Gjest D_flatmajor Skrevet 27. oktober 2011 #101 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Så det dere egentlig sier er hvis vi for eksempel lar henne sone straffen i norge, - så vil dere slutte og mase og tjase hvis hun for eksempel får meldeplikt i norge?! Kanskje hun kan melde en gang i uka over internett? Det jeg sier er følgende: Dette kvinnemennesket er dømt for et lovbrudd begått i Bolivia, og skulle derfor naturlig nok sone straffen i nevnte land. I stedet rømmer hun til Norge. Nå er det ingen annen løsning enn å la henne sone i Norge, men jeg maser fordi hun rømte fra straffen sin, og hjem til et land uten utleveringsavtale.(omtrent som den antatte drapsmannen som dro til Jemen.og foreldre som kidnapper barn og drar til utlandet- da blir lovverket noe annerledes med en gang). Men aller mest tjaser og maser jeg fordi folk syns det er helt greit at hun rømte fra ansvaret sitt fordi hun er norsk. Endret 27. oktober 2011 av D_flatmajor 2
waco Skrevet 27. oktober 2011 #102 Skrevet 27. oktober 2011 Hun ble dømt i Bolivia, og da får hun pent ta straffen hun ble dømt til der. All den tid det ikke er fare for livet hennes, er det ingen grunn til at hun skal slippe unna, fordi straffeutmålingene ikke er de samme i Norge. Hvilken straff hun ville fått i Norge, har ingen betydning, siden det var boliviansk lov hun brøt. Hallo, !!?? Jeg tror dere later som dere er dummere enn dere tror. Dere tror vel ærlig talt ikke bolivianske myndigheter var ute etter annet enn de trehundreogfemtitusenkronene fra stina? Bolivianske myndigheter er smarte de, de lar jo jentene slippe ut en etter en etterhvert som de betaler en kvart million norske kroner, som er en hel formue der borte i bolivia. Selvfølgelig ordner bolivianske myndigeter alt det formelle, lar alt skje så formelt som det går an å skje. Advoketene skal ha sin lønn, fengselsledelsen skal ha sin lønn, rettsystemet skal ha sin lønn, og politiet og tollerne skal ha sin lønn. Den lønnen er det fangene som betaler ut etterhvert så lenge de har sonet littegrann og fått en lærepenge og betalt resten så lar man folk slippe ut. Det koster altfor mye i fattige land og ha folk i fengsel. Hvis dere ikke tror at jeg har mer peil enn dere, så vennligst les min tråd hvor jeg snakker om litt om erfaringene med det å være i utlandet. jeg fikk en verdifull lærepenge 1
Gjest D_flatmajor Skrevet 27. oktober 2011 #103 Skrevet 27. oktober 2011 Hallo, !!?? Jeg tror dere later som dere er dummere enn dere tror. Hvis dere ikke tror at jeg har mer peil enn dere, Hersketeknikk. Jeg mener hva jeg vil, og om jeg er enig eller uenig med deg avgjør ikke om jeg er dum. 2
Gjest Armule Skrevet 27. oktober 2011 #104 Skrevet 27. oktober 2011 Hersketeknikk. Jeg mener hva jeg vil, og om jeg er enig eller uenig med deg avgjør ikke om jeg er dum. De aller fleste innleggene til waco flommer over av hersketeknikker, så tror jeg bare dropper å diskutere med h*n. 2
waco Skrevet 27. oktober 2011 #105 Skrevet 27. oktober 2011 Poenget major, er at du får all din informasjon fra media og tv, mens jeg har faktisk sittet i fengsel for narkotikaforbrytelser i et u-land.
waco Skrevet 27. oktober 2011 #106 Skrevet 27. oktober 2011 men dere ville ikke lese tråden og der sto det forklart, til og med detaljene i hendelsesforløpet.
Gjest D_flatmajor Skrevet 27. oktober 2011 #107 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Poenget major, er at du får all din informasjon fra media og tv, mens jeg har faktisk sittet i fengsel for narkotikaforbrytelser i et u-land. Det finnes ingen måte for deg å vite hvor jeg får informasjonen min fra. Det er helt i orden for meg at du mener Stina gjorde rett i å rømme, men å være uenig med deg er legitimt. Dessuten trenger man heldigvis ikke å ha førstehåndserfaring med noe som helst for å ha en mening om noe. Endret 27. oktober 2011 av D_flatmajor 2
waco Skrevet 27. oktober 2011 #108 Skrevet 27. oktober 2011 Men burde ikke de uerfarte lytte til de erfarende? Som jeg ser det er det mange grunner til å ikke sitte lenge i et u-landsfengsel. For det første er det farlig for helsa og kroppen. Nordmenn dør faktisk av å sitte for lenge i slike fengsler. Kroppene våres og de livene vi lever i norge har ikke immunforsvaret nok til å takle slike opphold. Vi snakker om katastrofer når det gjelder sykdomsspredninger som tuberkolose, hepatitt og lungebetennelser. Tyveåringer dør av sykdommer som sekstiåringer dør av i norge! Dere forstår egentlig ikke problematikken. Men som sagt, det gjør at man selvsagt kan danne seg en mening, - så jeg forstår den.
Gjest D_flatmajor Skrevet 27. oktober 2011 #109 Skrevet 27. oktober 2011 Men burde ikke de uerfarte lytte til de erfarende? For det første er det farlig for helsa og kroppen. Nordmenn dør faktisk av å sitte for lenge i slike fengsler. Kroppene våres og de livene vi lever i norge har ikke immunforsvaret nok til å takle slike opphold. Dere forstår egentlig ikke problematikken. 1. Jo, men man kan ikke tvinges til å innta et annet synspunkt fordi man er "uerfaren". 2. Til det der sier jeg fortsatt: Ikke begå kriminalitet i et land hvis du ikke vil fengsles i det landet. 3. For meg virker det som de fleste i denne tråden forstår problematikken. 2
waco Skrevet 27. oktober 2011 #110 Skrevet 27. oktober 2011 Nja, jeg vet ikke helt. For meg så virker det litt som "åndenes makt" at man skal ha mening om ting man egentlig ikke vet noe om. Nå ble jo jeg tatt fordi jeg var dum og kjøpte litt weed av noen småunger uten og betale bestikkelser til absolutt alle som så på, - litt rettferdighet må det vel være igjen her i verden tenkte jeg. Greit at ungene fikk betaling, men ikke de snylterne som tilfeldigvis var tilstede. Så ble jeg tatt da, dum og teit som jeg var, i følge lovgivningen skal man automatisk dømmes til tjuefemårsfengsel, men jeg kjøpte jo bare 0.8 gr til meg selv for femhunhdrepesos og etter min mening en privatsak mellom meg og noen gateunger som fikk spise den dagen. Ok, så måtte myndighetene blande seg inn, selvfølgelig jeg ble jo tatt, - første gang jeg forsøker, - og fikk ikke smakt en gang! Vel, en dum lærepenge jeg forteller om. Nå måtte jeg sone i to dager før jeg slapp ut og måtte betale femtusen dollar, eller jeg kunne velge å sitte et par tre månder og betale hundre dollar. Du skjønner hvordan dem legger det opp? Greit nok at man skal få sin smekk. Men det er også lov til og ta seg til lærdom av saken. Har man forstått alvoret så har man forstått nok. Som vi ble enige om så var ikke stina i fengsel, hun hadde meldeplikt. Bare en formalitet selvsagt. La henne ha meldeplikt her i norge da, - hvis det er denne meldeplikten som er så viktige for dere. Men dere ser på tv og leser aviser, - så jeg skjønner jo at dere danner dere en mening om ting dere ikke forstår dere på.
waco Skrevet 27. oktober 2011 #111 Skrevet 27. oktober 2011 Eller for å si det på en forenklet utgave, rettsystemet i fattige land er man skal betale. Man sitter i fengsel helt til noen betaler en ut. Men som sagt, man behøver ikke og forstå dette her. Egentlig er det greiest og holde seg til de tankene man får av å lese ukeblader, sitte på internett og se på tv.
Gjest D_flatmajor Skrevet 27. oktober 2011 #112 Skrevet 27. oktober 2011 Nja, jeg vet ikke helt. For meg så virker det litt som "åndenes makt" at man skal ha mening om ting man egentlig ikke vet noe om. Men dere ser på tv og leser aviser, - så jeg skjønner jo at dere danner dere en mening om ting dere ikke forstår dere på. Jeg for min del har annen type erfaring knytta til denne problemstillinga, som jeg ikke anser som relevant å fortelle om for å føre denne diskusjonen. Å sammenligne det med "Åndenes Makt" er vel drøyt, da du aldri vet hvem du diskuterer med på nett og hvilke erfaringer, utdanning osv. de har. Jeg forstår meg på dette, om enn på en annen måte enn du gjør. Dette tror jeg gjelder for ganske mange i denne tråden. 1
waco Skrevet 27. oktober 2011 #113 Skrevet 27. oktober 2011 Javel? Så en som faktisk har en erfaring at han faktisk har sittet i et fengsel, riktignok bare to overnattninger, men nok til å forstå rettsystemet, - skal veie opp for en som bare forteller at hun har utdannelse? Vel, javel, men har du vært siktet noengang? Har du noengang vært anklaget på et fremmed språk? Har ting noen gang gått deg skeis og ting ikke har gått som planlagt? Også svarer du ikke på spørsmålet mitt, hvis stina får meldeplikt her i norge i stedet for bolivia, noe som er enklest for alle parter, norske myndigheter, stina, og bolivianske myndigheter, - er saken da avsluttet for deres del?
Gjest D_flatmajor Skrevet 27. oktober 2011 #114 Skrevet 27. oktober 2011 Javel? Så en som faktisk har en erfaring at han faktisk har sittet i et fengsel, riktignok bare to overnattninger, men nok til å forstå rettsystemet, - skal veie opp for en som bare forteller at hun har utdannelse? Vel, javel, men har du vært siktet noengang? Har du noengang vært anklaget på et fremmed språk? Har ting noen gang gått deg skeis og ting ikke har gått som planlagt? Også svarer du ikke på spørsmålet mitt, hvis stina får meldeplikt her i norge i stedet for bolivia, noe som er enklest for alle parter, norske myndigheter, stina, og bolivianske myndigheter, - er saken da avsluttet for deres del? Jeg respekterer ditt valg om å være åpen om din fortid og dine erfaringer, men jeg har ingen intensjon om å legge ut livshistorien min på KG. Jeg tror de aller fleste har opplevd at livet går skeis av og til. Diskusjonen dreier seg ikke om hvilket land det er enklest at Stina har meldeplikt i. Den dreier seg om at hun har brutt loven i Bolivia og rømt til Norge og hvorvidt vi støtter det. Det finnes ingen annen utvei enn at hun straffes her i stedet, det vet vi. 1
Gjest lillelady Skrevet 27. oktober 2011 #115 Skrevet 27. oktober 2011 Må si meg helt enig med waco, har ingenting å tilføye. Mange fordømmende svar her forresten.
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. oktober 2011 #116 Skrevet 27. oktober 2011 Stina hadde meldeplikt i Bolivia, og fikk dette med grunnlag i en kausjon. Hvorfor pokker skulle hun få beholde det godet når hun har brutt kriteriene for å få det? Men du Waco, at du har sittet i fengsel for at du er dum overrasker meg faktisk ikke. Og nei, å sitte to netter i et fengsel i et ubestemt land gir deg ikke mer rett i denne saken. Det gir deg en annen erfaring, samtidig ble du ikke dømt for å ha smuglet 22kg tunge narkotiske stoffer. En vesensforskjell i min verden, men ikke i alle land. Thailand har vel f.eks. dødsstraff fortsatt har de ikke det Så hvis nordmenn startet å tenke litt når de var ute å reiste, så hadde vi sluppet å ta diskusjonen enda en gang. I grunn ble jeg rimelig lei allerede under Moland og French saken. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #117 Skrevet 27. oktober 2011 http://www.nettavisen.no/nyheter/article3259266.ece Jusprofessor Mæland sier kvinnen ikke kan føle seg trygg på at hun ikke blir straffeforfulgt i Norge. - Hun er dømt for å ha begått en alvorlig straffbar handling i Bolivia, så det kan bli aktuelt med straffesak i Norge, sier han Men det er jo klart, Waco må jo vite bedre enn en av Norges beste jurister på dette feltet! 2
waco Skrevet 27. oktober 2011 #118 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Jeg respekterer ditt valg om å være åpen om din fortid og dine erfaringer, men jeg har ingen intensjon om å legge ut livshistorien min på KG. Jeg tror de aller fleste har opplevd at livet går skeis av og til. Diskusjonen dreier seg ikke om hvilket land det er enklest at Stina har meldeplikt i. Den dreier seg om at hun har brutt loven i Bolivia og rømt til Norge og hvorvidt vi støtter det. Det finnes ingen annen utvei enn at hun straffes her i stedet, det vet vi. Ja jeg vet ikke jeg. Dere har jo rett til å være hevngjerrige og ikke medlidende, jeg forstår jo det. Altså et menneske gjør en feil. Er det da mest mulig hensiktmessig for det norske samfunnet og forsøke og ødelegge det mennesket mest mulig, - eller er det i samfunnets interesse at det mennesket er noenlunde oppegående og normal når hun først skal vende hjem? vi hyler jo og skriker når for eksempel kvinner i saudi arabia blir dømt til pisking i saudiarabia bare fordi alle vet at det er forbudt for kvinner og kjøre bil i saudiarabia. Allikevel så måtte hun protestere og provosere. På grunn av kong abdullahs uendelig godhet og snillhet fikk jo selvsagt denne kvinnen amnesti og slapp piskingen. Selvsagt måtte hun love og holde seg langt unna bilkjøring i fremtiden, men hva gjør vel det? Hun hadde lært og ferdig med saken. Sånn er det med stina også, hun har mest sannsynlig lært. Og da kan vi være ferdig med saken. Endret 27. oktober 2011 av waco
Gjest Koala Skrevet 27. oktober 2011 #119 Skrevet 27. oktober 2011 I norge er det ikke lov til å straffe noen for noe man er dømt for tidligere. What ??
Gjest D_flatmajor Skrevet 27. oktober 2011 #120 Skrevet 27. oktober 2011 I norge er det ikke lov til å straffe noen for noe man er dømt for tidligere. Hmm, skeptisk. Men jeg kan ta feil, da jeg ikke er juridisk utdannet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå