AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Hvor du går fort, blir s ett og som varer i 30 min +?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Nei, ser på det som hverdagslig bevegelse. Med mindre vi snakker powerwalk fort.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Mosjon - og mye bedre enn ingen bevegelse i det hele tatt! 4
Gjest Elfrida Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg tenker at det er trening hvis man kommer i bedre form av det, og det avhenger jo litt av utgangspunktet. Det må være lov å kalle slikt trening hvis man faktisk får en treningseffekt av det! 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Mosjon ser jeg på det som. Yoga er heller liksom ikke trening synes jeg, selv om det sikkert kan diskuteres ihjel =) Jogging, løping, vekter er trening. Dog kan man trene på noe, men det er ikke det samme som Å trene.
Kamikatze Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Ser på det som begge deler. Både som trening og mosjon, alt etter hvem, og hva som er formålet. For meg er det mosjon, og enhver bevegelse i løpet av dagen teller. For en skikkelig sofakladd, kan det være trening, når en svak stigning frembringer hjertebank, åndenød, røykhoste og blodsmak i kjeften. Særlig hvis dette ikke skjer i forbindelse med nødvergehandlinger, som å gå på kiosken etter røyk og godis... 2
Gjesten Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Tja, alle monner drar, tenker jeg. Mener å ha lest at man brenner ca. 100 kalorier på 15 minutter rask gange (har ingen kilder, rett meg gjerne!), og i så fall har du jo faktisk brent omtrent 200 kcal på den turen din
Mus-Katt Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Ser på det som begge deler. Både som trening og mosjon, alt etter hvem, og hva som er formålet. For meg er det mosjon, og enhver bevegelse i løpet av dagen teller. For en skikkelig sofakladd, kan det være trening, når en svak stigning frembringer hjertebank, åndenød, røykhoste og blodsmak i kjeften. Særlig hvis dette ikke skjer i forbindelse med nødvergehandlinger, som å gå på kiosken etter røyk og godis... Hahaha, godt sagt.
Gjest Trolltausa Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Jeg er enig med de som sier at det er mosjon, men siden definisjonen på mosjon er "trening med lett intensitet", eller "kroppsbevegelse som skal styrke helsen", vil jeg likevel si at det er en treningsform. Daglig mosjon er veldig viktig i forhold til vektkontroll, redusere risikoen for livsstilssykdommer som diabetes og hjerte/kar-sykdommer, redusere risikoen for beinskjørhet osv, og helsedirektoratet anbefaler minst 30 minutter aktivitet/mosjon om dagen. Alle kan, eller vil, ikke trene hardt, men all aktivitet er bedre enn ingen aktivitet, og all aktivitet, også mosjon, har en god helsebringende effekt. Jeg anbefaler deg å se på dose/respons-skjemaet, dette viser at helsegevinsten øker proporsjonalt med aktivitet i hverdagen, men at også gange har en god effekt. Endret 25. oktober 2011 av Trolltausa 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg trener 3-4 ganger i uka. Da f.eks jogger jeg, eller er på senter. Mosjon for meg er det nødvendige - treningen er kun en bonus. Så hvis jeg går i 1 time, så er det flott. Det kan da være godt nok for vektnedgang så absolutt, men om jeg ikke har trent en dag så har jeg uansett fått mosjon, da i form av å gå.
Gjest Tigress Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 Eg trur ikkje eg ville sett på det som trening før gåturen hadde vart i over to og ein halv time, då har det ein viss utholdenhetseffekt.
Gjest Rastl0s Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Hvis jeg skal se på 30 min. gåing som trening så blir det med sekk. For min del 15 kg ++ avhengig av treningsmengde resten av uka, dagen før og dagen etter. Viktig å legge opp sånn at man får hvilt musklene man har brukt dagen etter, om man har trent litt hardt.
Gjest Elfrida Skrevet 25. oktober 2011 #15 Skrevet 25. oktober 2011 Hvis jeg skal se på 30 min. gåing som trening så blir det med sekk.Nettopp, og hvis man er kraftig overvektig blir det litt som å gå med sekk. I tillegg kan det være direkte skadelig å løpe mye hvis man er ekstra tung. 1
Gjest Rastl0s Skrevet 25. oktober 2011 #16 Skrevet 25. oktober 2011 Nettopp, og hvis man er kraftig overvektig blir det litt som å gå med sekk. I tillegg kan det være direkte skadelig å løpe mye hvis man er ekstra tung. Ja. Sa ikke noe om å være overvektig. For min form, er 30. min LITE uten sekk... må gå i timesvis for at det skal være god trening for meg. 30 min med masse kg i sekken blir for meg trening, om det er nok belastning. Er man overvektig, ja da er man overvektig. Finnes ikke en fasit over hva som er trening og ikke, siden alle har hver sin form.
Gjest Nuppdupp Skrevet 25. oktober 2011 #17 Skrevet 25. oktober 2011 jeg ser på det som en halv frisk tur burde kanskje gå 1 time isteden? men fortsatt ikke trening. siden pulsen ikke er så høy på det.
Gjest Elfrida Skrevet 25. oktober 2011 #18 Skrevet 25. oktober 2011 Finnes ikke en fasit over hva som er trening og ikke, siden alle har hver sin form. My point exactly.
Mus-Katt Skrevet 25. oktober 2011 #19 Skrevet 25. oktober 2011 Nettopp, og hvis man er kraftig overvektig blir det litt som å gå med sekk. I tillegg kan det være direkte skadelig å løpe mye hvis man er ekstra tung. Det er sant. Likevel er ikke 30-60 min gåtur direkte trening. Overvektige og nybegynnere innen f.eks jogging trener sjeldent de første 2 ukene. Man venter da på at formen stiger før man virkelig klarer å f.eks løpe 20 minutter i strekk, eller til man har tatt av 10 kilo. 2 minutter jogg påfulgt av 5 minutter gåing og slikt bytting ser jeg personlig ikke på som trening. Da jeg startet å jogge for 4 år siden var formen min så ræva at jeg klarte bare minijoggeskritt i 100 meter før jeg hadde blodsmak i kjeften. Jeg stoppet gjerne 4 ganger kun på en runde på 1,2 kilometer, en gang måtte jeg til og med spy i veikanten. 30 min på ellipsemaskin og trimsykkel,evt stepmaskin ser jeg på som trening, så lenge man blir anpusten og kjenner på kroppen at man faktisk har trent og ikke bare dasset i vei foran Dr.Phil. Da det gjelder å øke muskelmasse er det trening, utelater diskusjonen om kjernemuskler eller de små maskinene på treningssenteret. Driver man bare dank ved maskinene, så er det jo heller ikke noe utbytte og direkte trening, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #20 Skrevet 25. oktober 2011 Tja, alle monner drar, tenker jeg. Mener å ha lest at man brenner ca. 100 kalorier på 15 minutter rask gange (har ingen kilder, rett meg gjerne!), og i så fall har du jo faktisk brent omtrent 200 kcal på den turen din Nja, ikke for å være pessimist, men 100 kcal på 15 min gåing høres litt mye ut. Jeg forbrenner ca 100 kcal når jeg jogger rimelig raskt i drøye 10 min. Når jeg går runden her på 3 km på en drøy halvtime har jeg forbrent ca 150 kcal. Jeg regner ca 60-75 kcal pr 15 min med gåing. Kommer jo an på tempoet da, går man veldig raskt kan man kanskje komme opp mot 100. Mange faktorer som spiller inn:) Men er ellers enig, alle munner drar! Går man raskt og i kupert terreng er det god mosjon. Trening for meg er enten hard kondisjonstrening eller bygge muskler, så jeg heller mot å kalle det mosjon fremfor trening. Uansett, alt er bedre enn ingenting Man forbrenner tross alt litt + for å ikke glemme helseeffekten både på den fysiske og psykiske planet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå