AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Ja, nå lurer jeg på hva man må holde seg unna av mat når man ammer? Noen som vet?
Mamaloco Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Hold deg unna sterk mat iallefall! Da kan babyen få veldig vondt i magen. Mange (inkludert meg og alle ammende mødre jeg kjenner) må også holde seg unna epler (pga eplesyra), kål, erter og bønner. Min eldste reagerte også på blomkål og brokkoli. Og mange må kutte ut melk. Men det er jo individuelt, så ingen kan si om du kan spise dette eller ikke. Du må nesten bare prøve deg frem.. Men sterk mat ville jeg holdt meg unna uansett! Har ikke hørt om noe man må kutte ut fordi det er farlig for babyen, så håper noen andre kan si mer om det? Endret 25. oktober 2011 av Mamaloco 1
Klematis Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Alkohol og store mengder koffein. Ellers kan du spise hva du vil så lenge barnet ikke reagerer på det. Dersom du mistenker magevondt kan du prøve å kutte ut sterk mat, løk, bønner og drikke med kullsyre. Tror dette er de vanligste tingene å reagere på. De gamle rådene om å holde seg unna f.eks. jordbær og reker for at barnet ikke skal bli allergisk, er avlegs. Det har jeg fra allergispesialister på sykehuset. Jenta vår reagerte kraftig (med væskende utslett over hele kroppen) når jeg drakk melk eller spiste egg, og selv med såpass sterke allergiske reaksjoner fikk jeg beskjed om at alt annet kunne spises. Er forresten lurt å ta omega-3 eller tran. Dette går over i melka og er veldig bra for utviklingen av hjernen. Husk bare at D-vitamin ikke går over, så det er viktig å gi enten tran eller D-vitamindråper til babyen fra 6 uker (eller var det 4 uker som var anbefalt?)
Klematis Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Hold deg unna sterk mat iallefall! Da kan babyen få veldig vondt i magen. Mange (inkludert meg og alle ammende mødre jeg kjenner) må også holde seg unna epler (pga eplesyra), kål, erter og bønner. Min eldste reagerte også på blomkål og brokkoli. Og mange må kutte ut melk. Men det er jo individuelt, så ingen kan si om du kan spise dette eller ikke. Du må nesten bare prøve deg frem.. Men sterk mat ville jeg holdt meg unna uansett! Har ikke hørt om noe man må kutte ut fordi det er farlig for babyen, så håper noen andre kan si mer om det? Jeg spiste masse sterk mat, epler og alle grønnsaker uten noe problem. Det er bare å prøve seg frem. Ikke alle reagerer, heldigvis
Gjest *smak* Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Taco, har jeg hørt er ikke så bra... det var ei jeg kjenner som hadde spist taco før hun ammet og da reagerte babyen..
MellonCollie Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Taco, har jeg hørt er ikke så bra... det var ei jeg kjenner som hadde spist taco før hun ammet og da reagerte babyen.. Som Klematis skriver over her, så er det umulig å vite hva babyen kanskje reagerer på. Taco, epler, kål, erter etc er ikke noe som er farlig for barnet om mammaen spiser - men det er matvarer som noen barn kan få mageknip av. Men her er det bedre å spise alt til å starte med, og så heller kutte ut hvis babyen viser tegn til ubehag i etterkant. Mine to barn har reagert på helt forskjellige ting. Førstemann var veldig sensitiv, og reagerte bl.a på kullsyre, melk, epler, appelsin, kål, blomkål osv mens snuppa kun har reagert om jeg drikker melk eller spiser lys sjokolade. Så her må man bare prøve seg frem. Det som derimot er offisielle råd finner du på Matportalen. Klikk.no har også en fin oppsummering: Mat du bør unngå under amming Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for alle som ammer, men skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan være forurenset med miljøgifter. Ifølge Matportalen bør ammende derfor unngå å spise: Blåkveite over tre kilo. All gjedde, samt abbor, ørret og røye av litt størrelse. Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei. Brunmat i krabbe og hummer. Hvitt kjøtt i klør og skallhus kan trygt spises. Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. Se også blåskjellvarselet. Eksotisk fisk: Hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk. Tunfisk på boks er derimot trygt. Hvalkjøtt. Mattilsynet fraråder ammende å spise hvalkjøtt fordi det kan inneholde høye nivåer av kvikksølv. Måseegg. Mattilsynet fraråder ammende kvinner å spise måseegg på grunn av høyt innhold av miljøgiftene PCB og dioksiner. Slankepillen CLA. Syntetisk fremstilte CLA-produkter markedsføres som kosttilskudd med muskeloppbyggende og fettvevsreduserende effekt ved slanking og fysisk aktivitet. Hos ammende mødre som bruker CLA-tilskudd går fettinnholdet i morsmelken ned, og dette er uheldig for barnet. Rådene på Matportalens hjemmeside oppdateres kontinuerlig av offentlige myndigheter og forskningsmiljøer, og er derfor et godt sted å orientere seg. Endret 25. oktober 2011 av MellonCollie
Mamaloco Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Alkohol og store mengder koffein. Ja, selvfølgelig!! Det viktigste av alt glemte jeg å skrive!!
Klematis Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Oops, må innrømme at jeg ikke helt hadde fått med meg alle de offisielle rådene under amming... Kan jo de som gjelder under graviditet på rams. Har nok spist noen gode doser fersk tunfisk mens jeg har ammet.
Sunshine Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Selv om de mener at man kan spise alt har jeg konsekvent forsøkt å holde meg unna typiske problemmakere. Jeg fikk servert mat med bittelitt løk i en gang og det ble helt krise hjemme. Nå som hun er eldre spiser jeg litt mer løk i mat som pizzasaus, lasagne, og løkpulver i ferdigmat. Ellers styrer jeg unna kål, blomkål, store mengder druer, fersk løk, eller annen løk i store mengder, og skalldyr for det har vi prøvd med svært dårlig hell. Da var det gulping og magevondt hele kvelden etterpå.
Gjest Nuppa_ Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Det beste er å prøve seg frem. Du merker nok fort hvis det er noe babyen ikke tåler. Kjedelig å unngå sterk mat i hele ammeperioden hvis ikke det er nødvendig. 1
Sunshine Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 For de aller fleste er det bare de tre første periodene barna tåler lite. Etter 3 mnd er tarmene bedre utviklet og tåler mer.
Concertina Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 De offisielle kostholdsrådene går jo på miljøgifter og er lurt å overholde ja. Når det kommer til vanlig mat så reagerte storesøster på egg, mens lillebror har ikke reagert på noe. Jeg har ikke orket å holde meg unna all mat for sikkerhetsskyld, da må du jo kutte ut alt, og sånn orker jeg ikke å leve rett og slett.
Sunshine Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 Helt ærlig synes ikke jeg at det har vært noe vanskelig i det hele tatt. I starten var det litt uvant å kutte ut løk (siden hun reagerte på alt med løk i). Men det var bare vanskelig et par uker før jeg ble vant med det. Nå som hun tåler litt løk har jeg ikke hatt problemer i det hele tatt.
Harlekin Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg kunne spise hva som helst jeg, babyen reagerte ikke på noe. Så det beste er å prøve seg frem, synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #15 Skrevet 25. oktober 2011 Utover kostholdsrådene så KAN du spise hva du vil. Men det er lurt å være litt obs på når du spiser "verstinger" som løk, forskjellige typer kål og sjokolade osv, så har du litt kontroll hvis barnet reagerer. Men det er helt indivuelt. Min reagerte aldri på noe, selv ikke store mengder fårikål i høst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå