CathFoto Skrevet 27. oktober 2011 #21 Skrevet 27. oktober 2011 Jade: Det du evt har lest er feil. Fotografen har alltid copyright med mindre noe annet er avtalt. Og kopierer du uten lov, og vedkommende finner det ut kan det hende du får en meget høy regning. Når det er sagt så er det få fotografer som gir fra seg høyoppløslige filer på cd hvis ikke det er gitt kopirett til kunden. Når det gjelder fotobutikker så får man som ansatt fort erfaring med hva som er tyvkopiering, og da skal man ikke printe bildene. Noen få ganger tar man feil, og noen klarer å lure deg. Sånn vil det alltid være. Men har inntrykk av at fotobutikker har blitt mer slepphendte etter digitalfoto ble allemannseie.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #22 Skrevet 27. oktober 2011 20*30 er ganske stort bilde å ha på veggen av familie som gifter seg syns jeg. Er det hjemme hos en selv så er det jo greit, men jeg ville vært veldig sikker på at de faktisk ønsket seg et så stort bilde av brudeparet før jeg ga det bort. Jeg hadde ikke ønsket så stort brudebilde av søsken/tantebarn o.l på veggen hvertfall.
Niennas Skrevet 27. oktober 2011 #23 Skrevet 27. oktober 2011 20*30 er ganske stort bilde å ha på veggen av familie som gifter seg syns jeg. Er det hjemme hos en selv så er det jo greit, men jeg ville vært veldig sikker på at de faktisk ønsket seg et så stort bilde av brudeparet før jeg ga det bort. Jeg hadde ikke ønsket så stort brudebilde av søsken/tantebarn o.l på veggen hvertfall. Vi skal også gi bryllupsbilde av oss i julegave, i str 20x30. Dette skal gis til foreldre og besteforeldre. Jeg trodde det var vanlig skikk at foreldre og muligens besteforeldre fikk 20x30 bilder? Har ikke tenkt å gi bilder til søsken.
Jade Skrevet 27. oktober 2011 #24 Skrevet 27. oktober 2011 Jade: Det du evt har lest er feil. Fotografen har alltid copyright med mindre noe annet er avtalt. Og kopierer du uten lov, og vedkommende finner det ut kan det hende du får en meget høy regning. http://www.clara.no/privat/ <- her står det at kopiering til privat bruk (deg selv, familie og venner) er helt lovlig. Man kan derimot ikke selge kopiene eller kopiere noe man ikke har fått på lovlig vis. Etter å ha lest dette, tolker jeg altså følgende paragraf som at det gjelder eksemplarfremstilling OG spredning (offentliggjøring/salg). Ikke eksemplarfremstilling OG/ELLER spredning "§ 43a. Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten." Bildet jeg har kopiert og som nå henger fint på veggen min, har jeg kjøpt og betalt. Bildet ligger i en mappe og er kopiert og plottet ut på ny pga at jeg ikke var fornøyd med fargene og ikke gadd å klage. Om det plager fotografen at jeg forbedret bildet hennes, så får hun gjerne bøtelegge meg -- Niennas: Jeg synes 20x30-størrelser er helt greitt til foreldre og besteforeldre. Du har jo også selv vært hjemme hos dem, og sett hvordan de har det på veggene/reolene sine og om det passer med en slik størrelse der (og vet om de har lyst på det). Hvis man har mindre størrelse kan det fort bli smått siden det er flere personer på bildet. Noe større enn det ville jeg ikke gitt uten å ha forhørt meg først Vi har 20x30 hjemme hos oss selv, og hvis vi hadde hatt det mindre, så hadde ansiktene blitt ganske små når de ses på avstand. I en reol ville jeg hatt f.eks 10x15cm.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #25 Skrevet 27. oktober 2011 Hvorfor ikke? Har du en god kopi, en god scanner, og skanner i god nok oppløsning, og gjerne fikser litt på bildet etterpå, så kan du komme unna med et godt resultat om det skal henge oppe på veggen og ikke ses på nært hold. Det har jeg gjort selv (til eget bruk - helt lovlig). Resultatet ble bedre enn "originalen" da fotografen ikke var så flink til å justere fargene. "Godt nok resultat" er jo ganske subjektivt. Jeg har aldri blitt skikkelig fornøyd med scannede bilder (uansett hvor mye jeg har fikset på det i ettertid), og da hadde jeg ikke giddet å bruke penger på å få det printet hos fotobutikk og/eller forstørret. Dersom du ble fornøyd er det jo bra Kunne du ikke fått fotografen til å endre fargene slik du ville? Eller redigert fra høyoppløselig fil? Fikk du bildene på CD forresten?
litleMeg Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter #26 Skrevet 27. oktober 2011 20*30 er ganske stort bilde å ha på veggen av familie som gifter seg syns jeg. Er det hjemme hos en selv så er det jo greit, men jeg ville vært veldig sikker på at de faktisk ønsket seg et så stort bilde av brudeparet før jeg ga det bort. Jeg hadde ikke ønsket så stort brudebilde av søsken/tantebarn o.l på veggen hvertfall. vi spurde våre foreldre og de ville ha 20x30.(Ja, de vet noe av de de får til jul) Tror dette er ganske normalt. Er mangen som har det hengende på veggen!
CathFoto Skrevet 27. oktober 2011 #27 Skrevet 27. oktober 2011 Jade: Jeg tolket det ikke likt som deg, og jeg tror det er vanskelig å overstyre copyright. Men i og med jeg selger cder, så er ikke dette et problem for meg. Men copyrighten står sterkt i faget, og folk har blitt dømt til å betale høye erstatningssummer før, så råder deg til åvære forsiktig. Ang. str så er 20x25(30) mest vanlig gi bort størrelse til familie, endel velger 15x 20 til forlovere etc.
CathFoto Skrevet 27. oktober 2011 #28 Skrevet 27. oktober 2011 Ps. Jade: At du lagde en kopi du liker bedre enn den du fikk tror jeg ingen ville sagt noe på :0) Men at paragraf 43a skal tolkes dithen at du kan lage kopier til takkekort og alle du kjenner tror jeg neppe du hadde fått noe medhold i. Men dette er avsporing av debatten, sorry :0)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå