Gå til innhold

Meny-forslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har forslag til meny? (tre retters) / Hva hadde dere i deres bryllup?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme selv.... Er helt blank!!!! Det eneste vi har tenkt på er foretten og desserten..... Dampet asparges med cerrano skinke til forrett.....men hva passer til hovedrett sammen med dette tro?? Har også lyst at det skal være noe som man kan drikke hvitvin til.....er så redd for rødvins søl på kjolen :haar:

Håper det kommer inn mange gode tips her på tråden :bryllup:

Skrevet

Sliter med det samme selv.... Er helt blank!!!! Det eneste vi har tenkt på er foretten og desserten..... Dampet asparges med cerrano skinke til forrett.....men hva passer til hovedrett sammen med dette tro?? Har også lyst at det skal være noe som man kan drikke hvitvin til.....er så redd for rødvins søl på kjolen :haar:

Uff, jeg er også redd for rødvinssøl på kjolen. Vi skal ha and til hovedrett så jeg tenkte at vi kunne kjøpe noe hvitvin sånn at jeg slipper det. Og sikkert ikke alle som liker rødvin heller :)

Vi skal ha:

Limemarinert røkelaks

Andebryst

Creme Brule

Tror det er laget flere tråder om det her inne så bare å søke de opp :)

Skrevet

Vi hadde riktignok fire retter, men her er vår meny:

1. forrett:

* Hjemmerøkt kyllingbryst fra Stange med råmarinert asparges, friterte rødbetstrimler og løpstikkepesto (forslag fra stedet hvor vi skal ha vielse/fest)

2. forett/hvilerett:

* Bruschetta

Hovedrett:

* Grillet oksemedaljong, broccoli- og gulrotstimbal, rosmarinsjy og pommes Anne.

Dessert:

* Bringebærsorbét

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Solstråla88
Skrevet

Det er mye som passer hvitvin. Jeg tenker veien om fisk og hvitt kjøtt, ikke bruk svin, da dette blir brukt til forret.

Hva med ovnsbakt torsk surret i bacon, råstekte amadinepoteter, noen deilige grønnsaker og hollandesaus?

Eller så kan du kjøre

Baconsurret kylling med rotgrønnsaker, føtesaus og stekte amadinepoteter. Amadinepoteter er noe av de beste potetene jeg serverer i bryllup, de er knall gode og er super enkle og lage. Skal selv ha de i vårt bryllup.

Hovedsaklig ville jeg ikke valgt kjøtt med mye smak til hvitvin, da vil hele kombinasjonen bli borte. And og hvitvin som ei anna nevnte her, kan bli veldig krasj;)

Gjest Solstråla88
Skrevet

Noen som har forslag til meny? (tre retters) / Hva hadde dere i deres bryllup?

Når gifter du deg?

Stekt asparges med løkmarmelade og holandesaus

Andeconfit, med rotgrønnsaker, rosemarinsaus og stekte amadinepoteter

Karamellkurv fylt med bær, is og sorbet

Skrevet

Tror vi skal ha en eller annen suppe til forrett. Har ikke bestemt oss enda.

Til hovedrett blir det lammestek med rødvinssaus, grønnsaker, poteter og svinestek til dem som ikke liker lam...

Til dessert er jeg usikker. Kanskje creme brulë :)

Noen som har forslag til hvilken vin vi kan servere til lammesteika?

Både rød og hvit?

Hva er vanlig?

Skrevet

Tror vi skal ha en eller annen suppe til forrett. Har ikke bestemt oss enda.

Til hovedrett blir det lammestek med rødvinssaus, grønnsaker, poteter og svinestek til dem som ikke liker lam...

Til dessert er jeg usikker. Kanskje creme brulë :)

Noen som har forslag til hvilken vin vi kan servere til lammesteika?

Både rød og hvit?

Hva er vanlig?

Til lammesteik er jo rødvin det beste, og mest vanlige...:)

Skrevet

Det er mye som passer hvitvin. Jeg tenker veien om fisk og hvitt kjøtt, ikke bruk svin, da dette blir brukt til forret.

Hva med ovnsbakt torsk surret i bacon, råstekte amadinepoteter, noen deilige grønnsaker og hollandesaus?

Eller så kan du kjøre

Baconsurret kylling med rotgrønnsaker, føtesaus og stekte amadinepoteter. Amadinepoteter er noe av de beste potetene jeg serverer i bryllup, de er knall gode og er super enkle og lage. Skal selv ha de i vårt bryllup.

Hovedsaklig ville jeg ikke valgt kjøtt med mye smak til hvitvin, da vil hele kombinasjonen bli borte. And og hvitvin som ei anna nevnte her, kan bli veldig krasj;)

Mmmmm, den retten med baconsurret kylling hørtes kjempegod ut :spise: , den er med på lista, og veldig aktuell - tusen takk :blomst: ...vi er begge veldig glade i både kylling og bacon, så det passer jo perfekt :)i tillegg er det jo noe de fleste liker også, både voksne og barn :)Har ikke prøvd Amadine poteter, får man kjøpt det overalt eller er de norske? Vi skal gifte oss i utlandet, og skal bare si ifra til kokken hva vi vil ha til middag.....

Klarer ikke helt å se på torsk som festmat....minner meg litt for mye om "midt i uka" middag i barndommen :ler:

Gjest Solstråla88
Skrevet

Mmmmm, den retten med baconsurret kylling hørtes kjempegod ut :spise: , den er med på lista, og veldig aktuell - tusen takk :blomst: ...vi er begge veldig glade i både kylling og bacon, så det passer jo perfekt :)i tillegg er det jo noe de fleste liker også, både voksne og barn :)Har ikke prøvd Amadine poteter, får man kjøpt det overalt eller er de norske? Vi skal gifte oss i utlandet, og skal bare si ifra til kokken hva vi vil ha til middag.....

Klarer ikke helt å se på torsk som festmat....minner meg litt for mye om "midt i uka" middag i barndommen :ler:

Amadine poteter er hovedsaklig fransk, men kan fås i hele Europa:)

Skrevet

Når gifter du deg?

Stekt asparges med løkmarmelade og holandesaus

Andeconfit, med rotgrønnsaker, rosemarinsaus og stekte amadinepoteter

Karamellkurv fylt med bær, is og sorbet

Jeg skal gifte meg på sommeren 2013 :) Takk for forslag!

Skrevet

Vi valgte en forholdsvis tradisjonell meny i vårt bryllup.

Forrett: Melonbåt, spekeskinke, waldorfsalat med appelsinsaus.

Hovedrett: Lammelår, sesongens grønnsaker, ovnsstekte potetbåter og rødvinsaus.

Dessert: Hjemmelaget vaniljeis med frukt.

Det er mange ting som skal på plass til et bryllup, hvor man skal holde bryllupet har mye å si. Vi valgte å ha det på et festlokale og egen innleid kokk. På et hotell eller lignende er det noe annerledes. :-)

Lykke til!!! :-)

Skrevet

Denne menyen hørtes ikke dum ut!

Skrevet
Til lammesteik er jo rødvin det beste, og mest vanlige...:)

Ja, men HVILKEN rødvin, tenkte jeg da ;)

En som ikke koster skjorta, heller :)

Skrevet

Ja, men HVILKEN rødvin, tenkte jeg da ;)

En som ikke koster skjorta, heller :)

He he, åja sånn ja :) Jeg synes 120 er en veldig god rødvin.......men her en "toppliste" på de mest populære rødvinene....som ikke koster skjorta ;)vin

:)

Skrevet

He he, åja sånn ja :) Jeg synes 120 er en veldig god rødvin.......men her en "toppliste" på de mest populære rødvinene....som ikke koster skjorta ;)vin

:)

Nå blir jeg vel oppfattet som en snobb, men: at de er populære sier ingen ting i forhold til hvor gode de er til lam. Noen rødviner passer godt til lam, noen til storfe, noen er best for seg selv. Noen er ikke så gode, men likevel populære.

TS: hva med å høre på polet? Der er de flinke, og kan hjelpe til med å finne en vin som passer til både kjøttet og tilbehøret.

Skrevet

Nå blir jeg vel oppfattet som en snobb, men: at de er populære sier ingen ting i forhold til hvor gode de er til lam. Noen rødviner passer godt til lam, noen til storfe, noen er best for seg selv. Noen er ikke så gode, men likevel populære.

Det stemmer, alt kommer jo an på smak og behag. Bare ment som forslag ;)

Skrevet (endret)

Vi hadde:

forrett: kreps på ei seng av salat

hovudrett: oksesteik med poteter, grønnsaker og raudvinssaus

dessert: vaniljeis med jordbær, appelsin og sjokoladesaus

Og så var det avholdsbryllaup, så her var det brus og vatn for alle penga :fnise:

Edit: ja, og så var der ein vegetarianar som fekk fisk til middag, laks trur eg det var. Og til nattmat hadde vi brennsnut og flatbrød (då fekk vegetarianaren fiskesuppe).

Endret av silverdoe
Skrevet

Det stemmer, alt kommer jo an på smak og behag. Bare ment som forslag ;)

Litt mer komplisert er det nok. Når det gjelder bryllup ville jeg sett an gjestene og brudeparet. Er man veldig opptatt av mat, matkultur og vin, så har man også mer utviklet smakssans og legger merke til flere elementer i maten og vinen. Noe som vil påvirke om man synes den passer eller ikke. Har man ikke så reflektert forhold til det, så passer "alt" sammen (og det er jo selvfølgelig het greit, folk er forskjellige! Sånn i tilfelle noen føler jeg ble snobbete igjen. Vanskelig tema, det her). Men generelt, så krever en lett rett en helt annen vin enn tung mat. Fete retter andre viner enn de som er litt søte. Mat med mye smak tåler vin med mye smak, mens den vinen kunne tatt livet av en litt mer delikat og forsiktig rett. Det handler jo ikke bare om å ha god mat, og så en vin man synes er god i seg selv, men at maten og vinen klarer å fremheve hverandre og gjøre totalen enda bedre.

• Liker 2
Skrevet

Edit: ja, og så var der ein vegetarianar som fekk fisk til middag, laks trur eg det var.

Da var det ikke en vegetarianer, men en pescetarianer. Vegetarianere spiser IKKE fisk!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...