjest norah Skrevet 27. oktober 2011 #11 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Hm....på elixia(flere steder faktisk) er jo det favorittøvelsen til sikkert samtlige trenere etter programmer å dømme. Men jeg skal slutte sporenstreks og begynne med å lukke øynene istedet på flatt grunnlag:) Menne....tung coretrening? Jeg tenkte på 8kgs kettlebells nå(tilsa men 16), regner du det som tungt? Eller mente du kanskje generelt uansett....ble litt forvirra nå ang bruk av bosuball siden den brukes veldig mye av de personlige trenerne. Endret 27. oktober 2011 av norah
Spøkelse Skrevet 27. oktober 2011 #12 Skrevet 27. oktober 2011 Om man skal stå oppå bosuen, så er det tryggest med kun kroppsvekt. Finnes så mange Andre ting du kan gjøre for balanse at knebøy med vekter på bosu er mer risiko enn det er verdt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå