AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Er det veldig viktig for meg å begynne på folat når vi prøver å bli gravid? Eller er det ikke et must? Litt rart spm kanskje, men er helt blank når det gjelder graviditet og slike ting.. Takker for svar
O'hara Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg begynte da jeg ble gravid, men en årsak til det var at vi brukte flere år på å bli gravide... Du kan begynne med en gang, eller vente til positivt svar. Mener å huske at det er anbefalt å begynne en stund før. Tre måneder? Uansett, ingen krise om du ikke begynner før.
HubroTuppa Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Det er viktig å ta når man planlegger. Jo tidligere en begynner med folat jo bedre. Edit; http://mammanett.no/Graviditet/livsstil/folat Endret 25. oktober 2011 av HubroTuppa
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 ok.. takker for svar Men hva er grunnen til det egentlig? Hvorfor er det så vitkig med folat? Skal jeg bruke det gjennom hele graviditeten? TS
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg kjøpte meg nettopp folat. Det står på min boks at man bør begynne iallefall 8 uker før man begynner å prøve, og iallefall 4 uker etter at man har blitt gravid.
*Frida* Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Det anbefales å ta folat 3 månadar før graviditet (altså 3 månadar før du sluttar på pille/begynner å prøve), for å fylle opp lageret av dette B-vitaminet som folat er. Du skal ta folat til du har passert 12 veker i graviditeten. Nei, det er ikkje et 'must', men det er et vitamin som kan hindre nevralrørsdefekt, ein alvorlig skade på babyen.
kris34 Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 For 6 uker siden måtte jeg avbryte svangerskapet mitt i uke 20 pga en nevralrørsdefekt som ble oppdaget på rutine ultralyd i uke 19. Dette var en type ryggmargsbrokk som var helt oppe i hodet og dermed var fosteret/babyen ikke levedyktig utenfor magen. Inni magen derimot hadde den det fint og vokste og beveget seg helt som andre foster på 20 uker.. En fødsel av et lite barn så alt for tidlig er en hjerteskjærende opplevelse, og jeg har grått flere tårer enn jeg trodde var mulig. Jeg skal nå ta 10 tabletter folat før neste graviditet, og i de tre første mnd. Vil absolutt anbefale alle som planlegger å bli gravid å ta folat! Unner ingen i hele verden å oppleve det jeg har gått gjennom de siste ukene, har vært helt grusomt. Hvis noe så enkelt som å ta en liten tablett folat kan forebygge nevralrørsdefekter er det ingen grunn til å la være å spise folat!!! Lykke til med å bli gravid!
O'hara Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 For 6 uker siden måtte jeg avbryte svangerskapet mitt i uke 20 pga en nevralrørsdefekt som ble oppdaget på rutine ultralyd i uke 19. Dette var en type ryggmargsbrokk som var helt oppe i hodet og dermed var fosteret/babyen ikke levedyktig utenfor magen. Inni magen derimot hadde den det fint og vokste og beveget seg helt som andre foster på 20 uker.. En fødsel av et lite barn så alt for tidlig er en hjerteskjærende opplevelse, og jeg har grått flere tårer enn jeg trodde var mulig. Jeg skal nå ta 10 tabletter folat før neste graviditet, og i de tre første mnd. Vil absolutt anbefale alle som planlegger å bli gravid å ta folat! Unner ingen i hele verden å oppleve det jeg har gått gjennom de siste ukene, har vært helt grusomt. Hvis noe så enkelt som å ta en liten tablett folat kan forebygge nevralrørsdefekter er det ingen grunn til å la være å spise folat!!! Lykke til med å bli gravid!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 For 6 uker siden måtte jeg avbryte svangerskapet mitt i uke 20 pga en nevralrørsdefekt som ble oppdaget på rutine ultralyd i uke 19. Dette var en type ryggmargsbrokk som var helt oppe i hodet og dermed var fosteret/babyen ikke levedyktig utenfor magen. Inni magen derimot hadde den det fint og vokste og beveget seg helt som andre foster på 20 uker.. En fødsel av et lite barn så alt for tidlig er en hjerteskjærende opplevelse, og jeg har grått flere tårer enn jeg trodde var mulig. Jeg skal nå ta 10 tabletter folat før neste graviditet, og i de tre første mnd. Vil absolutt anbefale alle som planlegger å bli gravid å ta folat! Unner ingen i hele verden å oppleve det jeg har gått gjennom de siste ukene, har vært helt grusomt. Hvis noe så enkelt som å ta en liten tablett folat kan forebygge nevralrørsdefekter er det ingen grunn til å la være å spise folat!!! Lykke til med å bli gravid! Uff, det var leit å lese! KOndolerer!! Jeg skal absolutt begynne å bruke folat.. TS
kris34 Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 Takk for omtanken Men alle som ønsker å bli gravid - spis folat!!! Håper vi alle blir gravide snart, og at barna våre blir perfekte små-folk! 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #11 Skrevet 31. oktober 2011 Nå har jeg begynt på folat Ja håper de blir friske og fine :)TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå