Gå til innhold

Ditt drømmekjøkken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om en måneds tid flytter vi inn i vår nye bolig, som ikke er så ny og dermed trenger oppussing...

Vår plan er å pusse opp kjøkkenet først, og dermed trenger jeg dine beste tips til hvordan et perfekt kjøkken skal være :)

Da tenker jeg på plassering av de ulike sonene, lure løsninger i forhold til skap, oppbevaring av mat og utstyr, materialvalg for vegger og gulv osv, hvilke leverandører som skiller seg ut med de beste løsningene. Smarte tips og praktiske ting vi bør tenke på, rett og slett!

(Jeg vet det finnes slike tråder allerede, men det kommer alltid nye løsninger så derfor spør jeg på nytt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker kjøkken fra IKEA. Selv har jeg og kjæresten nettopp kjøpt hus, som uheldigvis hadde helt nytt kjøkken til 300k, så jeg får ikke sette inn et IKEA kjøkken. Jeg liker IKEA fordi de er overlegne på gode løsninger. De har blant annet en fantastisk løsning til hjørneskap. Dessuten er det masse skuffer <3

Vet det er mange som ikke liker IKEA kjøkken pga det er IKEA, men når det kommer til kjøkken er det viktig at det er praktisk :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal snart pusse opp kjøkken, og vi skal passe på å få massevis av skuffer, for nå har vi for mye skap med hyller og for lite skuffer. Da er det vanskelig å få utnytta plassen godt.

Og så vil vi ha hjørneskap med karusell til kjeler og sånt :) Da får man utnytta plassen bra.

Noe man også kan tenke på nå er om det er en bra løsning for all søpla integrert i kjøkkenet, siden det er så mye forskjellig søppelsortering nå at man må ha plass til mange søplebøtter. Det kan fort bli rotete.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi bygde oss hus valgte vi kjøkken fra Drømmekjøkken/Sigdal. Vi er veldig fornøyde! Mye skuffer til oppbevaring av mat, da det er mer oversiktig enn å ha det i skap, synes jeg :) Går også helt opp til taket. Har list over vinduet med spotter i, for å få en mer helhet av kjøkkenet. Ble ei foring på kjøkkenet, men av den valgte de å lage en liten dra-ut-dør, som vi oppbevarer krydder i :-) Ellers har vi karuseller til kjeler/stekepanner og dobbelt kjøkkenvask.

Kjøkkenet er bare 10 kvm, og er en hestesko, men kjøkkenet har åpen løsning til stue, så på der har vi underskap på ene halvdelen med ei benkeplate som går litt utover, så vi bruker det som bord :)

Vi er iallefall veldig fornøyd!

Bilder - midtveis nedpå siden :)

Endret av Sweetpea25
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt drømmekjøkkenet vårt fra Sigdal. Det viktigste for meg var å ha rikelig med skuffer, hjørneskap med karusell, komfyr på veggen og kjøkken som gikk helt til taket.

Vi gleder oss veldig til det er på plass. Blir nok favorittrommet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det viktigste du må tenke på, er det som blir kalt arbeidstrekanten (plassering av komfyr, oppvaskkum/oppvaskmaskin og kjøleskap. Ellers har jeg laget en liten liste med ting jeg kom på i farten :)

• * Ikke plasser komfyr, oppvaskmaskin og kjøleskap i et hjørne, ettersom det da vil være vanskelig å ta ut/sette inn mat og oppvask.
  • * Om du har barn, er det ikke lurt med skuffer i umiddelbar nærhet til komfyr, ettersom de da kan klatre opp og brenne seg.
  • * Dype og store skuffer er mer praktisk enn skap.
  • * Hjørnekarusell til kjeler og stekepanner.
  • * Slitesterk benkeplate.
  • * En stor oppvaskkum kan være praktisk, f.eks ved vask av langpanner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Mitt drømmekjøkken har:

-masse overskap som går helt til taket (plassutnyttelse framfor moderne løsninger med kjempelave/ingen overskap)

-dobbel oppvaskkum

-oppvaskdusj med lang slange i tillegg til vanlig blandebatteri

-felt som tåler varme gryter ved siden av komfyren

-plenty med benkeplass

-solide benkeplater som er gode å bake på (f.eks polert steinplate)

-mye oppbevaringsskuffer under kjøkkenbenk, men også noen skap

-skapløsning med heiseanordning for Kenwood Major-en slik at den kan stå ferdig montert inni skapet og bare "vippes" fram som en forlengelse av kjøkkenbenken

-plass til dagens kildesorteringsløsninger

-lukket eller max halvåpen løsning mot stue

-plass til spisebord

-godt utvalg av strømuttak på mange plasser

Og sikkert en hel del mer :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Det er fint med mange innspill, for det verste er å innse etter man er ferdig at noe ble upraktisk og dumt. Vi liker å lage mat begge to, så vil vil helst at kjøkkenet skal være anvendelig - men pent også, selvfølgelig.

Det som Spinell nevner ang strøm er for eksempel noe jeg har tenkt mye på, for jeg hadde et kjøkken en gang der det ikke var noen stikkontakter på benken, slik at alle kjøkkenmaskiner måtte stå på gulvet. Upraktisk er bare forbokstaven!

Akkurat nå vurderer vi hva slags gulv vi skal velge. Jeg synes egentlig parkett er det fineste, men det vil fort få merker. Fliser er hardt og krever varmekabler. Vi tenker på et slags belegg, men klarer ikke helt å se for oss hvordan det blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips.. Parkett på kjøkkenet er veldig upraktisk!

Vi har parkett på alle rom, forutenom hall, bad og vaskerom. Men angrer på at vi har det på kjøkkenet. Første ripene kom når vi skulle sette på plass hvitevarene på kjøkkenet.. Og hvis man spruter med litt vann etc, må man tørke det vekk med det samme, så ikke gulvet svulmer opp.. Personlig ville jeg ikke valgt parkett en gang til, men det er meg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som ikke har blitt nevnt er å plassere kjøkkenviften høyt nok til at dere begge kan stå og jobbe ved komfyren uten at dere må bøye dere for å nå inn til de innerste platene. Det skaper mye irritasjon...

Har hørt man kan få sentralstøvsugeren koblet opp mot lister under benken, som suger bort brødsmuler ol. Det syns jeg høres veldig praktisk ut, men blir sikkert dyrt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bruke 3D tegneprogrammet til Ikea og lage mange ulike utkast. Da blir det lettere å se hvilke løsninger som vil fungere for dere. I tillegg er det lurt å se på ulike kjøkkenløsninger på Ikea, HTH etc. for tips og idéer.

Jeg er enig med at fliser er best på kjøkken, med mindre det er en åpen løsning i stue, da er det penest med samme gulv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg vil gjerne ha på drømmekjøkken mitt er innebygd espresso maskin, dampmaskin (som vist på tvreklame), stort amerikansk komfyr/ovn med amerikansk kjøleskapet (da har du plass til ALT!)... ellers er IKEA kjøkken ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest grønnfi

Og om dere er flere enn 2 (eller planlegger barn) er det fryktelig praktisk med 2 oppvaskmaskiner :jepp:

Den innretningen jeg er mest glad for at jeg skaffet meg er et skap som har en slags uttrekkbar hylle. Der står Kenwoodmaskinen, enkelt å ta den frem, og pakke vekk. Vi lette lenge etter noen som kunne levere den løsningen men det var verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giga skuffer er mye mer praktisk enn skap.

Gassovn gir mye fortere varme.

Stor fryser. Man sparer penger på å kjøpe mat i store bulker og ha det frossent.

Masse skuffer og i tillegg skap. Om å gjøre å få masse oppbevaringsplass.

Espressomaskiner og og sånt er unødvendig. De fleste blir veldig sjeldent brukt, tar stor plass og er dyre.

Skikkelig vifte.

Tenk nøye over hvor mye lyd kjøleskapet lager før du velger modell. Spesielt kjøleskap med ismaskin og vannmaskin lager mye bråk. Kjipt når soverommet ligger ved siden av kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er ikke så lenge siden vi fikk oss nytt kjøkken, og det meste er jeg veldig fornøyd med.

-dobbelt kjøleskap/fryser

-dobbel oppvaskkum

-to ovner (den ene litt mindre enn hovedovnen)

-god plass rundt komfyren

-induksjonsplater

-skuff til kildesorteringsbokser (mye lettere å hive det rett nedi enn å stikke hodet inn for å komme inn bak)

-inndelinger til kniver, matvarer etc

-god plass til å bevege seg rundt, ingen kjøkkenøy eller noe sånt i midten

-kjøkkenvindu over kjøkkenbenken, kan stå å lage mat mens man ser ut

Det jeg ikke er så fornøyd med:

-føler jeg fortsatt har for mange skap ift skuffer

-skulle lagt mer i en oppvaskmaskin med bedre system inni

-angrer litt på at vi valgte heltre benkeplate, mye jobb å holde pen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Badabing

Bare et lite tips.. Parkett på kjøkkenet er veldig upraktisk!

Vi har parkett på alle rom, forutenom hall, bad og vaskerom. Men angrer på at vi har det på kjøkkenet. Første ripene kom når vi skulle sette på plass hvitevarene på kjøkkenet.. Og hvis man spruter med litt vann etc, må man tørke det vekk med det samme, så ikke gulvet svulmer opp.. Personlig ville jeg ikke valgt parkett en gang til, men det er meg :)

Eller legg litt mer penger i parkett. Jeg har aldri opplevd at parketten svulmer opp, enda jeg søler med vann støtt og stadig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor stort kjøkken dere har eller utformingen på rommet, men sånn generelt er dette mine tips og ønsker ift. kjøkken :)

- Overskap som går helt opp til taket, mer oppbevaringsplass og du slipper at det samler seg støv og skitt på toppen.

- Skuffer i benkeskapene er mer oversiktlig enn langskap til f.eks oppbevaring av tørrmat

- Utrekkbare hylleplater i benkeskap vil også føre til bedre oversikt.

- Benkeplate i laminat, (eller stein om du vil bruke litt ekstra penger på det), heltre i benkeplaten blir lettere skadet og bør vedlikeholdes med olje.

- God belysning, nok stikkontakter + benkeplass + høyde under vifta.

Lykke til!

PS: prøv kjøkkenplanleggere hos f.eks ikea eller elkjøp (tror det var de selger epoq kjøkken), finnes også planlegger til "Harmoni"-kjøkken og sikkert flere også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er et L-kjøkken det er snakk om, ca 3x3 meter :)

Vi har faktisk heltre benkeplate nå, men er veldig fornøyd med den. Den er pen og veldig god å jobbe på, men så skal det sies at vi har vært veldig nøye med å vedlikeholde den. Sannsynligheten er stor for at det blir en slik også på vårt neste kjøkken.

Det vi må bestemme oss for først er gulvet. Nå har vi parkett og det er jo pent og varmt å gå på, men det får fort noen skrammer når ting faller i gulvet etc. Har merket lite til vannskader, men er nøye med å tørke opp. Vi vurderer belegg, flis eller flislaminat, men klarer ikke helt å bestemme oss :sjenert:

Er det noen som vet hvilke leverandører som har egne skap for kjøkkenmaskiner? Det hadde jeg vært interessert i...

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Vi har parkett på kjøkkenet og vi har ingen riper, det svulmer ikke (nå skal det sies at jeg er en supersøler og det er hunden vår og som har drikken sin der), så tror det kommer litt an på kvaliteten på parketten også. Men det blir vel ødelagt uansett om vi snakker lekkasjer fra vaskemaskin osv (men vårt tålte at kjøleskapet tok kvelden faktisk)...

Vårt kjøkken... Hm, kunne ønske det ikke så så billig ut. Lampene ser ut som de er hengt opp av barn som aldri har sett et kjøkken før (men her skal noe gjøres straks!!!), ellers kunne jeg egentlig ønske det var litt mindre for vi har jo alt for mye plass. Haha. Nei, vet ikke, kunne godt tenkt meg å pusse opp hele leiligheten og da ville jo annet bli aktuelt, men sånn det er nå så passer det jo egentlig sånn som det er.

Eller... KJØKKENØY!!! Vil ha kjøkkenøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...