Gå til innhold

Mobbing i ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Steddatteren min på 13 er mobbeoffer og har kommet så langt nå at hun nekter å gå på skolen. Tidligere har vel mor hatt møte med rektor uten at det noen forandringer. (Vi bor 30 mil unna, så det er mor som går på foreldremøter og har innsikt i skolehverdagen). Stort mer tror jeg ikke er gjort.

Mannen min har tenkt å ringe rektor på skolen og diskutere tiltak, evt. bytting av skole. Men da hadde det vært greit å ha litt kunnskap om hva som gjøres i mobbesaker.

Noen som vet hvordan man kan hjelpe henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg vet er at dere skal be om tiltak etter opplæringsloven §9-a, 1-3. Den loven sier at barn på skolen har rett til et godt psykososialt skolemiljø som fremmer trivsel, helse og læring. Det har overhodet ikke din stedatter!

Da plikter rektor å undersøke saken og deretter skrive et vedtak på hvordan skolen skal løse situasjonen. Det er nok veldig viktig å få dette skriftlig. Over tlf kan de lett si at de gjør si eller så, mens det er vanskelig å ha noe kontroll på om de faktisk gjør det. Har man det skriftlig, så har man noe helt konkret!

Om dere så ikke er fornøyde med skolens håndtering av saken eller om tiltakene ikke gir noe utslag, så kan det klages til fylkesmannen som da igjen plikter å sjekke saken.

Det høres kanskje unødvendig eller kronglete ut, men jeg tror (dessverre) at det er viktig som forelder i en sånn situasjon, å vise at man kan lovene og vet hva man har krav på...

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk Miapia. Paragrafer er gull verdt! :klemmer:

Er det noen andre som har opplevd mobbing og kan komme med innspill?

Har prøvd å søke, for temaet har sikkert vært oppe her før. Men det var ikke veldig matnyttig, bare masse tråder utenfor tema.

Håper på flere gode hjelpere. :)

Skrevet (endret)

Tusen takk Miapia. Paragrafer er gull verdt! :klemmer:

Er det noen andre som har opplevd mobbing og kan komme med innspill?

Har prøvd å søke, for temaet har sikkert vært oppe her før. Men det var ikke veldig matnyttig, bare masse tråder utenfor tema.

Håper på flere gode hjelpere. :)

Og det var meg, ts

Som ikke er anonym lenger. :fnise:

Endret av la Flaca
Skrevet

send mail til rektor så har du det skriftlig. Og må ha skriftlig tilbakemelding.

Navngi mobbere, nevn at andre også reagerer om du vet dette og navngi dem (oppgi at de ikke vet at du navngir dem)

Rams opp hva som skjer, over hvopr lang tid dette har foregått.

Skriv at mor har hatt møter med rektor uten at det er blitt bedring i saken.

Skriv at far ønsker møte med rektor ang dette, og hvilke tiltak skolen har gjort og vil gjøre fremover i denne mobbesaken.

Mener dere har krav på handlingsplan for hva som skjer /har skjedd.

Har dere god kontakt med jentas mor? Kan dere evt få alt av mail mellom henne og rektor oversent? Da kan ikke rektor si at det er sendt mor ol. Evt kan dere be om at all korrespondansen som har vært på mail/brev til mor ang saken sendes dere også.

Mange rektorer er for "svake", krev-krev-krev at noe blir gjort!!!

• Liker 2
Skrevet

(...)evt. bytting av skole.

Jeg får vondt langt inne i meg når jeg leser innlegget ditt... Og jeg blir provosert av at det er mobbeofferet som blir tvunget til å bytte skole.

Det eneste tipset jeg har er å mase på rektor. Først skriftlig kontakt (epost) kanskje en gang i uka. Fører ikke dette fram, så to ganger i uka, og så videre. Til slutt kan det ikke ignoreres lenger.

Masse lykke til!

Skrevet
Mange rektorer er for "svake", krev-krev-krev at noe blir gjort!!!

Tusen takk for svar og mange gode, konkrete råd! Det er akkurat dette jeg også er oppmerksom på, når det gjelder autorieter flest. Man må vite hva man har krav på, og gå foran for å sørge for at ting blir gjort!

Vi har ikke så veldig god kontakt med mamman. Mest på grunn av avstanden og at hun lett føler seg kritisert, siden skolen primært er hennes område pga. avstanden. Og fordi hun ønsker å ha det sånn. Men det er nok veldig fornuftig å be om å få videresendt all korrespondanse mellom mor og skole fremover. Og det som er blitt sendt tidligere, så vi vet hva vi snakker om her.

Jeg skal notere alle punktene dere har kommet opp med her og legge dem frem for mannen min, flott hjelp for han. Takk skal dere ha alle sammen! Og ikke nøl mer flere input.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er mobberne som skal bytte skole, ikke mobbeofferet. Gå til rektor og gi han/hun et helvete om stedatteren din ikke får den hjelpen hun trenger. Det er altfor mange barn og unge som blir dyttet videre til andre skoler, akkurat som om det er de som er problemet og ikke mobberen :tristbla:

Skrevet

Jeg får vondt langt inne i meg når jeg leser innlegget ditt... Og jeg blir provosert av at det er mobbeofferet som blir tvunget til å bytte skole.

Det eneste tipset jeg har er å mase på rektor. Først skriftlig kontakt (epost) kanskje en gang i uka. Fører ikke dette fram, så to ganger i uka, og så videre. Til slutt kan det ikke ignoreres lenger.

Masse lykke til!

Masing og hyppig oppfølging var et godt tips faktisk, da holder vi skolen på tå hev! :)

Jeg får også helt vondt i magen av dette her. Pappan snakker med henne på telefonen akkurat nå. Hun har vært hjemme i dag også, moren vet ikke hva hun skal gjøre... :(

Heldigvis har moren en ny mann som er en god alliert, så hun er ikke alene om dette i det daglige. Mor har hatt møte med hovedlærer og rektor i dag, og fått lovnad om bedring. Jeg tror ikke så mye er gjort hittil, så sånn sett har jeg håp om bedring hvis vi nå pusher på.

Skrevet

Det er mobberne som skal bytte skole, ikke mobbeofferet. Gå til rektor og gi han/hun et helvete om stedatteren din ikke får den hjelpen hun trenger. Det er altfor mange barn og unge som blir dyttet videre til andre skoler, akkurat som om det er de som er problemet og ikke mobberen :tristbla:

Ja, ikke sant. Jeg liker ikke snakket om å bytte skole, det er for lettvint.

Skrevet

Vi hadde til dels nytte av et møte med skolen, oss og vår sønn, foreldre og mobber. Det bedret seg hvertfall gjennom en periode. Saken vår har "løst" seg ved at mobber måtte bytte klasse og ha noe av sin undervisning ute av skolen.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke alltid heldig at mobber og mobbeoffer med familier møtes hos rektor.

Ofte bør mobber og foresatte møte og snakke. Og mobbeoffer og foresatte møte for sin samtale om situasjonen. Mobbeoffer og deres foresatte skal også ha innblikk i tiltak som gjøres og videre oppfølgning/straff for mobber hvis dette fortsetter.

Om rektor kan er det bra om han ikke sier at foreldre/mobbeoffer har sagt ifra, men at lærere og flere elever har meldt ifra. Og sett dette over lengre tid. Da får man ikke denne "sladrehank skal ha bank-redselen".

Mobberen bør også fjerne fra felles timer og sitte inne i friminuttene. Evt gå med den som har inspeksjon i friminuttene i et visst antall dager.

Om ikke rektor gjør noe, send alle mail til skolesjefen og begynn å sett han på kopi. Be om møte med lører, rektor, skolesjef, og evt helsesøter (hun skal være der for deres barn).

Om ikke det skjer noe, kontakt fylket/rådmannen.

Helsesøster kan du kontakte allerede nå og informere om situasjonen. Skolen har en helsesøster og/eller en psykiatrisk sykepleier som kan ha samtaler med stedatteren din, for å få henne på bena igjen. Dette kan gjøres i hjemmet den perioden hun ikke vil være på skolen.

Jentemobbing er vanskelig å få has på - hvis det er jenter som mobber henne. Jenter er slu og sleipe og gjør ting uten at det synes så godt.

Ha en bok hjemme og skriv ned alt som skjer, med dato , navn på mobberen og hendelsen. Ellers kan det lett gå i glemmeboken.

Hver kveld når det er ferdig med "dagen" sendes dette på mail til rektor, med kopi til helsesøster (hvis hun er inne i bildet) , lærer, spes.ped og andre dere drar med i saken (skolesjefen, fylket osv osv).

• Liker 2
Skrevet

Hei

Jeg jobber i skolen. Det er vanskelig å gi konkrete råd, for jeg kjenner ikke detaljene i din sak. Men, det er kjempe viktig at det gjøres noe. Samt at dere får informasjon om hva som skolen gjør. Noen ganger gjør skolen en del, men er for lite flinke til å informere om det. Men- så lenge ting ikke blir bedre så er det helt klart at vi/de ikke gjør nok. Alle barn har rett til et godt skolemiljø/psykososialt miljø. Dere har mange rettigheter. Her er noen råd/tips:

- Det er nettopp skjerpet inn på regler for varslingsplikt og pyskososialt læringsmiljø i skolen. Dersom dere legger inne en formell klage på det psykososiale læringsmiljøet så plikter skolen å lage en IOP ift. mobbeproblematikken til din elev. ( Kan virke rart at ditt barn skal ha IOP, men det forplikter i det minste skolen til å ta tak i problemet.)

- Dersom du føler at du ikke blir lyttet til v. kontaktlærer, gå til rektor. Blir du ikke lyttet til v. rektor skal du kontakte skoleleder i kommunen. Det er korrekt tjenestevei.

- Kontakt helsesøster og spør om hun kan komme på banen.

- I mange kommuner kan BUP eller barne/ungdomstjenesten hjelpe skolen/lærer/elever m. å jobbe m. klassemiljøet. Sjekk hva slags tilbud det er i din kommune.

Noen andre tips fra meg:

- Send alle klager skriftlig til skolen. Spar på alt.

- Ta kontakt m. kontaktlærer og rektor (send alltid kopi til rektor når du skriver til kontaktlærer f.eks). Spør skolen om en plan for hva som skjer videre. Obs: Selv om du er frustrert kommer du lengre v. å være vennlig, men ikke vær redd for å være ærlig om at du er fortvilet og mas gjerne dersom du ønsker at ting skal skje. Du kan sette krav.

- Allier deg m. foreldre i klassen som virker ok. Si at du har et barn som trenger hjelp til det sosiale. Be om et foreldremøte m. foresatte i klassen. At foreldrene er på "lag" i kalssen er kjempe fint. Mye forskning viser at dersom en klarer å "snu" medløperene/normalelevene i en klasse så er det det beste tiltaket for å få mobbingen til å opphøre. Få medløperene til å ta mobbeoffers parti istedet for mobberens. Mobbere har ofte store vansker selv. Det er viktig å jobbe med dem også,så her er det snakk om "både og" ikke "enten eller". ( Olweus er kjent mobbeforsker. LEs gjerne litt litteratur av han. Mange tips.)

- Be om et møte på skolen m. skoleledelse, lærer, foresatte til mobber/mobbeoffer. Dette avhenger av at mobberens foresatte er samarbeidsvillige. Spør skolen om de synes dette kunne være noe. Be om at det skrives referat og gjøres en avtale på dette møtet.

- Jeg ville ikke hatt møte m. mobber og mobbeoffer direkte. Ditt barn skal slippe å møte mobberen. Men jeg ville ønske at lærer pratet m. begge parter. KAnskje et møte m. dere og barn og skolen kunne vært fint.

- Be om en skriflig tiltaksplan. Be om et nytt tidfestet møte en liten stund frem i tid (max en måned)ift. å vurdere situasjonen nå.

- Dersom dette ikke hjelper. Et helt personlig tips: Selv om jeg prinsipilet er i mot dette. For jeg mener dette er noe skolen og foreldre må rydde opp i.. vurder å bytte skolen. Det kan gi din sønn/datter en ny start. Vær ærlig m. problematikken og krev et samarbeid for å inkuldere din datter/sønn i din egen klasse. Vær åpen om at din sønn/datter ble mobbet ift. foreldre og klassen. Dere har ikke noe å være flaue over og de fleste er flinke til å stille opp dersom en bare er åpen om slikt.

LYKKE TIL. IKKE GI DEG.

Skrevet

Vi hadde til dels nytte av et møte med skolen, oss og vår sønn, foreldre og mobber. Det bedret seg hvertfall gjennom en periode. Saken vår har "løst" seg ved at mobber måtte bytte klasse og ha noe av sin undervisning ute av skolen.

Flott at de valgte å la mobberen bytte klasse og ikke omvendt!

Skrevet

Det er ikke alltid heldig at mobber og mobbeoffer med familier møtes hos rektor.

Ofte bør mobber og foresatte møte og snakke. Og mobbeoffer og foresatte møte for sin samtale om situasjonen. Mobbeoffer og deres foresatte skal også ha innblikk i tiltak som gjøres og videre oppfølgning/straff for mobber hvis dette fortsetter.

Om rektor kan er det bra om han ikke sier at foreldre/mobbeoffer har sagt ifra, men at lærere og flere elever har meldt ifra. Og sett dette over lengre tid. Da får man ikke denne "sladrehank skal ha bank-redselen".

Mobberen bør også fjerne fra felles timer og sitte inne i friminuttene. Evt gå med den som har inspeksjon i friminuttene i et visst antall dager.

Om ikke rektor gjør noe, send alle mail til skolesjefen og begynn å sett han på kopi. Be om møte med lører, rektor, skolesjef, og evt helsesøter (hun skal være der for deres barn).

Om ikke det skjer noe, kontakt fylket/rådmannen.

Helsesøster kan du kontakte allerede nå og informere om situasjonen. Skolen har en helsesøster og/eller en psykiatrisk sykepleier som kan ha samtaler med stedatteren din, for å få henne på bena igjen. Dette kan gjøres i hjemmet den perioden hun ikke vil være på skolen.

Jentemobbing er vanskelig å få has på - hvis det er jenter som mobber henne. Jenter er slu og sleipe og gjør ting uten at det synes så godt.

Ha en bok hjemme og skriv ned alt som skjer, med dato , navn på mobberen og hendelsen. Ellers kan det lett gå i glemmeboken.

Hver kveld når det er ferdig med "dagen" sendes dette på mail til rektor, med kopi til helsesøster (hvis hun er inne i bildet) , lærer, spes.ped og andre dere drar med i saken (skolesjefen, fylket osv osv).

Tusen hjertelig takk for mange, mange fine momenter! Vi har allerede begynt å skrive ned, og notert navn og hendelser. Støtter deg i at det kan være klokt å distansere datteren vår litt fra mobberne, og ikke møte dem face to face. Er nemlig redd hun ikke tør å si ifra lenger da.

I hovedsak sier hun at det er gutter som mobber. Men jeg har et annet inntrykk, og er redd hun beskytter jentene en god del. Blant annet var hun her hos oss i helga, mye på grunn av en bursdagsfest hos en "venninne" der hun var den eneste i klassen som ikke var invitert! Festbildene legges selvfølgelig ut på facebook til alles skue, og det gjør ekstra vondt. Hun har heller ikke en eneste god venninne hun kan stole på, men plukker opp smulene og er en de er sammen med når de ikke har noen andre for øyeblikket. Så det er mye å ta tak i her.

Skrevet

Hei

Jeg jobber i skolen. Det er vanskelig å gi konkrete råd, for jeg kjenner ikke detaljene i din sak. Men, det er kjempe viktig at det gjøres noe. Samt at dere får informasjon om hva som skolen gjør. Noen ganger gjør skolen en del, men er for lite flinke til å informere om det. Men- så lenge ting ikke blir bedre så er det helt klart at vi/de ikke gjør nok. Alle barn har rett til et godt skolemiljø/psykososialt miljø. Dere har mange rettigheter. Her er noen råd/tips:

Takk for et flott innlegg, dette er til stor hjelp for oss! Men jeg kjenner ikke til begrepet IOP?

Skrevet

individuell opplæringsplan, skal gå på både psykisk og fysisk tilrettelegging for å få barnet igjennom skolen og pensum på en tilfredsstillende måte.

• Liker 1
Skrevet

individuell opplæringsplan, skal gå på både psykisk og fysisk tilrettelegging for å få barnet igjennom skolen og pensum på en tilfredsstillende måte.

Takk! Individuell opplæringsplan er notert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...