AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Hei, Jeg lurte på hvor tidlig dere hadde barnevakt, lot noen andre legge barnet deres, og sendte barnet på overnattning hos familiemedlemmer barnet var trygg på og kjente godt? Min svigerinne har et barn på 2år, hun har ikke hatt barnevakt mer enn maks 2timer på dagen, lar ingen andre enn hun selv og faren til barnet legge h*n og hun har ikke vært på overnatting hos f.eks besteforeldrene (Svigerinnens foreldre) som hun har mye med å gjøre og trives veldig godt sammen med. Hun tar seg heller ubetalt fri fra jobb enn å la noen andre passe barnet (faren jobber i nordsjøen) i et par timer. Dette er snakk om personer barnet er veldig knyttet til. Lurer bare på om dette er normalt? Vi venter straks vårt første barn, og jeg ønsker at besteforeldrene skal h*n på overnatting (etterhvert) være barnevakt o.l. visst de ønsker det og spør om det. Men i følge min svigerinne så er ikke det bra før de er en 4-6 år. Jeg tror jeg vil vente til barnet er 6mnd-1 år, men lenger enn det er vel litt lenge visst barnet er trygg og kjenner de h*n skal være hos og de har lyst til det. Hva mener dere?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg satt barnevakt og la min bestevenninnes barn når hun var rundt 1år. Jeg hadde vært med hele veien og barnet kjente meg godt. Da barnet var 2 gledet hun seg til overnatting hos meg. Jeg er mye som en tante. 2
Gjest pysepusen Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg trodde jeg var treg med å ha han på overnatting hos mine foreldre, og det gjorde han da han var 15 måneder! Jeg har ikke mer barnevakt enn jeg må, men jeg tror han har godt av det de få gangene det skjer.
Leanne Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 tror det handler like mye om mors behov som barnets behov i den situasjonen.. Tror nok mor er en liten hønemor, som helst vil ha barnet sitt rundt seg hele tiden. Og hvis det fungerer for henne, så la nå henne ha det sånn Om du vil gjøre ting annerledes, tror jeg ikke du vet før barnet er kommet til verden.. Jeg har hatt barnevakt på mine, også overnatting fra de var rundt 1- 1,5år. Eldste hadde faktisk 3 dager hos svigers da hun var 6 mnd, mens vi var på bryllupsreise, hun hadde det flott hos bestemor.. Jeg gråt og savnet henne
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Søsteren min har hatt barnebarna sine på overnatting siden de var 4-5 måneder gamle, og det har aldri vært noe problem. Nå er de 1 og 3 år, og de overnatter hos henne kanskje en gang eller to i måneden, hver for seg. De er begge trygge, gode barn som elsker å være hos bestemoren sin. Synes det høres litt hysterisk ut å skulle vente til barnet er 4-6 år før de overnatter hos andre, de tar ikke skade av å være hos besteforeldre eller andre som de er trygge på.
Redbull Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Jenta vår sov en natt hos mamma da hun var 5 uker. Mamma hadde så lyst å vi så ikke problemet med det
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg håper da virkelig at jeg kan få være barnevakt og ha barnebarn til overnatting lenge før de er 4-6 år. Jeg synes ærlig talt at hun er for hønemor og ser på sin rolle som viktigst. Barn har faktisk godt av å lære seg å være i sammen med andre mennesker og å overnatte.
SummerJoy Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg syns 4-6 år blir for sent. Det er jo bare positivt om de får den treningen fra tidlig av. Og med tidlig mener jeg ikke for tidlig, jeg syns fra 11-12 mnders alder er ok. Trenger man barnevakt over natta før den tid er det bedre at man er hjemme hos barnet og passer det der.
Soon Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Vi lot mine foreldre ha gutten vår på overnatting fra ca 8mnd. Blandt annet var vi på utenlandstur i 4dager da han var 9, og han storkoste seg hos besteforeldrene (mens vi gråt og savnet han) og selvfølgelig koste vi oss også masse og fikk ladet batteriene. Syns det er for drøyt å vente til barna er 4-6 år, tror ikke det gagner noen. Endret 25. oktober 2011 av Soon
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Her hadde jeg barnevakt da snuppe var 4 mnd. Gikk så fint så og foreldrene fikk kost seg med en knall konsert
postkassen Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Her hadde jeg barnevakt da snuppe var 4 mnd. Gikk så fint så og foreldrene fikk kost seg med en knall konsert sov hun hos de også da eller?
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har ikke brukt barnevakt før de har vært 4-5 år. Overnatting hos andre er egentlig uaktuelt. Mulig det er hønemoraktig men har ikke nær familie i byen og stoler ikke på fremmede ungdommer, + lite aktuelt å spørre venninner som også er småbarnsmødre. Min yngste er 2 år. Foretrekker å være sammen m henne i helger og fritid ellers. Hun er i b Hg fra halv 8 til halv 5 daglig, så prioriterer familietid nÅr jeg kan.
Redbull Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Jeg har ikke brukt barnevakt før de har vært 4-5 år. Overnatting hos andre er egentlig uaktuelt. Mulig det er hønemoraktig men har ikke nær familie i byen og stoler ikke på fremmede ungdommer, + lite aktuelt å spørre venninner som også er småbarnsmødre. Min yngste er 2 år. Foretrekker å være sammen m henne i helger og fritid ellers. Hun er i b Hg fra halv 8 til halv 5 daglig, så prioriterer familietid nÅr jeg kan. Syns du høres ut som en god og fornuftig mamma jeg Endret 25. oktober 2011 av Redbull
Arkana Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Eldstemann er straks tre år og har fremdeles aldri overnattet hos andre eller hatt barnevakt over natten, og jeg føler meg ikke som noen hønemor av den grunn. Han har blitt passet av mormor på dagtid og kveldstid noen ganger, men ikke av noen andre. Nå skal det sies at familiene våre bor langt unna, men vi hadde neppe brukt barnevakt særlig ofte selv om de bodde i nærheten. Jeg ser ikke helt problemstillingen egentlig og synes dette snakket om å venne barn til barnevakt høres helt merkelig ut. Det er ikke overnattingen som gjør at barna blir trygge på barnevaktene sine, tryggheten skal være der før de overnatter.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2011 #15 Skrevet 25. oktober 2011 Vi lot vesla overnatte hos mine foreldre en helg når hun var 4 mnd. Det var ikke noe problem og de storkoste seg. Etter det så har det vel hvert 1 helg ca hver 2-3 mnd. Nå i desember skal vi en langhelg til Praha, og foreldrene mine gleder seg masse til å ha henne over flere dager. Nå er hun foresten 17 mnd.
Neala Skrevet 25. oktober 2011 #16 Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Datteren min er 8,5 mnd nå, og hun er absolutt ikke klar for å sove borte, eller uten meg. Etter jul tenker jeg, da er hun 11 mnd, og jeg har (forhåpentligvis) sluttet å nattamme. Ingen stress, dette går i datteren min sitt tempo. Jeg lager meg ikke planer så jeg er nødt til å ha barnevakt over natta. Det lengste hun har vært borte fra meg er 4,5 time. Da er det puppe-sutring og mammalengsel. Niesen min, derimot, sov borte da hun var tre mnd. Hun var flaskebarn, sov hele natta, og var en veldig trygg baby. Nå er hun 14 mnd og ekspert på å overnatte hos farmor og bestefar Alt til sin (barnets) tid. Men jeg synes at 4-6 år er veldig lenge, ja. Da skal de jo begynne på skolen! Jeg har et søskenbarn på 12 år som ikke tør sove borte (ikke en gang hos oss! Og hun er god venninne med min søster på 13). Jeg tror det har stor sammenheng med at moren hennes ikke "kastet" henne ut i det før hun var STOR. Type langt ut i barneskolen. Edit: Jeg må forresten påpeke at selvsagt skal man ikke tvinge barn til overnatting! Men i det tilfellet jeg snakker om ville gjerne jenta overnatte, men moren holdt igjen. Det har ført til hjemkjøring klokken to på natten opptil flere ganger. Endret 25. oktober 2011 av chico
Sissan9 Skrevet 25. oktober 2011 #17 Skrevet 25. oktober 2011 Førstemann var halvannet da vi hadde barnevakt over natt første gang. Andremann var under året, men ferdig med nattamming. Og de har bare sovet hos besteforeldre/hatt besteforeldre hjemme. Å ha barnevakt fordi man skal bort selv, dersom besteforeldre ikke kan passe har ikke vært aktuelt for oss. Når de blir 4-5-6 år kan de begynne å overnatte hos egne venner fordi de har lyst, men å vente så lenge med at de kan få sove et annet sted enn i egen seng med en av foreldrene tilstede tror jeg er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.
Mamma1 Skrevet 27. oktober 2011 #18 Skrevet 27. oktober 2011 Her overnattet hun hos tante da hun var to år og ho besteforeldre 2.5 år.
Celtic Heart Skrevet 27. oktober 2011 #19 Skrevet 27. oktober 2011 Eldstemann var 7 mnd første gang han var hos mormor 1 natt. Lillebror derimot ikke før han var over 2, fordi han var mye syk. Hadde ikke mamma fått ha guttene på overnatting før de var 4 år tror jeg rett og slett hun hadde blitt dritsur og følt at jeg ikke stolte på henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå