Sissa Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Hvordan funker en BSU konto? Hva er fordelene? Hvorfor ikke spare på en vanlig sparekonto istedet? Noen som kan forklare?
Gjest NozMonster Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 det er såååå mange bsu-tråder her, så du bør bare titte i forbruker-forummet for det første er det veldig god rente, for det andre så får du 4000 igjen på skatten om du sparer max beløp i løpet av ett år. ooooog for det tredje, så har jeg glemt hva jeg skulle skrive
monokini Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Du får en god rente, og 4000,- i skattelette. Dessuten ser det bra ut om du skal søke om lån i banken, da de ser at du har klart å sette av penger til bolig. Er ihvertfall det jeg har fått med meg, mulig det er flere fordeler også.
SmallTalk Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 En BSU-konto funker på den måten at du kan spare inntil 20.000 i året, og maks 150.000 totalt. Du får fradrag på skatten på 20% av det du sparer i løpet av året, og da maks 4.000 kr. Dvs at det kun lønner seg å spare i BSU dersom du faktisk har inntekt, ettersom dette er penger som går "tapt" ellers. Pengene på BSU-kontoen er i hovedsak øremerket boligkjøp, men du kan ta dem ut uten å bruke dem til bolig. Da må du tilbakebetale eventuelle skattefradrag du har fått. Det er i tillegg lagt opp slik at en person kun kan ha en BSU-konto iløpet av livet, og dersom du først har tatt ut det som står på kontoen er kontoen å anse som avsluttet. Da får du aldri opprettet en ny.
Lilypond Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 BSU er en svært gunstig ordning. BSU har bedre rente enn en vanlig sparekonto og du får en reduksjon i skatt på 20 % av spart beløp, men du kan kun benytte BSU-sparebeløp til innskudd i bolig eller eventuelt nedbetaling av eksisterende boliglån. Du kan spare opptil kr 20 000 pr år i BSU, eller kr 150 000 tilsammen. F.eks så sparer jeg maksimalt i BSU, der min BSU-konto har rente på ca 2,5 % høyere enn min ordinære sparekonto. Disse 2,5 % utgjør kr 500 i løpet av året. I tillegg så tjener jeg såpass på sommer- og deltidsjobb at jeg skatter mer enn kr 4000 totalt, slik at jeg får fullt utbytte av skattefordelen. 20 % av kr 20 000 er jo kr 4000, så dette trekkes fra direkte på beløpet jeg egentlig skal skatte. Altså ender jeg opp med å tjene kr 4 500 på å benytte BSU-kontoen min til å spare disse kr 20 000 framfor å benytte ordinær sparekonto. Jeg syns BSU er en genial ordning, og det eneste jeg har å utsette på den er at det årlige beløpet og det sammenlagte sparebeløpet er etter min mening for lavt.
Sissa Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2011 Skjønner litt mere nå ja! Takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå