Gelica Skrevet 25. oktober 2011 #1 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg kjenner pulsen stiger bare ved tanken. Tilsammen har mannen min og jeg fått restskatt på 20 000,- og begge trekker etter tabell. Bør man ikke være safe når man trekker etter tabell? Hvordan kan jeg være sikker på at vi harbetalt inn nok til nå for ikke å havne i det samme neste år også? Hvordan kan jeg regne ut dette, kan evt. skatteetaten gjøre det for oss? Kjenner jeg blir så irritert. Her betaler vi 10 tusenvis av kroner inn hver mnd også får vi i tillegg restskatt, er det MULIG !!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 25. oktober 2011 #2 Del Skrevet 25. oktober 2011 For 2011 kan du legge inn tall på kalkulatoren for enkel skatteberegning for å se hvordan det ligger an: http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Skatteberegning/Enkel-skatteberegning-2011/ Det er fort gjort å få restskatt hvis beregningsgrunnlaget for tabellen som det trekkes etter er feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bartenina Skrevet 25. oktober 2011 #3 Del Skrevet 25. oktober 2011 Se der ja, dette har jeg også opplevd, ikke like mye, dog... Jeg stoler IKKE på tabelltrekk, så jeg trekker alltid 36% skatt, selv om folk fnyser av meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@laide^ Skrevet 25. oktober 2011 #4 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg ville heller ikke stolt på tabelltrekk, har hørt at dette skjer med mange.Men det er vell mest dersom det varierer veldig hvor mye man får hver mnd. Bruk tabellen som det er linket til over her. Så får du opp ca. hvor mye du må skatte i løpet av 1 år. Selv skatter jeg nærmere 36% slik at jeg får igjen på skatten, en måte å spare på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 25. oktober 2011 #5 Del Skrevet 25. oktober 2011 Kan det være for eksempel renteutgifter som har gått ned ift. det estimerte? Slikt må også kalkuleres inn i skatteprosenten, og er ikke noe som det er så lett å ta høyde for tidlig på året. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 25. oktober 2011 #6 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg ville også fått restskatt dersom jeg ikke hadde bedt lønningskontoret om et fast ekstra kronetrekk på skatten hver måned. Dette både fordi renteutgiftene mine har gått ned, og fordi mengden oppsparte midler har økt, med dertil hørende renter/avkastning. Tabellen tar dessverre ikke høyde for alt. Det jeg synes er rarest er at unsett om jeg hvert eneste år ville blitt skyldig skattepenger(uten det frivillige ekstratrekket), får jeg den samme dustete tabellen på skattekortet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 25. oktober 2011 #7 Del Skrevet 25. oktober 2011 Hvis man velger tabell 7100 så er det ikke tatt høyde for noe fradrag bortsett fra minstefradrag. Tja. Utenom ev kapitalinntekter, men det må man passe på å skatte av selv/manuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 25. oktober 2011 #8 Del Skrevet 25. oktober 2011 Som andre sier, du må selv passe på at grunnlaget til valg av tabell stemmer. Når du får skattekortet i posten må du sjekke at det ser OK ut. Du kan selv gå inn på skatteetaten sine sider og gjøre endringer for å få nytt kort med justert tabell. Hvis du vil være sikker på at du får igjen kan du f.eks. redusere eller ta bort alle renteutgiftene eller øke renteinntektene dine slik at fradraget blir lavere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #9 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg ble nesten alltid skyldig skatt før da jeg fulgte skatteetatens anbefalninger. De senere år har jeg konsekvent betalt mye mer skatt enn skattekortet tilsier, og får alltid igjen på skatten. Jeg vet mange synes det er tåpelig å gjøre som meg, men jeg synes det er veldig kjekt å ha denne sorten kontroll på at jeg ikke blir skyldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #10 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg ble også ofte skyldig restskatt. Fant ut etterhvert at det skyltes feil tall på skyldige renter. Men er ikke så godt å vite i januar ett år, hva rentekostnader man kommer til å ha fra jan til des! Jeg har nå et superstrengt tabellkort,ikke f** om jeg skal ha restskatt igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #11 Del Skrevet 25. oktober 2011 Kjenner jeg blir så irritert. Her betaler vi 10 tusenvis av kroner inn hver mnd også får vi i tillegg restskatt, er det MULIG !!!!!! Øh, totalsummen blir jo det samme uansett om du betaler alt i løpet av året, eller mindre da og så betale restskatt. og ingen har vel påstått at tabelltrekk garantert er riktig, så den feilen får dere nesten ta på egen kappe. Særlig siden man har mulighet til å sjekke og justere underveis. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #12 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg pleier å be om nytt skattekort ved nytt år og da setter jeg opp inntekten min litt samt at jeg setter ned rentefradraget. Dette for å ha litt å gå på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #13 Del Skrevet 25. oktober 2011 TS, hvor har du det fra at man liksom er "safe" med tabelltrekk? Det kommer jo helt an på om tallene som er anslått stemmer. Og dette må man jo nesten kontrollere selv. Man kan ikke bare stole blindt på tabellen, er man redd for baksmell får man enten betale inn ekstra, bestille nytt skattekort, eller spare selv til baksmellen. Det virker nesten som enkelte tror de betaler mer hvis de får restskatt, mens de som får igjen har vunnet i skattelotto. Som en annen her nevnte, det holder jo ikke å betale "titusener", hvis man ikke har betalt nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 25. oktober 2011 #14 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg kjenner pulsen stiger bare ved tanken. Tilsammen har mannen min og jeg fått restskatt på 20 000,- og begge trekker etter tabell. Bør man ikke være safe når man trekker etter tabell? Hvordan kan jeg være sikker på at vi harbetalt inn nok til nå for ikke å havne i det samme neste år også? Hvordan kan jeg regne ut dette, kan evt. skatteetaten gjøre det for oss? Kjenner jeg blir så irritert. Her betaler vi 10 tusenvis av kroner inn hver mnd også får vi i tillegg restskatt, er det MULIG !!!!!! Skjerp dere og tenk litt i tillegg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistymya Skrevet 25. oktober 2011 #15 Del Skrevet 25. oktober 2011 Kan det være eiendomsskatt som ikke var med i beregningen? Har dere flyttet? Har området dere bor i blitt pålagt å betale eiendomsskatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 25. oktober 2011 #16 Del Skrevet 25. oktober 2011 Kan det være eiendomsskatt som ikke var med i beregningen? Har dere flyttet? Har området dere bor i blitt pålagt å betale eiendomsskatt? Ikke vet jeg hvordan det er alle andre steder, men her hvor jeg bor kommer i alle fall den skatten som en egen faktura fra kommunen. Man trenger derfor ikke ta høyde for den i skattetabellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan9 Skrevet 25. oktober 2011 #17 Del Skrevet 25. oktober 2011 Tabellen må være riktig. Det som bestemmer hvilken tabell du får tilsendt er FRADRAGENE dine. Har du f.eks. store rentekostnader, får du en tabell med lavere trekk enn dersom gjeldsrentene er lave. Og dersom rentene faller vesentlig i løpet av året, eller er vesentlig lavere enn forrige år, bør man bytte tabellkort. Samme dersom man løser ut et studielån, forbrukslån el. Det er ellers alltid smart å ta en sjekk på skatteetaten i september/oktober, fylle inn reelle tall for inneværende år, og evt. justere skatten for de siste månedene. Dersom man altså mener at det å få restskatt er noe problem, totalen blir jo uansett den samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå