Gå til innhold

Vår sønn kommer snart hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle, vår sønn har hatt store rusproblemer, skal ikke gå inn på det nå men han har fått god hjelp nå og skal snart hjem "på prøve". Min mann og jeg har sammen satt opp noen regler for sønnen vår som skal følges. Han mangler alt som heter struktur og rutiner i hverdagen så ha det i tankene når dere leser dette. Han er nå 19 år.

1. Stå opp og ha dusjet/kledd på deg innen klokken er 9.

2. Sengen skal res, glass & tallerkener skal skylles og settes i oppvaskmaskinen hver dag.

3. Vaske sine egne klær hver uke. Sengen skal skiftes på hver fredag. Håndklær vaskes felles med våre.

4. TV & spill begrenses til 2 timer hver dag. Film/annet som sees på sammen med familien kommer utenom dette.

5. Lage middag 2 ganger pr uke. Hjelpe mor/far hjemme med husarbeid og handling.

6. Mobilens anropslogg og internettlogg sjekkes av mor/far hver dag.

7. Si i fra om hvor du drar og når du kommer hjem.

8. Urinprøve leveres hver uke til far som har ansvaret der.

9. Mor/far kjører deg til lege/psykolog.

10. Skolearbeidet følges opp, storesøster (som er faglig dyktig) er leksehjelp og følger opp der etter avtale.

Er det noen som har noen innspill her. Ting som bør tas vekk eller legges til. Må presisere at overvåkningen av mobil/internett er for å holde unna folk fra rusmiljøet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang tv og databruk bør kanskje tevurderes. Fordi uten dette er sjansen stor for å virkelig kjede seg. VIA spilling gjerne online vil han bli kjent med nye mennesker som gjerne ikke ruser seg. Og kjeder man seg voldsomt så blir det jo en god grunn til å oppsøke annet.

Ang urinprøve bør dere på en eller annen måte klare å kontrollere at det er hans, og at han ikke bytter det ut.

Når det kommer til logg på data mobil, ha i bakhodet at man lett kan manipulere slike logger uten kunskap. Man kan slette det man vil og la resten være slik at det ser ok ut.

Bare greit å vite når dere passer på. Ta gjerne å bestill spesifisert regning, der kommer alt. La ham vite det.

• Liker 6
Skrevet

Når det kommer til logg på data mobil, ha i bakhodet at man lett kan manipulere slike logger uten kunskap. Man kan slette det man vil og la resten være slik at det ser ok ut.

Bare greit å vite når dere passer på. Ta gjerne å bestill spesifisert regning, der kommer alt. La ham vite det.

Dette er greit å huske på. Er enig i at spesifisert regning er tingen, eventuelt at dere har mulighet til å sjekke på nett (mobiloperatører har som regel "min side" der man kan ha full oversikt). Dessverre så er det vanskeligere å ha kontroll over SMS, da disse kan slettes og innholdet ikke lagres noe sted.

Internettlogg er veldig lett å manipulere. Man kan slette og man kan velge "private browsing" slik at ingen adresser lagres.

Hvis han har tilgang til sosiale medier (Facebook, Twitter), så er det også enkelt å kommunisere med folk via disse kanalene. Også her kan meldinger slettes.

Mitt råd er derfor å kutte hele punkt 6 fordi dere uansett ikke vil være i stand til å få en reell oversikt dersom det er noe muffens på gang.

Urinprøven vil forsikre dere om at han er rusfri, så jeg ville heller stolt på denne og gitt han friheten til å bruke internett og mobil som han ønsker.

• Liker 1
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Dere må revurdere punkt nr. 4. I denne situasjonen så vil dere ikke at gutten skal kjede seg. Det er faktisk positivt om han får holde på med ting som er litt tanketomt når han skal unngå rusmidler. Når han kjeder seg, begynner tankene og gå, og han begynner å kjenne savnet etter rusmidlene. Akkurat nå er dataspill deres venn.

• Liker 3
Skrevet

TS her, takker for innspill. Skal vise mannen min tråden i kveld. Kom gjerne med flere tips, vi er åpne for alt.

Han har endel skolearbeid som må tas igjen, mye faktisk, det er derfor vi føler vi må sette grenser ang. tv-spill.

Skrevet

Hva med å gi ham et ansvar av en eller annen form? Familien min har gård, faren min tok imot en etter avrusing som skulle komme og være med dyrene noen timer for dagen. Det gikk så som så de første par ukene, men så ble vi ikke kvitt mennesket. :) Han fallt for gårdsbikkja, og hesten, og utviklet litt av et ridetalent. Nå er dette en sånn solskinnshistorie, men statistikk viser at ansvar, oppgaver, og gjerne tid med dyr hjelper til på mestringsfølelse og oppbygging av styrke og selvtillit.

• Liker 6
Skrevet

TS her, takker for innspill. Skal vise mannen min tråden i kveld. Kom gjerne med flere tips, vi er åpne for alt.

Han har endel skolearbeid som må tas igjen, mye faktisk, det er derfor vi føler vi må sette grenser ang. tv-spill.

Så flott at dere jobber for å få en struktur i hverdagen hans! Jeg ønsker dere alt godt! Når han er så ung, er det jo veldig sannsynlig at det ordner seg helt for ham. Han er kjempeheldig som har foreldre og søster som stiller opp!

Men jeg må si meg enig med andre her at om dataspilling er noe som syselsetter ham så han holder seg borte fra rus og tidligere omgangskrets, ville jeg ikke satt restriksjoner på dette. Om dere tvinger på ham for mye skolearbeid i begynnelsen, er det lett for at alt dere har jobbet for, raser sammen. Husk at rus er en virkelighetsflukt, og når man har hatt rusproblemer, faller man fort tilbake når hverdagen kommer, så ta det gradvis!

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke ta kontakt med Landsforbundet mot Stoffmisbruk eller sjekk ut Narkomanes pårørende? Har dere utekontakt/uteteam i kommunen så er dette et lavterskelstilbud og anbefales brukt av både den som misbruker rus og pårørende. Her kan sønnen snakke om alt, også det som ikke gjelder rus, men livet ellers.

Skrevet

Forstår godt at dere ønsker å begrense dataspillingen, man vil jo ikke konventere én avhengighet over til en annen.

Ville kanskje heller vurdert å snu litt på det, og ha et overblikk over skolearbeidet hans. Sette opp en plan for hva som skal gjøres hver dag og heller ha en regel om at dere sjekker at skolearbeidet er gjort.

Så lenge han har gjort det han skal, så ser jeg ikke problemet med å ikke ha noen begrensning på spilling. Da vil han sannsynligvis ikke ha tid til så altfor mye heller :)

Skrevet

Mange bra tips over her - jeg henger meg på rådene om å kutte kontroll av internett og mobil.

Så lenge dere er 100% sikker på at han ikke ruser seg tror jeg gutten deres vil ha godt av en balanse mellom tillit og kontroll fra deres side.

Vær obs på at det finnes utallige måter å manipulere urinprøven på som trolig er godt kjent av både sønnen din/miljøet - hvis ikke er internett full av fremgangsmåter. Google selv, evt spør behandlingsinstitusjonen han var på om råd for å unngå manipulering. Her er en link, se spesielt punkt d) og h)

Her er også en link til Veiledningssenteret for pårørende av rusavhengige drevet av NKS, men det er flere lignende tilbud der ute som kan svare på spørsmål og gi råd og veiledning.

Lykke til med gutten deres - han er heldig som har en ressurssterk familie rundt seg til å ta vare på ham, det er det ikke alle som har.

Skrevet

Ville bare si lykke til! Virkelig bra av dere å passe på ham og tenke så nøye gjennom alt :)

Hadde han noen hobbyer før rusmidlene tok ham? Tenkte at hvis han kunne blitt interessert i noe, type kampsport eller et eller annet, så ble det lettere å få seg en annen vennegjeng og noe annet å tenke på.

Skrevet

De som klarer å komme seg ut av rusavhengighet, erstatter rusmidlene med sunne alternativer. Hva dette er, spiller ingen rolle, bare det er lovlig og sunt.

Så er viktig at dere lar ham ha en balansegang mellom skolearbeid og tvspill, om det er det han velger å erstatte rusmidlene med.

• Liker 1
Skrevet

For å få tanken mine over på noe annet ble jeg avhengig av å spise sunn og god mat hver dag, og å drikke masse farris. Det å ta et glass farris ga meg på en måte en rus. Tror det var boblene i farrisen som ga meg rusen.

Når jeg hadde gjort pliktene mine, belønnet jeg meg med farris og store, saftige druer.

Du burde gi han noe sunt også, som han kan kose seg med.

Skrevet

som andre har nevnt, så synes jeg også at dere bør kutte ut pkt. 6. Dere klarer ikke å kontrollere, man kan fint slette oppringte og innkommende samtaler på en mobil, like så meldinger..

Han kan også skaffe seg en ekstra mobil med kontantkort billig, om han ønsker en ekstra mobil som holdes helt skult for dere...

Internett, er veldig lett å manipulere..

Kutt ut punkt 6, dere vil ikke ha full kontroll uansett.

Ønsker dere masse lykke til! :klemmer:

Skrevet

Har dere diskutert reglene med avrusningsklinikken? Det ville iallefall jeg ha gjort.

• Liker 1
Skrevet

Uansett hvem man skal oppdra er det dumt å fokusere for mye på hva man ikke skal gjøre, så prøv å tenk hva dere vil at han skal gjøre. Tenker på det å begrense spill, siden det er en ganske uskyldig aktivitet ville jeg ikke gjort det til "skurk" på den måten.

Dersom dere tenker på skolearbeid bør dere heller gå videre på punktet om oppfølging av hjemmearbeid, og at dere hjelper og kontrollerer. Dersom han jobber strukturert og effektivt vil han også belønne seg selv, ved at han får mere tid til å gjøre noe han liker etterpå.

Og heller legge til et punkt om en fast aktivitet utenfor huset, som innbærer noe fysisk aktivitet. Kontakt med dyr er et stort pluss, dersom han er glad i dyr, men dere må jo finne noe som er basert på hans interesser. Feks idrett/trening/kampsport eller lufte hunder for nærmeste dyrebeskyttelse, hjelpe til på gård ol. Andre former for frivillig arbeid kan også være noe, avhengig av tilbudene der dere bor, alternativene er mange, men det viktigste er å gjøre noe fysisk, som bygger mestringsfølelsen.

Skrevet

Hei alle, vår sønn har hatt store rusproblemer, skal ikke gå inn på det nå men han har fått god hjelp nå og skal snart hjem "på prøve". Min mann og jeg har sammen satt opp noen regler for sønnen vår som skal følges. Han mangler alt som heter struktur og rutiner i hverdagen så ha det i tankene når dere leser dette. Han er nå 19 år.

1. Stå opp og ha dusjet/kledd på deg innen klokken er 9.

2. Sengen skal res, glass & tallerkener skal skylles og settes i oppvaskmaskinen hver dag.

3. Vaske sine egne klær hver uke. Sengen skal skiftes på hver fredag. Håndklær vaskes felles med våre.

4. TV & spill begrenses til 2 timer hver dag. Film/annet som sees på sammen med familien kommer utenom dette.

5. Lage middag 2 ganger pr uke. Hjelpe mor/far hjemme med husarbeid og handling.

6. Mobilens anropslogg og internettlogg sjekkes av mor/far hver dag.

7. Si i fra om hvor du drar og når du kommer hjem.

8. Urinprøve leveres hver uke til far som har ansvaret der.

9. Mor/far kjører deg til lege/psykolog.

10. Skolearbeidet følges opp, storesøster (som er faglig dyktig) er leksehjelp og følger opp der etter avtale.

Er det noen som har noen innspill her. Ting som bør tas vekk eller legges til. Må presisere at overvåkningen av mobil/internett er for å holde unna folk fra rusmiljøet.

Jeg synes godt dere kan overvåke mobil og nettbruk, men gjør det via spesifisert regning og logg fra routeren. Grunnen til at jeg mener det er helt ok at dere gjør dette, er for at det faktisk kan være en forklaring/unnskyldning for ham når folk fra det gamle miljøet prøver å ta kontakt. Det kan være lettere å si at "Muttra klikker i vinkel!" enn at "JEG vil ikke ha kontakt" ...

Ellers "husarbeid og handling" er ganske vide begreper. Går det an å spesifisere mer? Ellers kan det raskt koke ut i kålen. Kanskje bør han ha fast ansvar for noen fellesoppgaver i heimen?

Synes dette ser gjennomtenkt og flott ut. Lykke til! :goodbye:

Gjest gjesten
Skrevet

Hei! Jeg er tidligere rusmisbruker, og disse punktene funket for meg. Men dere har glemt et viktig punkt. Familie tid, en fast aktivitets dag? Dere kan gå på fjellet, gå på kino, go cart? Eventuelt (eller i tillegg) prøve å få han til å finne en sunn hobby som ikke virker for kjedelig eller vanskelig å gjennomføre i forhold til rusen.Der kan han også treffe nye venner. Trening er verdenst beste måte å holde seg rusfri på.

Urinprøven kan manipuleres uansett om dere står å ser at han tisser nedi glasset selv. Men hvis dere vil være mest mulig sikker: få han til å tisse om morningen mens far er med på badet. Kanskje nedverdigende, men.. Ikke ha faste dager dere tar urinprøve på heller, overrask han, visst ikke er det enda lettere å manipulere prøven.

• Liker 3
Gjest OleBrum
Skrevet

Ett par løpeturer i uka er en god begynnelse ihvertfall. Det hjelper på humøret og det er som sagt en fin måte å få han til å føle mestring på. Ellers vil jeg anbefale at dere etterhvert prøver å styre han i rettning av noen fritidsaktiviteter der han kan treffe nye mennesker som ikke er fra rusmiljøet. Han er avhengig av venner, og aktiviteter på fritiden er en fin måte å oppnå det på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...