Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ble tidligere i år Verge for min lillebror på 14år etter vår mamma døde. I den sammenheng har han litt støtter igjennom etterlattepensjon og stønader fra NAV.

Overformynderiet har bedt meg sette opp et månedlig budsjett for hannes del, for å forsvare det pengene og utgiftene går til.

Jeg har hatt dette foreldreansvaret ganske lenge nå, men jeg har ikke klart å sette opp noe slikt budjsett enda. Jeg har diagnosen ADD, så slikt papirarbeid og regnestykker gjør meg egentlig bare svimmel.

Jeg har prøv å lete litt rundt på nettet for å finne gjennomsnittsutgifter på tenåringer, uten særlig hell, så jeg kommer hit for hjelp.

Hva er vanlige utgifter måndelig på en tenåring når det kommer til mat, lommepenger, fritidsaktiviteter, osv.

All hjelp settes stor pris på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville samlet på alle kvitteringer gjennom måneden for alt innkjøp, (som siden deles på dere, hva er hans og hva er ditt)

og gitt gutten 50-100 kr uka i lommepenger til kino med kamerater , ta en burger eller spleise på en pizza, reparere sykkel, men ikke mer enn 100 kr uka han må lære at de pengene han har må strekke langt og at da må noe velges bort

så ville jeg gått rundt på butikker og sett priser på de klærne han vil gå med og notert de ned

og bedt overformynderiet om hjelp til å sette opp budsjettet for gutten -sammen med deg og gutten, kanskje mener overformynderiet at han bør få mer enn 50-100 kr uka i lommepenger og kan vere at de mener han må spare litt av de lommepengene for å vise at når f.ex. sykkelen er utslitt så har han spart opp halvparten eller litt mer av det som en ny koster og så får han resten ut av kontoen som overformynderiet passer på blir brukt av med fornuft

og få gutten til å forstå at selv om han har penger må han spare av de for de skal dekke/hjelpe til å dekke mat, hus, strøm, førerkort, skole, forsikringer, bil,sparing,

vil han konfirmeres da må han ha dress og vil han ha gjester må han ha noe å servere- noe annet enn bare vann -hvem skal ta de kostnadene snakk med de i overformynderiet om det

er veldig vanskelig å sette opp et budsjett når jeg ikke vet hvor i landet dere bor er det i storby, småby, langt ute på landet hvor å reise til å fra aktiviteter koster, har dere gode fritidsaktiviter han liker nær dere, liker han fotball men ikke ski hverken bortover eller nedover ski eller motsatt altså misliker fotball,liker han motorsport f.ex cross, osv mange spørsmål som må ha svar for å finne hva som er et godt budsjett for gutten og jeg av en mening om at en veldig dyr/kostbar fritidsaktivitet skal gi mindre lommepenger fordi aktiviteten må regnes inn og da knipes det på "frie midler"

får håpe de i overformynderiet er villige til å hjelpe dere med budsjettet, noe jeg syns de er forpliktet til

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...