Gå til innhold

Råd for å plukke av biting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere noen gode råd til hvordan man får plukka av en valp biting?

Han er blitt grusom på å bite visst han blir litt stressa. Får ikke roa han ned om vi er noen stykker sammen (selv når vi bare står å prater sammen, uten å gjør noe særlig av oss.)

I går tok han ett jafs i låret mitt, var temmelig vondt, og jeg blir så paff også.

Hjelper ikke å gi han noe han får lov til å bite i, og leke og er heller ikke interessant. Det er å bite på noen, eller klæra som gjelder de og da, ikke er han trøtt heller, for han vil ikke legge seg med oss tilstede, og ikke legge seg om vi går vekk eller setter han ett sted han får være i fred og kan roe seg helt ned.

Litt fortvila blir jeg jo. Han er 4mnd ca.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte en colaboks med en mynt i å ristet på den når han bet, sånn at han trodde at biting utløste lyden og da sluttet han ganske fort.

Gjest Consensio
Skrevet

Har du prøvd å gi ham ting som lindrer tannkløe?

Som en frossen gulrot, isbiter, et gammelt håndklede som er vridd opp i vann og fryst ned?

Dette er ting jeg alltid hadde klart når jeg hadde valper.

Når han biter og blir voldsom, så sier du nei og tar han vekk fra hele området. Sett ham på stua dersom han biter etter deg når du er på kjøkkenet.

Ikke vis han noe form for oppmerksomhet rett etter dette.

Det kan også hjelpe og hyle til akkurat i det han nafser/biter (ikke brøle, men mer hyle i en høyere tone)

Om han ikke klarer å slappe av mens dere er tilstede, så kan de lønne seg å ha et bur som brukes til akkurat dette. Bare for å "tvinge" ham til å roe seg ned litt og heller lukke opp døren til buret igjen når han har sovnet. (men jeg personlig er ikke noe for bruk av bur ellers)

Skrevet

Hyl til, gå inn på et rom der du kan lukke døra og bli der et minutt eller to. Fortsetter bitingen, fortsetter du bare på samme måte. - Blir litt som: jeg vil ikke være sammen med deg når du biter meg. Valper hyler også til når andre valper biter dem for hardt for å si fra om at de ikke vil mer.

Skrevet

Jeg har ikke ett bur som er stort nok til han :P Det er en nuffe, så han har vost ut av det jeg hadde når jeg hentet han. har ikke prøvd å gi han frossene ting, gitt han pinner, bamser (som er hans), tyggebein, men han enser det ikke en gang. prøver å komme seg vekk og fortsette med bitinga. han biter ikke på ting, men på folk lissom.

"hyling" hjelper heller ikke, da bare hopper han på igjen. og blir villere.

Skal jeg bare prøve å si nei og sette han litt vekk da, men samtidig i nærheten av oss og ignorere?

Jeg _tror_ ikke lyder bryr han noe særlig. Han er typen som ikke leer på øre litt en gang om noen andre hunder bjeffer. men forsøket verdt å prøve med colaboksen uansett.

Skrevet

Som sagt - du må forlate området slik at han ikke får gleden av å herje med deg - er ganske kjedelig for en valp når de andre går sin vei - akkurat som med barn! :)

Skrevet

du har valp og valper biter.Avbryt det du driver med,sett deg slik at valpen ikke får tak i deg.

Hyling,hopping osv girer bare hunden mer opp.

Da vi fikk får hund og alt av triks ikke fungerte,sa en gammel bekjent av meg dette:

Neste gang pirajaen biter,ikke trekk hånden vekk.Men stikk en finger ned i tungen slik at valpen brekker seg .Da vil den fort finne ut at hånd=brekning= det liker jeg ikke.

Vi synes nå dette hørtes brutalt og slemt ut,men etter hvert ble vi lei av pirajaen og testet ut dette

Og valpen kuttet ut med å bite etter 3 dager.

Skrevet

funker dårlig å stappe låret ned i halsen på han(biter heller låret enn handa.) :P

og vet ikke helt om jeg er forr komfortabel med å drive å brekke bikkja mi.

sa aldri at valper ikke biter heller, bare for å ha sagt det :P spurte etter råd for å få plukka av han denne verste bitinga. er fyfy her hvertfall å bite mennesker.

• Liker 1
Skrevet

du bad om råd og fikk råd. Løs problemet selv ettersom du kan bedre :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok tak i valpen min, gjerne over munnen så han fikk ondt selv, sluttet etter tre dager. Skal sies at han ikke er/var noe biter da, så jeg "tok" han vel to ganger.

Skrevet

du bad om råd og fikk råd. Løs problemet selv ettersom du kan bedre :sjenert:

Har fått råd ja, så er det opp til meg å velge hvilke jeg vil følge og ta på hunden min.

Så brekker du hunden din om du vil det så lar jeg være visst jeg vil det. =)

Kan jeg bedre fordi jeg velger å ikke ta ett råd eller to?

Skrevet

Kok opp vann med litt buljong i. Så tar du noen gamle kjøkkenhåndkler og legger oppi, vrir opp og legger i fryseren.

Smaken gjør det intressant å tygge på, konsisensen på håndklet er behagelig og kulden lindrer kløe.

Ellers, biter han når dere er på tur, så ta tak rundt snuten slik at du bretter leppene hans innover, slik at biter han deg, biter han grunn bare seg selv.

Skrevet

Det du også kan gjøre er å trykke litt inn kinnene sånn at han kjenner at han biter seg selv.

Skrevet (endret)

Jeg syns du skal smøre deg med en god posjon tålmodighet, fortsette som du gjør, evt bruke noen av tyggetipsene du har fått, følge hjertet ditt (som åpenbart sier at noen av rådene her er helt på tryne) og ikke gjøre valpen vondt eller skremt som jeg ser flere her gjør. :) De gir seg tilslutt, noen senere enn andre.

Det mest drastiske jeg ville gjort er time out i bånd. Binde fast i noe inventar så han ikke rekker bort til dere når han begynner.

Endret av mysticmoo
Skrevet

Egentlig vil jeg heller råde deg til å stille spørsmål om hund på canis.no fremfor kvinneguiden. På spesialiserte netttsteder er naturlig nok også den generelle kompetansen høyere når det gjelder både etologi og treningsmetoder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...