AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Nå trenger jeg desperat hjelp her Studerer for øyeblikket økonomi i utlandet, og er til jul ferdig med første året. Men nå har det seg sånn at jeg har lyst til å endre studiene mine til geologi i New Zealand. Problemet mitt er at jeg har søkt til opptak i Juli neste år. Det jeg lurer på er hvordand dette påvirker mitt kundeforhold med lånekassen? Ettersom du kan kun være forsinket i inntil ett år, betyr det at jeg da ikke vil få støtte til en ny utdanning fordi jeg er 1 1/2 år inne i økonomi graden? Er litt uklart med hva som menes med forsinket. Jeg vil ta alle tre semestrene og bestå eksamenene, men er usikker på om dette hjelper. Har hørt historier om folk som skiftet grad selv etter 2 år, for å begynne på et nytt fakultet, og dermed fikk støtte. Jeg skjønner nemlig ikke hvordan jeg skal kunne tjene inn poeng til en grad som bygger på det vitenskapelige i stedet for økonomiske fag. Er det noen som har erfaring med dette eller som kan gi litt innsikt? Har sendt melding til lånekassen angående dette, men etter 4 ukers venting har den nå gått til en saksbehandler og kan ta opp til 8 uker til, så det er tydelig at de ikke er helt sikre her :/
Gjest Silvermist Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Du mister retten til lån og stipend dersom du ligger mer enn 60 studiepoeng bak i progresjon. Det tilsvarer jo et fullt studieår. Bytte av fakultet/studie har ingenting å si så lenge du tar de studiepoengene du skal.
Gjest Silvermist Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Her er forøvrig link til Lånekassen sider der dette står greit forklart: Lånekassen - forsinkelse
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Virkelig? Hvordan har folk fått det til tidligere da Da lurer jeg på hva det er lånekassen måtte fremme saken til en saksbehandler for... Så hvis jeg forstår det riktig vil den eneste muligheten være å skifte til nyåret?
Grønt blad Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Har du normalprogresjon i studiet ditt? Lånekassen er mindre opptatt av hele "grader", de er kun interessert i studiepoeng. Har du fått støtte Jeg vet ikke helt om jeg skjønner situasjonen din. Hvor har du søkt opptak i juli? I geologi? Planlegger du å ta økonomifag ved siden av geologi? Dette er ditt første semester. Når tar og består eksamenene for dette semesteret, så er du ajour. Får du støtte neste semester og avlegger og består alle eksamenene da også, er du også ajour. Du da kan fint avbryte økonomistudiene i sommer å begynne på geologi. La oss si at du stryker (eller ikke møter) på alle eksamenene til jul. Du vil fortsatt få støtte til vårsemesteret. (30 stp forsinket) La oss si at du også stryker (eller ikke møter) på eksamenene i vår. (du ville da vært 60 stp forsinket) Du vil fortsatt få full støtte til å studere videre, men dersom du stryker på en eksamen til, så vil du ikke få penger fra Lånekassen. Dersom man er "forsinket", så kan man ta igjen forsinkelsen ved å ta opp eksamen eller ta nye fag som du ikke får studielån til. 2
Gjest Armule Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Ja, har du strøket på 70 studiepoeng, henger du etter og får ikke utbetalt lån eller stipend. Et lite tips/spørsmål: Kan du ta noen geologikurs på universitetet du studerer nå, og som du kan få innpass for i New Zealand? Det ville jeg sjekket opp, slik at du slipper å bruke et helt semester på noe du ikke vil få bruk for.
Lilypond Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Forsinket vil si at du ligger etter normal studieprogresjon i antall opptjente studiepoeng. F.eks ligger vil du være ett år forsinket dersom du har opptjent 60 studiepoeng etter 2 års studier, fordi normal studieprogresjon vil tilsi at du skulle ha opptjent 120 studiepoeng. Jeg tolker det som at du er redd for at du vil regnes som forsinket når du begynner på den nye graden, fordi du da vil ha 0 studiepoeng i det nye studiet, men 1,5 års studier bak deg? Det skal du ikke bekymre deg for, så lenge du har bestått eksamener og opptjent studiepoeng som normalt mens du studerte økonomi. Lånekassen henger seg ikke opp i hva du studerer, bare at du faktisk studerer (som i, består eksamen og får studiepoeng) og ikke bare søker studielån i mange år for å gjøre ingenting. Jeg kjenner folk som tar et urelatert årsstudium "for moro skyld" og for å få studielån, mens de egentlig har et pauseår mellom bachelor og master. Det har ikke vært noe problem.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Ser at det ble litt fumlete med informasjonen her. Studere økonomi nå, startet i februar i år. Jeg har fått støtte til bachelorgraden. Har normal progresjon med gode karakterer i alle fag så langt. Har søkt opptak til University of Auckland i geologi til Juli neste år, altså 1 1/2 år etter at jeg startet. Så ja, det jeg er redd for er at jeg vil være med en halv bachelorgrad og 90 studiepoeng (3 semester), og dermed bli sett på som avbrutt fordi jeg begynner på en ny? Selv om jeg har alle poengene fra tiden jeg har mottatt støtte. Kan dette altså bli ansett som videre studier så lenge studiepoeng kommer inn? Var nemlig derfor jeg måtte spørre Lånekassen, men de har mye å tvi hendene rundt for øyeblikket desverre. Og til Cervix, ja jeg tar kjemi som et valgfag ettersom det er påkrevd i geologi, men også fordi det interesserer meg
UtenlandsStudent Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har samme fatning som Lilypond. Trodde at så lenge du faktisk oppnår studiepoengene som kreves så har du rett til støtte i opptil åtte år? Hvilket betyr (gitt at dette ikke er feil) at hvis du enten skifter til nyåret eller etter neste semester, spiller ingen rolle så lenge du består og oppnår poengene? Vil jo ikke akkurat være første gang noen skifter. Står bak deg når det kommer til å endre, man vet jo ikke før man ha prøvd, og all kunnskap er nyttig! Satser på at folka som styrer med det har såpass innsikt i situasjonen din
Gjest Armule Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Om du avbryter studier har ingenting å si (så lenge du avlegger eksamen i kurs du har begynt på). I tillegg må man huske på at man som regel bare får lån/stipend i 7 år, men det skal du klare fint selv med en master i geologi + halvannet år med økonomi. Du vil altså ikke bli forsinket så lenge du avlegger eksamenene dine dette semesteret Jeg tenkte egentlig mest på å bruke hele vårsemesteret på geologikurs, eller tar kjemikurset kanskje 30 studiepoeng?
Grønt blad Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Lånekasser bryr seg ikke om at du avbryter studiene, så lenge du har avlagt nok studiepoeng til å få støtte (og det har jo du!). Det eneste "negative" er at det spiser av dine åtte år med mulighet for studielån/-stipend. Men det er jo ingen fare for deg.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 Kjekt å høre! Håper at det er det svaret jeg vil få fra lånekassen nå. Desverre støtter ikke det universitetet en geologi utdanning, så jeg må ta til takke med kjemi eller fysikk. Må jo tross alt ha noen fag som er relevante mot fakultetet mitt
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 Kjekt å høre! Håper at det er det svaret jeg vil få fra lånekassen nå. Det er ikke noe å lure på engang. Det er sånn det er, det handler kun om avgitte studiepoeng. Du kan studere et nytt fagområde hvert eneste semester om det er så om å gjøre, begynne på ti ulike bachelorgrader eller ta kjemi hver fjorten ulike universiteter, Lånekassen bryr seg om at du består tilstrekkelig studiepoeng. Dette står på hjemmesiden også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå